eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek mediów i reklamy I kw. 2009

Rynek mediów i reklamy I kw. 2009

2009-05-21 00:10

Rynek mediów i reklamy I kw. 2009

Udział wartości netto poszczególnych mediów w I kw. 2009 i zmiana w stosunku do I kw. 2008. Źródło: © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Według szacunków domu mediowego MPG rynek mediów zmniejszył się wartościowo w pierwszym kwartale 2009 w stosunku do analogicznego okresu 2008 o 8,8%. Wielkość rynku wyniosła 1 651 mln zł netto wobec 1 811 mln zł netto rok wcześniej.

Przeczytaj także: Rynek mediów i reklamy 2008-2012

fot. mat. prasowe

Udział wartości netto poszczególnych mediów w I kw. 2009 i zmiana w stosunku do I kw. 2008. Źródło:

Udział wartości netto poszczególnych mediów w I kw. 2009 i zmiana w stosunku do I kw. 2008. Źródło: Opracowanie własne domu mediowego MPG, kwiecień 2009

Z raportu MPG, który powstał w oparciu o m.in. dane firmy Expert Monitor wynika, że telewizja pozostaje medium wiodącym w wydatkach reklamowych i straciła mniej niż inne media (-6,2%). Wśród stacji TV najwięcej w porównaniu do zeszłego roku zarobiły kanały niszowe grupy Polsat (+51,9%) oraz kanały tematyczne Discovery Media (+39,3%). Słaby początek roku miał TVN24 (-22,0%). Główne stacje zarobiły w pierwszym kwartale mniej niż rok wcześniej, przy czym najmniejszy spadek zanotował TVN.

Najwięcej straciły inne media, do których MPG m.in. zalicza komunikację w mediach niestandardowych (-20%) oraz gazety (-18,7%) i magazyny (-16,6%).

Wartym zauważenia jest fakt, iż Internet, jako jedyne medium, zanotował dodatni wskaźnik wzrostu (+7%) równocześnie umacniając swoją pozycję w torcie reklamowym.

Sytuacja w poszczególnych sektorach rynku

fot. mat. prasowe

Zmiana wydatków reklamowych netto w poszczególnych sektorach w I kw. 2009 w porównaniu z I kw. 2008.

Zmiana wydatków reklamowych netto w poszczególnych sektorach w I kw. 2009 w porównaniu z I kw. 2008. Źródło: Opracowanie własne domu mediowego MPG, kwiecień 2009

Dwudziestu wiodących reklamodawców obniżyło swoje wydatki na reklamę pierwszym kwartale 2009 w stosunku do analogicznego okresu 2008. MPG szacuje, że średnia redukcja budżetów największych reklamodawców w tym okresie wyniosła 15%.

Z zestawienia MPG wynika, że ograniczeniu budżetów reklamowych oparł się wyłącznie sektor produktów farmaceutycznych i leków (+4,2%). Największa redukcje zanotowały komputery i sprzęt audio-video (-26%), branża motoryzacyjna (-22,3%) oraz usługi finansowe (-22%).

Prognoza zmiany wielkości rynku

MPG prognozuje skurczenie się rynku reklamy w całym roku 2009 o 10%, przy założeniu, że nie zmieni się do końca roku obecnie panująca sytuacja na rynku tj. zniżkowania rynku z pewną niepewnością co do kierunku przyszłych trendów w gospodarce.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: