Administracja publiczna a skuteczny PR
2008-11-19 13:42
Przeczytaj także: Urzędy i urzędnicy wg Polaków
Zmiany zachodzące w Polsce w ostatnich latach wymagają nowego spojrzenia na urzędy administracji, a przede wszystkim innego, sprawniejszego sposobu ich funkcjonowania. Interesanci, którzy przychodzą do urzędu, to osoby interweniujące, załatwiające sprawy — ale również przyszli inwestorzy, którzy zastanawiają się czy lepiej zainwestować pieniądze tutaj czy może w sąsiedniej gminie. Niestety, dotychczasowe sposoby pracy administracji publicznej cierpią w wyniku błędnego podejścia do kontaktów z mieszkańcami i inwestorami.Dlatego ważna jest promocja najlepszych praktyk marketingowych i unikanie typowych niedociągnięć funkcjonalnych urzędów. Zdzisław Knecht w swojej książce „Public relations w administracji publicznej” (Wydawnictwo C.H. Beck, 2007) podaje szereg cennych wskazówek usprawniających działalność urzędów. Niektóre z nich zostaną przedstawione w tym tekście. Wykorzystanie, skróty i uzupełnienia za zgodą Wydawcy.
Podstawowe nieprawidłowości
Przede wszystkim nie można dopuścić do następujących nieprawidłowości w funkcjonowaniu urzędu:
- braku pełnej informacji o zakresie spraw załatwianych przez poszczególne wydziały,
- nadmiernego zbiurokratyzowanie procedur (wymaganie nadmiernej ilości załączników i zaświadczeń, długotrwała wymiana korespondencji),
- opieszałości, nierzetelności i braku kompetencji w załatwianiu spraw,
- nieprzychylnego nastawienia do ludzi, traktowania interesantów jak natrętów,
- występowania układów nieformalnych (np. rodzinnych) i związanego z tym prefe¬rencyjnego traktowania niektórych interesantów,
- braku odpowiedzi na wnioski, skargi i zapytania zgłaszane przez obywateli,
- nieobecności niektórych pracowników w czasie godzin urzędowania,
- niedogodnych dla interesantów godziny pracy urzędu.
- zaniedbywanie informowania mieszkańców o stanie gminy,
- rezygnowanie z konsultowania spraw wnoszonych pod obrady rady,
- niewłaściwe propagowanie zamierzeń i dokonań rady,
- zatajanie prawdy o swojej działalności w radzie,
- nieuzasadnione odrzucanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców gminy.
oprac. : Beck Info Biznes
Przeczytaj także
-
Zatrudnienie w administracji nadmiernie wzrosło
-
Odpowiedzialność urzędnika: błąd będzie karany
-
Sektor publiczny w końcu w nowoczesnych biurach?
-
Administracja publiczna chce nowych biur
-
Administracja publiczna: co robić gdy postępowanie się przeciąga? Cz. 2
-
Administracja publiczna: co robić gdy postępowanie się przeciąga? Cz. 1
-
Cyberbezpieczeństwo w samorządach: do zrobienia jest bardzo wiele
-
Administracja publiczna: grzywny dla opieszałych urzędników?
-
Administracja publiczna: co może uzasadnić zwłokę w załatwieniu sprawy?