eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Oglądalność telewizji: udział dzieci spada

Oglądalność telewizji: udział dzieci spada

2009-06-06 11:29

Oglądalność telewizji: udział dzieci spada

Struktura widowni telewizyjnej w latach 1997 – 2009 (%) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W 2008 r. najmłodsi widzowie (4 - 15 lat) przeznaczyli na oglądanie telewizji średnio 2 godziny 12 minut dziennie. To o godzinę i 14 minut mniej niż statystyczny polski telewidz. Najchętniej oglądaną dziecięcą stacją tematyczną jest Disney Channel, którą codziennie chociaż przez chwilę ogląda ponad 500 tysięcy osób w wieku 4 - 15 lat - wynika z badania TNS OBOP.

Przeczytaj także: Wielkanoc z TV: co oglądamy w święta?

Z danych telemetrycznych TNS OBOP wynika, że udział widowni dziecięcej (w wieku 4 - 15 lat) w całkowitej widowni telewizyjnej systematycznie spada. W 1997 roku dzieci w wieku 4-15 lat generowały 15,7% całkowitej widowni, podczas gdy w 2009 roku odsetek ten spadł do 8,5%. „Wpływ na to zjawisko ma znaczny spadek populacji osób w tym przedziale wiekowym związany z niżem demograficznym – z 7 mln w 1997 roku do 4,7 mln obecnie. Jednocześnie w tym okresie z 2 godzin i 45 minut w 1997 r. do 2 godzin i 10 min w 2008 r. zmalał również średni dzienny czas poświęcany przez dzieci na oglądanie telewizji” – komentuje Dariusz Rocki, Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.

fot. mat. prasowe

Struktura widowni telewizyjnej w latach 1997 – 2009 (%)

Struktura widowni telewizyjnej w latach 1997 – 2009 (%)

Dziecięca oferta programowa, podobnie jak cały rynek telewizyjny, przeszła na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znaczne przeobrażenie. Pod koniec lat 90. program skierowany do najmłodszych widzów można było oglądać przede wszystkim w kilku ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. W 1999 roku cztery główne stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) nadały łącznie 2871 godzin programów przeznaczonych dla dzieci. W 2008 roku stacje te przeznaczyły jedynie 1135 godzin na tego typu programy. Jednocześnie łączny udział czterech największych stacji wśród widowni dziecięcej spadł w analizowanym okresie z 76% w 1999 r. do 64% w 2008 r. W tym czasie na sile zyskiwały polskojęzyczne stacje tematyczne skierowane do najmłodszych, których obecnie dostępnych jest kilkanaście. W 2009 roku udział stacji dziecięcych przekroczył 22% w grupie wiekowej 4 -15 lat, podczas gdy na przełomie lat 1999/2000 oscylował on na poziomie 2,5%.

fot. mat. prasowe

Udziały najchętniej oglądanych stacji w grupie wiekowej 4-15 lat (w %)

Udziały najchętniej oglądanych stacji w grupie wiekowej 4-15 lat (w %)

Poza czterema głównymi stacjami (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) najmłodsi najwięcej czasu poświęcają na oglądanie stacji Disney Channel, której udział w rynku w 2009 w grupie 4 -15 lat wynosi 5,9%. Na kolejnych miejscach znalazły się Jetix (udziały 5,2%), Mini Mini (udziały 4,2%) oraz Cartoon Network (udziały 3,5%).

Najchętniej oglądanymi pozycjami programowymi wśród dzieci są wieczorynki nadawane na TVP1. W 2009 roku najchętniej oglądanym programem był „Garfield i przyjaciele” (TVP1), wyemitowany 2. marca 2009 r., który przyciągnął 840 tys. osób w wieku 4 -15 lat.

Informacje o badaniu
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej prowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: dziennie średnio 526 osób w wieku 4-15 lat, bez uwzględnienia widowni gościnnej.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: