Rynek FMCG: rośnie eksport do UE
2009-05-04 14:07
Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż III 2009
Tak dobrego wyniku nie przewidywali najwięksi optymiści. Duży udział w polskim eksporcie mają żywność i inne podstawowe artykuły, bowiem w wysoko rozwiniętych technologiach nie jesteśmy jeszcze konkurencyjni.O trym, że wejście do UE zdecydowanie ułatwiło handel zagraniczny przekonana jest Dorota Liszka, rzeczniczka firmy Maspex produkującej m.in. soki Tymbark, Kubuś czy makarony Lubella. W 2004 r. przychody ze sprzedaży Maspeksu sięgały 1,5 mld zł. W 2008 r. przekroczyły już 2,5 mld zł. W tym czasie udział sprzedaży zagranicznej w obrotach firmy wzrósł z 24 proc. do
36 proc.
Wejście Polski do Unii Europejskiej rozwiązało też problem małego kontyngentu na eksport polskiego drobiu na rynek unijny. Skorzystał na tym m.in. Indykpol z branży drobiarskiej. Niestety w trym samym czasie stracił rynek rosyjski, bo jakoś tak się stało, że owe państwa członkowskie nie zostały objęte zasadami współpracy przyjętymi przez Rosję z krajami piętnastki.
Najbardziej na przystąpieniu Polski do UE skorzystał przemysł rolno-spożywczy. Polskie produkty wyrobiły sobie dobrą markę, są uważane za zdrowe i ekologiczne. Niektóre z nich staja się regionalnymi potentatami. Maspex przejął 14 firm, w tym 8 zagranicznych w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii czy Bułgarii.
oprac. : Handel-Net.pl
Przeczytaj także
-
Branża FMCG: sprzedaż IV 2009
-
Branża FMCG: sprzedaż II 2009
-
Wzrost cen największą bolączką branży spożywczej w Europie Środkowej
-
Rosną wydatki Polaków na produkty FMCG
-
Sprzedaż detaliczna w Polsce wzrośnie nieznacznie
-
Rośnie sprzedaż FMCG na wsi
-
Polacy kochają marki własne
-
Wydatki Polaków na FMCG w 2009r. wzrosły
-
Bomi przejmuje Centrum Dystrybucja w Łodzi