eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek FMCG: rośnie eksport do UE

Rynek FMCG: rośnie eksport do UE

2009-05-04 14:07

Od 1 maja 2004 r. polski eksport podwoił się, w 2003 r. sięgał 47,5 mld euro, a w 2004 59,7 mld euro. W zeszłym roku przekroczył już 114,5 mld euro.

Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż III 2009

Tak dobrego wyniku nie przewidywali najwięksi optymiści. Duży udział w polskim eksporcie mają żywność i inne podstawowe artykuły, bowiem w wysoko rozwiniętych technologiach nie jesteśmy jeszcze konkurencyjni.

O trym, że wejście do UE zdecydowanie ułatwiło handel zagraniczny przekonana jest Dorota Liszka, rzeczniczka firmy Maspex produkującej m.in. soki Tymbark, Kubuś czy makarony Lubella. W 2004 r. przychody ze sprzedaży Maspeksu sięgały 1,5 mld zł. W 2008 r. przekroczyły już 2,5 mld zł. W tym czasie udział sprzedaży zagranicznej w obrotach firmy wzrósł z 24 proc. do
36 proc.

Wejście Polski do Unii Europejskiej rozwiązało też problem małego kontyngentu na eksport polskiego drobiu na rynek unijny. Skorzystał na tym m.in. Indykpol z branży drobiarskiej. Niestety w trym samym czasie stracił rynek rosyjski, bo jakoś tak się stało, że owe państwa członkowskie nie zostały objęte zasadami współpracy przyjętymi przez Rosję z krajami piętnastki.

Najbardziej na przystąpieniu Polski do UE skorzystał przemysł rolno-spożywczy. Polskie produkty wyrobiły sobie dobrą markę, są uważane za zdrowe i ekologiczne. Niektóre z nich staja się regionalnymi potentatami. Maspex przejął 14 firm, w tym 8 zagranicznych w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii czy Bułgarii.

oprac. : Handel-Net.pl Handel-Net.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: