eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gospodarka morska w Polsce 1996-2007

Gospodarka morska w Polsce 1996-2007

2008-10-02 00:15

Gospodarka morska w Polsce 1996-2007

Morska flota transportowa w latach 1996-2007 (stan w dniu 31 XII) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Polska morska i przybrzeżna flota transportowa w 2007 r. liczyła 136 statków o łącznej nośności 2482,2 tys. ton oraz pojemności brutto (GT) 1839,3 tys., tj. 121 jednostek morskiej floty transportowej o nośności 2481,5 tys. ton i pojemności brutto (GT) 1836,6 tys. oraz 15 statków morskiej floty przybrzeżnej (wszystkie pasażerskie) o pojemności brutto (GT) 2,8 tys. - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2005 r.

1. Żegluga morska i przybrzeżna

fot. mat. prasowe

Morska flota transportowa w latach 1996-2007 (stan w dniu 31 XII)

Morska flota transportowa w latach 1996-2007 (stan w dniu 31 XII)

Na koniec 2007 r. pod polską banderą pływało 17 statków i stanowiły one 14,0% ogólnej liczby jednostek, 1,3% nośności i 2,9% pojemności brutto. Średni wiek statku wyniósł 21,0 lat (dla statków pływających pod banderą polską – 29,4 lat, natomiast dla statków pływających pod banderą obcą – 17,8 lat). Większość (95 z 121) to statki do przewozów ładunków suchych.

W porównaniu z 2006 r. przybyło 7 statków o nośności 31,6 tys. ton i pojemności brutto 69,6 tys. oraz ubyło 7 statków o nośności 82,6 tys. ton i pojemności brutto 54,5 tys. (dodatkowe zmiany parametrów statków są efektem przeklasyfikowano). W rezultacie liczba statków morskiej floty transportowej pozostała bez zmian. Zmianie uległy natomiast jej nośność (spadek o 2,0%) oraz pojemność brutto (GT) (wzrost o 0,8%).

Ponadto polscy armatorzy i operatorzy eksploatowali 5 morskich statków transportowych dzierżawionych od armatorów zagranicznych o łącznej nośności 41,3 tys. ton i o pojemności brutto 43,2 tys. Średni wiek tych statków wynosił 13,2 lat.

Przewoźnicy morscy przewieźli 11432,3 tys. ton ładunków (14,1% więcej niż w 2006 r.), wykonując pracę przewozową 15,4 mld tonomil (10,3% mniej w porównaniu z rokiem poprzednim). Żeglugą regularną w 2007 r. przewieziono 8447,0 tys. ton ładunków (w tym 61,3% promami w zasięgu bałtyckim) natomiast żeglugą nieregularną - 2985,3 tys. ton ładunków.

W relacji z portami polskimi przewieziono 7830,0 tys. ton ładunków (12,8% więcej niż w 2006 r.), a pomiędzy portami obcymi – 3367,0 tys. ton ładunków (o 18,0% więcej). W porównaniu z rokiem poprzednim z polskich portów morskich wywieziono o 10,6% więcej ładunków i przywieziono o 15,1% więcej. Pomiędzy portami polskimi przewieziono 235,3 tys. ton, co stanowi wzrost o 3,3% w porównaniu z 2006 r.

fot. mat. prasowe

Przewozy ogółem polskiej żeglugi morskiej w latach 1996-2007 (w mln ton)

Przewozy ogółem polskiej żeglugi morskiej w latach 1996-2007 (w mln ton)

Przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego dokonane w 2007 r. przez polskich przewoźników morskich stanowiły 33,0% przewozów ładunków ogółem morską flotą transportową i były niższe o 7,0% w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2006 r. przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego stanowiły 40,4% przewozów ładunków ogółem.

W przypadku przewozów polskiej żeglugi morskiej na przestrzeni lat 1996-2007 mamy do czynienia ze spadkiem i to znacznym co do skali wielkości, przy czym spadek ten wynika ze spadku wielkości żeglugi nieregularnej.

 

1 2 ... 4

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: