eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Pracownicy: częstsze nadużycia w firmach

Pracownicy: częstsze nadużycia w firmach

2009-03-16 01:11

Zaufanie stanowi podstawę dobrych relacji zawodowych, jednak pracodawcy mają często do czynienia z jego nadużyciem ze strony pracowników. Najbardziej wymierne starty, stanowiące zagrożenie dla kapitału i płynności przedsiębiorstwa, przynoszą przestępstwa gospodarcze popełniane przez wieloletnich, "zaufanych" pracowników. Z danych ekspertów Euler Hermes wynika, że to zjawisko nasila się szczególnie teraz, w okresie kryzysu gospodarczego.

Przeczytaj także: Kradzież w firmie ignorowanym problemem?

Zdaniem Euler Hermes obecna sytuacja gospodarcza, tj. cięcie kosztów m.in. poprzez obniżki płac, skaranie czasu pracy, czy w ostateczności zwolnienia pracowników również wpływa na wzrost „skłonności” pracowników do nadużyć. Pracownicy obarczeni kredytami oraz innymi zobowiązaniami finansowymi mogą chcieć „dorobić” kosztem pracodawcy. Przykładem takiego „dorobienia” jest przypadek znanego producenta komputerów, którego pracownik, tłumacząc konieczność spłaty kredytu, ukradł z fabryki części do laptopów na kwotę 35 tysięcy złotych. 26 letni pracownik, najpierw zabierał z linii produkcyjnej montowni części, a następnie ukrywając swój łup w butach, przechodził przez bramki kontrolne.

Jako inny przykład, eksperci podają dużą firmę z branży spożywczej, która została okradziona przez 48 letnią sekretarkę zarządu na kwotę 930 tys. euro. Proceder trwał trzy lata a przez ten okres pracownica wystawiała faktury za usługi, które nigdy nie zostały wykonane. Mieszkała w luksusowym apartamencie, jeździła na ekskluzywne wycieczki, czy zamawiała na koszt zarządu drogi sprzęt elektroniczny. Pracownica wystawiała faktury, których nikt nigdy nie weryfikował.

Kolejny przypadek, to szkoda spowodowana przez pracownicę, która wykonywała obowiązki księgowej. W ramach tego stanowiska powierzono jej odpowiedzialność za całą księgowość, na którą składało się zarządzanie wypłatami i kosztami pracowniczymi oraz zakupami i budżetem. Placówka, w której pracowała była niewielka, w związku z tym nie było podziału obowiązków. Dlatego w okresie od przejęcia obowiązków księgowej do opuszczenia firmy, dzięki fałszowaniu dokumentów, nieupoważnionym zakupom, czy zawyżaniu kwot pensji, nieuczciwa pracownica była w stanie zdefraudować pieniądze na łączną sumę ok. 950 tys. dolarów. W ramach kontroli placówki stwierdzono, że sporządzała ona samodzielnie co miesiąc raporty budżetowe, które przekazywała dalej do centrali. Aby nikt nie odkrył brakujących środków prowadziła równocześnie 4 różne księgowości. W ten sposób w zależności od potrzeby mogła przekazać centrali, kierownikowi placówki lub kontroli skarbowej odpowiednio podrasowane liczby. Pojawiające się pod koniec roku rozbieżności w danych księgowych wyjaśniała zarządowi obowiązującymi przepisami prawa. Gdy kolejny rok z rzędu liczby wciąż się nie zgadzały, zarząd w końcu zatrudnił firmę audytorską do przeprowadzenia kontroli.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: