eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Operatorzy sieci komórkowych: walka trwa

Operatorzy sieci komórkowych: walka trwa

2009-04-17 12:54

Frost & Sullivan zauważa, że globalne załamanie gospodarcze odcisnęło swe piętno na rynkach całego świata; sektor komunikacji komórkowej i bezprzewodowej nie jest tu wyjątkiem. Na wysoko nasyconym i konkurencyjnym rynku europejskim, operatorzy sieci komórkowych (Mobile Network Operator - MNO) bezpardonowo walczą o utrzymanie i rozszerzenie swoich udziałów w rynku. Z boku czekają już nowi gracze, gotowi rzucić wyzwanie firmom MNO o ustalonej pozycji rynkowej. Stawką jest tu pozostanie w grze.

Przeczytaj także: Operatorzy kolektywnie dominujący

Czy jest wystarczająco dużo miejsca dla nowych graczy na okrzepłym już rynku, zwłaszcza w obecnej trudnej sytuacji ekonomicznej, gdy mniejsze firmy postrzegane są jako potencjalne cele do przejęcia lub wykupienia?

Yiru Zhong, analityk firmy doradczej Frost & Sullivan, stwierdza: “Analizując wyniki nowych uczestników rynku MNO, można pokusić się o wskazanie trzech firm MNO o interesujących osiągnięciach: 3 we Włoszech i Wielkiej Brytanii, P4 (nazwa marki - Play) w Polsce oraz Yoigo w Hiszpanii”.

Operator 3 rozpoczął swą działalność w roku 2003, kiedy włoski rynek był spenetrowany niemal w 100% i zdominowany przez trzech głównych graczy: TiM z 45% udziału w rynku; Vodafone z 33% udziałem; oraz WIND, posiadający pozostałe udziały. Operator 3 UK musiał borykać się z równie trudną sytuacją, ponieważ na brytyjskim rynku telefonii komórkowej było z kolei czterech głównych graczy: Vodafone, Orange, T-Mobile oraz O2, posiadających mniej więcej równe udziały w rynku. Jako taki, 3 UK stał się piątym MNO w chwili, gdy zaledwie 10% społeczeństwa nie posiadało jeszcze telefonu komórkowego z abonamentem. Pod koniec drugiego roku działalności na rynku brytyjskim w 2004, zarówno operatorzy 3 UK, jak i 3 Italy zdołali przejąć 4 – 5% udziałów abonentów odpowiednio na swoich rynkach. Aby utrzymać i zwiększyć wzrost liczby klientów, 3 odszedł od roli wyłącznie operatora sieci komórkowej i stał się dostawcą usług multimedialnych.

Operator P4 w Polsce rozpoczął swą działalność w roku 2007 pod nazwą firmową Play. Dokonał tego w momencie, kiedy krajowy rynek był spenetrowany w 109% i dominowały na nim TP, Era oraz Plus. Play skupił się na segmencie młodzieżowym i śmiało kreował swój wizerunek jako „interaktywnego operatora sieci komórkowej”. Zawarł strategiczne porozumienie partnerskie z Onet.pl, jednym z czołowych graczy na polskim rynku usług internetowych, w celu połączenia bezprzewodowych usług komunikacyjnych z możliwościami oferowanymi przez Internet, jak np. tworzenie serwisów społecznościowych. Eksperci zaznaczają, że to bardzo ważne rozróżnienie, ponieważ Play staje się jedynym MNO na polskim rynku, który umożliwia swoim klientom bezproblemowe i proste poruszanie się między światem usług komórkowych i internetowych. Kluczem do sukcesu Play okazała się decyzja operatora o skupieniu się na jednej, określonej grupie docelowej klientów – młodzieży i zapewnieniu jej wyjątkowo korzystnych warunków. Dzięki tej strategii, połączonej z konkurencyjną polityką cenową, Play do końca 2008 roku zdobył 5% udziałów w rynku już drugim roku działalności. Wynik ten jest porównywalny do historycznego wyniku operatora 3 z roku 2004.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: