eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek mediów i reklamy 2009-2013

Rynek mediów i reklamy 2009-2013

2009-06-18 12:51

Rynek mediów i reklamy 2009-2013

Wzrost wydatków wg segmentów © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Pierwszych wzrostów w branży mediów i rozrywki możemy oczekiwać w 2010 r. a wartość rynku do 2013 r. osiągnie 1,6 biliona USD - to główne wnioski z najnowszego raportu pt. Global Entertainment & Media Outlook 2009-2013 ("Perspektywy dla branży rozrywki i mediów 2009-2013 na świecie"), opracowanego przez PricewaterhouseCoopers.

Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2008-2012

PwC podaje, iż obecny kryzys gospodarczy, który z całą pewnością wywiera wpływ na prawie każdy segment rynku mediów i rozrywki, przyśpieszył oraz nasilił migrację w kierunku rozwiązań cyfrowych zarówno wśród dostawców, jak i konsumentów treści. Przyspieszona migracja w kierunku technologii cyfrowych wzmocniła i rozpowszechniła nowe zwyczaje konsumpcyjne i „cyfrowe zachowania”.

Z raportu wynika, że skumulowana roczna stopa wzrostu całego rynku rozrywki i mediów, uwzględniając wydatki konsumentów i reklamodawców, osiągnie w całym prognozowanym okresie 2,7 procenta, a wartość rynku w 2013 r. wyniesie 1,6 biliona USD. W fazie przypadającej na 2009 r., analitycy z PwC spodziewają się spadku wydatków o 3,9 procenta, a następnie w 2010 r minimalnego wzrostu o 0,4 procenta. W późniejszym okresie oczekuje się, że tempo wzrostu będzie zdecydowanie przyspieszać aż osiągnie poziom 7,1 procenta prognozowanego dla 2013 r. Nie ma wątpliwości, że w porównaniu z poprzednimi okresami dekoniunktury, obecna recesja potrwa dłużej ze względu na znacznie poważniejsze spadki oraz ostrzejszy wpływ kryzysu na wydatki konsumenckie. Zmiana zachowania konsumentów nie pozostanie bez wpływu na rynek mediów i rozrywki - wg prognoz wydatki konsumenckie spadną o 1,2 procenta w 2009 r., następnie przez 2010 r. pozostaną na stosunkowo niskim poziomie, aby dopiero w 2011 r. odnotować pierwsze wzrosty na poziomie ok. 3,2 procenta.

W zależności od kraju i regionu skutki recesji pozostaną zróżnicowane - przewiduje się, iż najszybszy wzrost będzie miał miejsce w Azji, Australii i Oceanii, gdzie skumulowana roczna stopa wzrostu wyniesie do 2013 r. 4,5 procenta, dzięki czemu wartość rynku sięgnie 413 mld USD. Z wyłączeniem Japonii - kraju o dominującej pozycji w tym regionie, na który przypadało 45 procent całkowitych wydatków w 2008 r. - w prognozowanym okresie skumulowana roczna stopa wzrostu nakładów na media i rozrywkę w krajach Azji oraz Australii i Oceanii powinna wynieść 7,1 procenta.

Cyfrowa migracja i zachowania konsumentów

W raporcie czytamy, że kryzys gospodarczy może przyspieszyć i nasilić migrację cyfrową, która w analizowanym okresie będzie źródłem narastających różnic w przychodach pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku oraz regionami geograficznymi. Zmiana ta wpłynie na zarządzanie markami, tytułami i talentami we wszystkich platformach dystrybucyjnych, do których zastosowanie mają nowe modele komercyjne. Warto przy tym zwrócić uwagę, iż rozpowszechnienie migracji cyfrowej będzie zależało w poszczególnych krajach od dostępności wydajnej i niedrogiej infrastruktury szerokopasmowej i mobilnej.

Przyspieszona migracja w kierunku technologii cyfrowych wzmacnia i rozpowszechnia nowe zwyczaje konsumpcyjne i „cyfrowe zachowania”. Coraz częściej, konsumenci oczekują większej kontroli nad tym, gdzie, kiedy i jak wykorzystują treści, przy czym w obecnej sytuacji gospodarczej, staranniej niż kiedykolwiek rozważają swoje decyzje zakupowe oraz oczekują uzyskania maksymalnej wartości z dokonanych wyborów.

„W poprzednich latach mówiliśmy o pokoleniu sieci i o otwieraniu się branży na nowe modele biznesowe w związku z nowymi oczekiwaniami młodego pokolenia. Co ciekawe, w obecnych warunkach, gdzie siła nabywcza poddawana jest coraz większej presji, młodsze pokolenie zaczyna wywierać coraz większy wpływ na starszych użytkowników, którzy z kolei stają się coraz bardziej zainteresowani nowymi platformami komunikacyjnymi. Wydatki związane z platformami cyfrowymi bądź mobilnymi stanowiły w 2008 r. 23,4 procenta całkowitego rynku konsumenckiego, a spodziewamy się, że w ciągu najbliższych pięciu lat będą odpowiadać już za 78 procent ogólnego wzrostu” – zauważa Paweł Wesołowski, starszy menedżer w zespole ds. usług dla sektora rozrywki i mediów w PricewaterhouseCoopers.

 

1 2 ... 6

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: