eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce 1996-2007

Gospodarka morska w Polsce 1996-2007

2008-10-02 00:15

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2005 r.


W 2007 r. polscy przewoźnicy żeglugi morskiej i przybrzeżnej przewieźli 1538,0 tys. pasażerów (włącznie z kierowcami samochodów ciężarowych na promach), tj. 984,4 tys. osób statkami morskiej floty transportowej (z czego 982,8 tys. w komunikacji międzynarodowej, tj. o 4,5% więcej niż w poprzednim roku) oraz 553,6 tys. pasażerów statkami morskiej przybrzeżnej floty transportowej. Liczba kierowców samochodów ciężarowych przewiezionych promami stanowiła 23,4% pasażerów ogółem. Morska przybrzeżna flota transportowa na koniec 2007 r. liczyła 15 statków pasażerskich, tj. o 2 statki pasażerskie więcej niż przed rokiem. Wszystkie pływały pod polską banderą, średni wiek tych statków na koniec 2007 r. wyniósł 34,1 lat.

2. Porty morskie

fot. mat. prasowe

Obroty polskich portów morskich ogółem w latach 1996-2007 (w mln ton) oraz struktura obrotów ładunko

Obroty polskich portów morskich ogółem w latach 1996-2007 (w mln ton) oraz struktura obrotów ładunkowych według portów morskich w 2007 r.

Obroty ładunkowe w portach morskich w 2007 r. wyniosły 60,0 mln ton, tj. o 0,4% mniej niż w poprzednim roku; udział ładunków przywiezionych lub wywiezionych przez polskich przewoźników morskich stanowił 13,8% (w 2006 r. – ok. 12%). Największy udział w obrotach polskich portów morskich miały porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: Gdańsk (35,3%), Gdynia (29,2%), Szczecin (15,9%) oraz Świnoujście (15,2%). Obroty ładunkowe portu w Policach stanowiły 4,0% obrotów, pozostałe porty zrealizowały 0,4% obrotów ogółem.

W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 58,6 mln ton ładunków, tj. o 0,8% mniej niż w 2006 r., z tego wyładunek ze statków zwiększył się o 30,5%, załadunek zaś zmniejszył się o 18,6%. Obrót wewnątrzkrajowy stanowił 2,4% obrotów ogółem, tj. o 0,4 pkt więcej niż w 2006 r.

W 2007 r. wzrost obrotów odnotowano w porcie Gdynia - o 3,3 mln ton (23,5% więcej niż w poprzednim roku). W pozostałych podstawowych portach obroty ogółem zmniejszyły się: w Gdańsku - o 3,0 mln ton, tj. o 12,4%, w Szczecinie – o 0,4 mln ton, tj. o 3,9%, w Świnoujściu – o 0,1 mln ton, tj. o 1,0%, w Policach – o 0,1 mln ton, tj. o 2,5%. Analizując wielkość obrotów w zasadniczych grupach ładunkowych w ostatnich latach, zaobserwować można wyraźny spadek obrotów w zakresie węgla i koksu a wzrost w przypadku ropy i przetworów naftowych, wzrastają także obroty drobnicą.

fot. mat. prasowe

Obroty międzynarodowe polskich portów – drobnica – w latach 1996-2007 (w mln ton).

Obroty międzynarodowe polskich portów – drobnica – w latach 1996-2007 (w mln ton).

Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miała drobnica – 35,5% (wzrost o 4,5 pkt), ropa i przetwory naftowe – 24,4% (spadek o 1,3 pkt) oraz inne masowe – 20,0% (wzrost o 2,6 pkt), najmniejszy zaś – drewno 0,2% (wzrost o 0,1 pkt).

W 2007 r. największy udział w łącznych obrotach ładunkowych polskich portów miały obroty z krajami Europy, tj. 77,5%, w tym z krajami Unii Europejskiej – 68,7%. Udział obrotów ładunkowych z pozostałymi kontynentami kształtował się następująco: z Ameryką – 10,1% (z Ameryką Północną – 4,3%), z Afryką – 7,0%, z Azją – 3,5%. Największy udział w łącznych obrotach portów miały Niemcy – 14,6%, Szwecja – 13,9%, Wielka Brytania i Holandia – po 7,6%, Finlandia – 6,7%, Dania – 5,4%, Stany Zjednoczone i Belgia – po 3,5%, Francja – 2,8% oraz Hiszpania – 2,0%.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: