Firmy kurierskie łamią prawa konsumentów
2009-05-25 13:01
Przeczytaj także: Firmy kurierskie: kogo ukarał UOKiK?
Coraz częściej korzystamy z usług firm kurierskich, chociażby dlatego, że coraz częściej kupujemy produkty w sieci. W zeszłym roku zakupy w ten sposób zrobiło 66 proc. Polaków (Gemius, raport E-commerce 2004-2008). Nadając przesyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej oczekujemy przede wszystkim tego, że trafi ona do odbiorcy terminowo i w nienaruszonym stanie. Niewielu konsumentów jednak zdaje sobie sprawę z tego, jaką tak naprawdę zawiera umowę wysyłając przesyłkę za pośrednictwem firmy kurierskiej i w związku z tym na podstawie, jakich przepisów może dochodzić ewentualnych roszczeń.Najnowsza kontrola UOKiK dotyczyła umów oraz regulaminów świadczenia usług przeanalizowanych u trzydziestu przedsiębiorców wybranych losowo na terenie całego kraju. U wszystkich skontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości. Zarzuty UOKiK dotyczą głównie stosowania przez kurierów postanowień mogących naruszać przepisy oraz tożsamych ze znajdującymi się w rejestrze klauzul niedozwolonych. Jest to pierwsza analiza regulaminów firm kurierskich przeprowadzona przez Urząd.
Wyniki kontroli świadczą o tym, że pozycja konsumentów na rynku usług kurierskich nie jest zadowalająca. Głównym problemem jest brak jasnej informacji o rodzaju świadczonej usługi, już na etapie nadawania przesyłki. Skontrolowane regulaminy nie zawierały jednoznacznych kryteriów stwierdzających, czy przesyłka jest traktowana jako usługa pocztowa czy przewozowa. Zgodnie z prawem nadawca w zależności od tego co przesyła - może stać się stroną umowy przewozu lub o świadczenie usługi pocztowej. Jeśli wysyła korespondencję stosuje się prawo pocztowe, zgodnie z którym, to przedsiębiorca w regulaminie określa okoliczności uznania usługi za niewykonaną oraz zasady postępowania reklamacyjnego. Natomiast, jeżeli przesyłka nie zawiera korespondencji - świadczona jest usługa przewozu. Wówczas stosuje się prawo przewozowe jasno określające zasady dochodzenia roszczeń. Urząd zaznacza, że pełna informacja w tym zakresie ma bardzo duże znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy kurier na podstawie tego samego regulaminu świadczy zarówno usługi pocztowe i przewozowe.
Urząd kwestionuje również postanowienia zawarte w umowach kurierskich, które utrudniają dochodzenie reklamacji. Firmy kurierskie stosują własne procedury reklamacyjne, które zdecydowanie odbiegają od standardów wyznaczonych przepisami prawa i dobrymi obyczajami. W analizowanych wzorcach umowy nie było takich, które w żaden sposób nie naruszałyby obowiązujących przepisów dotyczących postępowania reklamacyjnego. Poza dowolnym określaniem terminów dotyczących prawa do składania reklamacji firmy kurierskie w sposób różnorodny ustanawiały początek biegu terminu, od którego należy liczyć termin do wniesienia reklamacji. Ponadto firmy kurierskie niejednokrotnie uzależniają rozpatrzenie reklamacji od złożenia dokumentów, które nie są wymagane przepisami prawa.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Eco-Vital Sp. z o.o. Sp. k. naruszał prawa konsumentów
-
Wrocławski Elektrosat naruszał prawa konsumentów
-
Automobile Expert naruszał prawa konsumentów
-
Provident Polska ukarany przez UOKiK
-
MNI Telecom naruszał prawa konsumentów
-
Play naruszał prawa konsumentów. Zapłaci 8 milionów kary
-
UOKiK: Generali TU naruszało prawa konsumentów
-
Firmy kurierskie pod kontrolą UOKiK
-
UOKiK: deweloperzy łamią prawo