eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Optymalizacja kosztów - trendy w Polsce

Optymalizacja kosztów - trendy w Polsce

2009-06-20 00:11

Przeczytaj także: Zarządzanie zapasami: typy i optymalizacja kosztów

fot. mat. prasowe

W jakim stopniu program z zachętami/bez zachęt spełnił założone cele?

W jakim stopniu program z zachętami/bez zachęt spełnił założone cele?

Dodatkowym czynnikiem wpływającym na realizację założeń programów redukcji kosztów było wprowadzenie systemu zachęt motywacyjnych dla kadry menedżerskiej. W firmach, które wprowadziły takie zachęty aż 75% badanych oceniło, że cały program spełnił założone cele, a kolejne 19% stwierdziło, że osiągnięte oszczędności były wyższe od zaplanowanych.

Kolejnym ważnym elementem na który warto zwrócić uwagę jest według ekspertów Deloitte dokonanie analizy otoczenia zewnętrznego firmy. „Aż 63% firm, które przy ustalaniu celów programu korzystały z analiz otoczenia przedsiębiorstwa osiągnęło oszczędności wyższe niż 10%. Natomiast zaledwie jedna trzecia firm bazujących wyłącznie na analizie wewnętrznej osiągnęła taki poziom oszczędności” – dodaje Marek Chlebus z Deloitte.

fot. mat. prasowe

Proszę ocenić czynniki, których waga i znaczenie były w całym programie znacznie większe od początko

Proszę ocenić czynniki, których waga i znaczenie były w całym programie znacznie większe od początkowych założeń.

Równie ważnym elementem, na który powinno się zwracać uwagę przy realizacji programów redukcji kosztów jest komunikacja. Ponad 60% badanych firm uważa, że to najbardziej niedoceniany czynnik i powinno się jej poświęcić jak najwięcej uwagi podczas planowania oraz w trakcie wdrażania programu optymalizacji kosztów.

„Doświadczenia zdobyte przez nas podczas projektu optymalizacji kosztów u operatora telefonii mobilnej z Europy Środkowej pokazują, że nawet w firmach, które na rynku obecne są od niedawna i od początku musiały działać w konkurencyjnym środowisku, można znaleźć szereg obszarów prezentujących znaczący potencjał do usprawnień” – argumentuje Grzegorz Sencio, menedżer z grupy telekomunikacyjnej w dziale konsultingu Deloitte.

„Każda firma realizująca program redukcji kosztów powinna pamiętać o czterech elementach: zaangażowaniu do programu kadry zarządzającej, wprowadzeniu systemu zachęt, przeprowadzeniu analizy zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej oraz o komunikacji” – podsumowuje Dariusz Kraszewski z Deloitte.

Informacje o badaniu
Badanie przeprowadzono pomiędzy marcem a majem 2009 głównie wśród firm z sektora dóbr konsumpcyjnych, energetycznego, usług finansowych, firm produkcyjnych oraz z sektora technologii, mediów i telekomunikacji. W badaniu brały udział zarówno firmy duże zatrudniające powyżej 5 tys. osób, jak i te o zatrudnieniu poniżej 500 osób.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: