eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Linie lotnicze: słaba komunikacja PR

Linie lotnicze: słaba komunikacja PR

2008-12-10 13:27

Linie lotnicze: słaba komunikacja PR

Rodzaje informacji poszukiwane przez dziennikarzy na temat badanych linii lotniczych © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Linie lotnicze operujące z Polski nie doceniają znaczenia konsekwentnie prowadzonych działań Public Relations i, pomimo kryzysu branży lotniczej, nie komunikują się z mediami w sposób regularny - wynika z audytu komunikacyjnego przeprowadzonego przez agencję Ciszewski Public Relations.

Przeczytaj także: Jak branża PR ocenia dziennikarzy?

Celem audytu przeprowadzonego przez Ciszewski PR było zbadanie, jak dziennikarze oceniają działania komunikacyjne linii lotniczych oraz jakie informacje dotyczące przewoźników interesują ich najbardziej. Audyt objął 11 wybranych linii obecnych na polskim rynku – zarówno tradycyjnych, low-costowych, jak i czarterowych.

Badanie ujawniło trendy w działaniach komunikacyjnych badanych przewoźników – linie nie prezentują szerokiego zakresu swojej aktywności. Zbyt rzadko przygotowują szersze raporty czy analizy, np. na temat rynku przewozów lotniczych, bezpieczeństwa czy zmian w regulacjach lotniczych, które byłyby interesujące dla mediów. Audyt wykazał również, że linie lotnicze w minimalnym stopniu wykorzystują świetne narzędzie komunikacji, jakim jest expert positioning.

Kontakt z przewoźnikami

Spośród audytowanych dziennikarzy, aż 86% stwierdziło, że są zainteresowani regularnym kontaktem z przedstawicielami linii. Pozostałe 14% mediów zaznaczyło, że zależy im na regularnym kontakcie z wybranymi przewoźnikami – najważniejszymi graczami na rynku lotniczym.

Źródła informacji

Z badania wynika, że obecnie najczęstszymi źródłami informacji dla 71% dziennikarzy zajmujących się tematyką lotniczą są Internet (w tym strony internetowe linii) i biura prasowe przewoźników (lub też pełniące ich funkcje agencje Public Relations). Kategoria ta uwzględnia zarówno pracę rzeczników prasowych, jak również informacje prasowe, konferencje, spotkania z mediami oraz wywiady.

Połowa audytowanych sięga do innych źródeł, takich jak Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), władze lotnisk, komunikaty giełdowe, specjalistyczna prasa zagraniczna czy też informacje przekazywane przez pasażerów. W zdobywaniu informacji dziennikarze korzystają także z kontaktów własnych – jako jedno ze źródeł wymieniło je 43% audytowanych.

Poszukiwane informacje

fot. mat. prasowe

Rodzaje informacji poszukiwane przez dziennikarzy na temat badanych linii lotniczych

Rodzaje informacji poszukiwane przez dziennikarzy na temat badanych linii lotniczych

Najczęściej poszukiwane przez badanych dziennikarzy okazały się informacje finansowo-gospodarcze oraz dotyczące siatki połączeń. Wśród interesujących informacji finansowo-gospodarczych audytowani wymienili prognozy i dane finansowe (zyski, obroty itp.), strategię rozwoju linii (w tym planowane fuzje i sojusze), udziały w rynku, a także ogólne informacje dotyczące kondycji biznesowej danego przewoźnika.

Z badania Ciszewski PR wynika, że w przypadku siatki połączeń, audytowanych dziennikarzy interesowały wszelkie zmiany w rozkładach lotów, likwidacja połączeń i ich uruchamianie (zwłaszcza na nowych trasach) oraz ogólne dane o połączeniach. Na trzecim miejscu wśród poszukiwanych informacji badani wymienili bieżące wydarzenia dotyczące działalności linii, czyli opóźnienia lub odwołania rejsów, zmiany personalne w firmie oraz zdarzenia i wypadki lotnicze.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: