eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor lotniczy i obronny w opałach

Sektor lotniczy i obronny w opałach

2009-07-17 00:10

Pomimo nominalnego wzrostu sprzedaży dwadzieścia czołowych firm z sektora lotniczo-obronnego odnotowało pogorszenie wyników finansowych w I kwartale 2009. Raport "Throttling back: Midyear outlook for the global aerospace and defence industry", opracowany przez Deloitte Global Manufacturing Industry Group w oparciu o raporty finansowe za I kw. 2009 r. i dokumenty dostępne publicznie donosi, że wzrost przychodów ze sprzedaży zmniejszył się o 83%, z 10% do 1,7%, zysk operacyjny spadł o 12%, a marże operacyjne o 13,9%.
Deloitte podaje, że choć w 2008 roku branża lotniczo-obronna odnotowała rekordowe pięciocyfrowe wyniki oraz znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży o 7,9% do kwoty 595 mld USD oraz zysków o 54,2 mld USD, w I kw. 2009 roku zanotowano ujemny wynik finansowy. Sektor lotnictwa transportowego odnotował znaczący spadek liczby zleceń, producenci samolotów czarterowych cierpią na trudności finansowe, zaś wydatki na wyposażenie armii utrzymują się na średnim poziomie.

„Widoczny jest globalny odwrót od rekordowych wyników odnotowanych przez tę branżę w 2008 roku. Najdotkliwiej skutki kryzysu światowego odczuwa sektor produkcji odrzutowców czarterowych. Z drugiej strony jednak, po pięcioletnim okresie nadmiaru zleceń, duży spadek popytu w bieżącym roku nie ma znaczącego wpływu na aktualne wyniki finansowe” – twierdzi Tom Captain, Deloitte Global A&D Industry Leader i członek Global Manufacturing Industry Group w Deloitte.

Lotnictwo pasażerskie i transport towarów

Z raportu wynika, iż w sektorze tym można zaobserwować oznaki normalizacji – planuje się nowe, duże zamówienia i udostępnia kredyty dla klientów zainteresowanych korzystaniem z usług transportu lotniczego w 2009 roku. Przewiduje się również zwiększenie wartości kredytów dostępnych w 2010 roku na zakup usług transportu lotniczego, choć stanowi to pewne wyzwanie. W skali globalnej jednak branża lotnicza znajduje się w najgorszej sytuacji w historii, a prognozowane straty sięgają 9 mld USD. W okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2009 roku kilometraż międzynarodowych przelotów pasażerskich zmniejszył się o 7,5%, a towarowych o 22,2%. Prognozy długoterminowe są jednak optymistyczne i przewidują roczny wzrost kilometrażu o 4,9% w ciągu najbliższych dwudziestu lat, czemu ma odpowiadać wzrost produkcji samolotów pomimo krótkoterminowych utrudnień.

Lotnictwo czarterowe

Zdaniem Deloitte producenci samolotów mają znacznie mniej powodów do optymizmu wskutek wycofywania lub odkładania terminów realizacji zleceń. Sytuacja ta zmusiła producentów samolotów do znaczącej redukcji zatrudnienia. Eksperci przewidują również spadek tempa realizacji dostaw. Ponadto, duże firmy, które zaczynają odczuwać skutki recesji, przerzucają się tymczasowo na tańsze środki transportu. Nie poprawia to perspektyw krótkoterminowych dla sektora lotów czarterowych, choć historia sektora dowodzi jego odporności na kryzysy gospodarcze, po których niejednokrotnie następował znaczący wzrost produkcji.

 

1 2

następna

Zobacz także

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.