Awaria i co dalej?
2003-12-25 00:01
Przeczytaj także: Hasła frustrują użytkowników
Ponad jedna dziesiąta (14%) dyrektorów ds. IT nie testowała swoich planów. Przeszło połowa (64%) rewiduje swoje plany co 12 miesięcy lub rzadziej, co grozi ich nieskutecznością. Ponad jedna czwarta polskich firm (26%) opracowuje plany odtwarzania po awarii ze względu na konieczność przestrzegania przepisów.Spośród firm badanych w Polsce, 8% nie potrafiło dokładnie określić czasu trwania przestojów. Pokazuje to, że nie kalkulują one ryzyka i kosztów nieplanowanych przestojów działalności. W przypadkach, gdy plany odtwarzania po awarii zostały wdrożone, 50% dyrektorów ds. IT w polskich firmach wprowadziło później do nich zmiany. Sugerowałoby to, że dopiero odpowiednie testy są w stanie zagwarantować skuteczność takich planów.
Zdaniem dyrektorów ds. informatycznych najważniejszymi szkodami, jakie może wyrządzić ich firmom nieplanowany przestój, są:
- przestój systemu na dużą skalę - 27%
- spadek produktywności pracowników - 12%
- utrata danych na dużą skalę - 8%
Na pytanie o miejsce przechowywania planów odtwarzania po awarii tylko 2% respondentów odpowiedziało, że trzyma je w odległej, bezpiecznej lokalizacji u zewnętrznego usługodawcy. W 8% przypadków plany są trzymane w głównym centrum przetwarzania danych, a 8% dyrektorów ds. IT odpowiedzialnych za planowanie odtwarzania po awarii nie wiedziało, gdzie znajduje się ich plan.
Zdania na temat planów odtwarzania danych po awarii są wyraźnie podzielone wśród firm, które takiego planu obecnie nie posiadają. Jedna czwarta (25%) uważa, że stopień ryzyka, jakie ponoszą, nie usprawiedliwia poniesienia kosztów związanych z budową takiego planu, 13% jest w trakcie sporządzania planu, 25% sądzi, że wystarczy im proces tworzenia kopii zapasowej, a kolejne 25% jest zdania, że ich rada nadzorcza nie jest gotowa na sfinansowanie takiego wydatku.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Dynamic Markets w imieniu VERITAS Software. Respondenci pochodzili ze średnich i dużych przedsiębiorstw oraz instytucji zatrudniających przynajmniej 500 osób. Badanie objęło 850 dyrektorów ds. informatycznych, którzy odpowiadają w firmie za plany odtwarzania po awarii. Badanie przeprowadzono w następujących krajach (w nawiasach podano liczebność próbki): Stany Zjednoczone (100), Wielka Brytania (100), Francja (100), Niemcy (100), kraje Beneluksu (50), Hiszpania (50), Szwecja (50), Szwajcaria (50), RPA (50), Austria (50), Polska (50), Bliski Wschód (50) i Włochy (50).
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Czy zdrowotne aplikacje mobilne dbają o nasze dane?
-
3 mity i 2 porady na Światowy Dzień Backupu
-
Hasło uwierzytelniające trudno zastąpić. Jakie są alternatywy?
-
Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
-
Cyberbezpieczeństwo: jak pracować z menedżerem haseł?
-
Zniżka za aplikację sklepu, czyli jak Polacy dbają o bezpieczeństwo smartfonów
-
5 sposobów na ochronę danych w Black Friday
-
Dostępność strony internetowej ważna dla 68% internautów w Polsce
-
Internetowe oszustwa płatnicze: komu i jak zagrażają najbardziej?