eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Przebudowa dworca PKP w Katowicach

Przebudowa dworca PKP w Katowicach

2009-07-28 13:59

Przebudowa dworca PKP w Katowicach

Nowy kompleks - wizualizacja © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W lipcu 2009 r. Polskie Koleje Państwowe S.A. zawarły umowę z firmą NEINVER dotyczącą przebudowy dworca kolejowego w Katowicach i zagospodarowania położonego przed nim Placu Wilhelma Szewczyka.

Przeczytaj także: Katowice: Business Point w budowie

Na podstawie umowy z PKP S.A., NEINVER wybuduje w Katowicach kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koncepcja taka stanowi nawiązanie do światowych trendów rozwoju dużych miast. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.

„PKP S.A. przyjęło strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych oraz innych nieruchomości PKP S.A. Celem Polskich Kolei Państwowych S.A. jest stworzenie nowoczesnych dworców i centrów biznesowo-handlowych, będących jednocześnie węzłami komunikacyjnymi zintegrowanymi z komunikacją miejską. Inwestycja w Katowicach jest pierwszym projektem o tak dużej skali w Polsce. Dworce w Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i w Warszawie będą kolejnymi, które przejdą dużą modernizację” – powiedział Andrzej Wach, Prezes PKP S.A.

fot. mat. prasowe

Nowy kompleks - wizualizacja

Nowy kompleks - wizualizacja

NEINVER został wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście firm z sektora nieruchomości. Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana we współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.

Hala nowego dworca kolejowego będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Stanowi ona przykład brutalizmu – nurtu architektury późnego modernizmu, eksponującego przestrzeń, surowe materiały i konstrukcję budynku. Żelbetowe kielichy zostaną wyeksponowane w pełnej wysokości. Będą stanowiły zamknięcie przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego osi ulicy Stawowej i nowego Placu Szewczyka. Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się wejście do hali dworcowej.

fot. mat. prasowe

Nowy kompleks - wizualizacja

Nowy kompleks - wizualizacja

W jednopoziomowej hali dworca znajdą się kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Dzięki otwartej przestrzeni hala będzie dobrze zorganizowana i przyjazna dla potrzeb użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkową cechą będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni.

W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.

Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt łączący funkcje handlowe i usługowe. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji. Projekt budynku nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tam w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu.

Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali. W ciągu dnia stal poprzez refleksy świetlne i odbijane promienie słońca wtapiać się będzie w istniejącą tkankę miejską. Po zapadnięciu zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: