eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polski rynek IT: franchising w 2008 r.

Polski rynek IT: franchising w 2008 r.

2008-12-29 13:03

Polski rynek IT: franchising w 2008 r.

Sytuacja na rynku sklepów IT © fot. mat. prasowe

W 2008 roku nastąpił bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży największych dystrybutorów w branży. Przez pierwsze 2 kwartały, wszyscy znaczący detaliści notowali wzrosty przychodów i zysków. Dopiero w 3 kwartale 2008 roku nastąpiło znaczące obniżenie przychodów. Warto wspomnieć sytuację właściciela największej sieci sklepów IT - firmy Komputronik, która, mimo wzrostów przychodów, zanotowała stratę w wysokości 1,2 mln, wobec 1,72 mln zysku rok wcześniej - wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Przeczytaj także: Franczyza tworzy nowe miejsca pracy

Według badań rynku, wartość usług IT w Polsce w 2007 roku wyniosła 24 mld zł i wzrosła o 16,5% w porównaniu do roku 2006. Dynamika rozwoju jest coraz większa i ostatni raz podobny poziom wzrostu był notowany w 2000 r. Segment sprzętu komputerowego stanowi prawie połowę wartości rynku. Zakłada się, że w 2008 rynek wzrósł o ok. 14-16%.

Jak podaje Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, rynek sklepów komputerowych w Polsce nadal jest mocno rozdrobniony. Większość rynku stanowią pojedyncze, małe sklepy komputerowe, które już dawno wyczerpały swój potencjał rozwoju. Dodatkowo istnieje wiele lokalnych sieci, które zrzeszają po kilka punktów. Wielu z właścicieli w najbliższym czasie stanie przed dylematem, w jakim kierunku rozwijać własne przedsiębiorstwo. Zwlekanie z decyzją – wbrew pozorom - nie wpływa pozytywnie na ich sytuację. Jednym ze sposobów rozwoju jest właśnie franczyza.

Główni gracze

Z raportu wynika, że przez wiele lat pierwsza trójka sieci detalicznych w branży IT pozostawała bez zmian. Dopiero w 2008 roku nastąpiła zmiana lidera. Po przejęciu w lutym 2008 r. sieci Karen Notebook na pierwszym miejscu znajduje się firma Komputronik (łącznie 337 sklepów), która dzięki akwizycji pokonała wieloletniego lidera sieć Vobis (196 sklepów). Czy takie przejęcie przyniesie zamierzone skutki? Tutaj opinie są podzielone. Można spotkać się z komentarzami negatywnymi, gdzie wymienia się głównie brak jednolitego wizerunku czy brak planów połączenia sieci. Jednak, wg prognoz Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych, firma Komputronik konsekwentnie buduje swoje filary biznesowe, skupiając się na: budowaniu sieci własnych sklepów, głównie w galeriach i centrach handlowych, rozwoju sieci franczyzowej oraz porządkowaniu sieci Karen Notebook, która – zdaniem specjalistów – osiągnie rentowność dopiero po znacznych zmianach profilu działalności. Nie można wykluczyć, że część salonów, zlokalizowanych w prestiżowych miejscach, takich jak Złote Tarasy, Galeria Mokotów, Arkadia, Galeria Kazimierz zostanie przebranżowionych na salony firmy Komputronik. Dodatkowo, w listopadzie 2008 r. Komputronik podpisał porozumienie z jednym z największych producentów notebooków, firmą ASUS i będzie otwierał ASUS Store. Pierwszy tego typu sklep działa od 15 listopada w Poznaniu. Jak na razie Komputronik testuje swoje rozwiązanie i ASUS Store działa na zasadzie „shop-in-shop”. Niemniej należy przypuszczać, że w niedługim czasie dojdzie do otwarcia typowego sklepu ASUS.

Drugie miejsce w rankingu sieci zajmuje dotychczasowy lider – Vobis Digital. Obecnie sieć posiada prawie 200 salonów, z czego ponad połowa prowadzona jest na zasadach franczyzy. Sieć konsekwentnie buduje swoją pozycję opierając się na dwóch płaszczyznach: otwieraniu salonów własnych, zlokalizowanych głównie w Galeriach i Centrach Handlowych i w atrakcyjnych punktach miasta oraz rozbudowie sieci partnerskiej. Niemniej firma szuka nowych kierunków rozwoju. W związku z tym, wspólnie z Nokią otworzyła w listopadzie 2007 r. ekskluzywny salon Nokia Store w centrum handlowym Stary Browar w Poznaniu. W ciągu pięciu lat planowane jest uruchomienie 9 salonów, w największych miastach Polski. Salony będą lokalizowane w Galeriach Handlowych, natomiast kolejne sklepy powstaną w Krakowie i Wrocławiu. Kłopoty z wejściem na GPW zmusiły Vobis do zmiany strategii i rezygnacji z nowego konceptu – Vobis Mobile, których do końca 2009 r. miało powstać 75, a docelowo 200 punktów. Zarząd spółki podjął decyzję o rezygnacji z projektu, a sklepy gotowe do otwarcia zostaną uruchomione pod szyldem Vobis Digital. Zdaniem Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych kierunek zmian obrany przez Vobis jest słuszny i ich strategia rozwoju – budowa jednolitej marki, pod wspólnym szyldem – daje im dużą przewagę konkurencyjną.

fot. mat. prasowe

Sytuacja na rynku sklepów IT

Sytuacja na rynku sklepów IT

 

1 2 3

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: