eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Sytuacja kryzysowa a sztuka przemawiania

Sytuacja kryzysowa a sztuka przemawiania

2008-12-17 14:05

Załóżmy, że zaistniała nagła, kryzysowa sytuacja, która zachwiała wiarygodnością lub stabilnością twojej firmy. Przyjmij najgorszy scenariusz - największy klient zerwał współpracę, konkurent podkradł cały dział badań, wraz z prototypem nowego produktu twój produkt spowodował wypadek. Teraz jako osoba z zarządu musisz odzyskać kontrolę nad sytuacją. Stajesz przed zebranymi w hali pracownikami i...
Stop, przewińmy nieco film do tyłu. Zzzzzzzzz... gotowe.

Zanim zaczniesz cokolwiek mówić, przygotuj się. Wiele całkiem niegroźnych kryzysów rozwinęło się ponad przewidywania i miało znacznie poważniejsze skutki tylko dlatego, że zarząd powiedział nie to co trzeba na spotkaniu z pracownikami, dziennikarzami lub ludźmi w danej sytuacji poszkodowanymi.

Profesjonalne przygotowanie

Podstawowe założenia sytuacji kryzysowej:
  1. obecne są emocje (czasem wielkie emocje), a zatem argumenty logiczne nie działają tak jak zwykle,
  2. twoim celem jest przede wszystkim uspokojenie emocji, nadanie faktom własnej interpretacji i stłamszenie plotek,
  3. nie idziesz na wojnę, więc nie sil się na argumenty, przepychanki słowne w sytuacji kryzysowej mogą skończyć się przepychankami fizycznymi włącznie z wywiezieniem na taczce,
  4. słuchacze są nastawieni negatywnie (w przeważającej większości przypadków), ale chcą cię słuchać, bo na ciebie czekają — oznacza to, że masz szansę do nich dotrzeć ze swoją wersją zdarzeń, ale to jest wyłącznie jednorazowa szansa, drugiej nie dostaniesz.
Przygotowując się do wystąpienia kryzysowego, pamiętaj, że wchodzisz w krainę paradoksu. Z jednej strony pokazujesz, że się przejmujesz i że ci zależy, a równocześnie dajesz do zrozumienia, że wszystko trzymasz pod kontrolą.

W przemówieniu kryzysowym styl mówcy musi być elastyczny, bo masz wiele rzeczy do zrobienia podczas krótkiego (często jest to tylko 5-10 minut) wystąpienia. Udowadniasz swoją uczciwość, wiarygodność i zaangażowanie w podejmowane działania, inspirujesz słuchaczy do pomocy w miarę ich możliwości, a jednocześnie studzisz ich negatywne emocje związane z niepewnością sytuacji. Przy czym cały czas trzymasz klasę i zachowujesz elegancję. Nie ma nic gorszego niż dostojny prezes, który wpada w panikę i tupie ze złości nogą (nawet jeśli tupie pod stołem okrytym zwisającym do podłogi aksamitnym niebieskim suknem).

Wystąpienie kryzysowe wymaga od ciebie, żeby stanąć naprzeciw negatywnie nastawionej grupy, a mimo to powiedzieć swoje i to bez najmniejszej obawy. Twój głos musi być pewny i mocny, bo jeśli w którymś momencie pojawi się w nim wahanie, to równie dobrze możesz w tym właśnie momencie przestać mówić i iść do domu — stracisz bowiem wiarygodność.

W takich sytuacjach ubiór nie jest szczególnie ważny, o ile nie jest przesadnie „grzeczny”. Powinien odpowiadać charakterowi otoczenia w którym przemawiasz lub charakterowi miejsca/firmy/tematyki/dziedziny, w której nastąpił kryzys. Absolutnie nie może lśnić nowością i pedantyzmem. W końcu sytuacja nie jest normalna, więc jeśli spędzasz godzinę przed lustrem pucując pilnie buciki zamiast wspierać poszkodowanych przez kryzys, to coś jest z tobą nie tak. I od razu spada twoja wiarygodność.

 

1 2 3

następna

oprac. : Via Agendi

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: