eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaBiznes wiadomości › Polskie lotniska dostaną 250 mln euro?

Polskie lotniska dostaną 250 mln euro?

2008-09-25 06:15

Ponad 250 mln euro wsparcia finansowego na inwestycje może spodziewać się w najbliższych latach osiem polskich lotnisk. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał projekt rozporządzenia w tej sprawie do akceptacji Komisji Europejskiej.

Przeczytaj także: Porty lotnicze w Polsce: strategia rozwoju

W ostatnich latach przewozy lotnicze są najszybciej rozwijającą się gałęzią transportu w Polsce. W 2007 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 19 mln pasażerów, z czego ok. 18,7 mln przypada na osiem znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T: Kraków-Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Wrocław-Strachowice, Warszawa-Okęcie i Rzeszów-Jasionka. Jak prognozuje Urząd Lotnictwa Cywilnego, w 2010 roku będzie to 28 mln osób, a pięć lat później – 40 mln. Zdaniem UOKiK aby sprostać temu wyzwaniu konieczne jest przeprowadzenie szeregu inwestycji w infrastrukturę lotniskową.

W ramach przesłanego (notyfikowanego) KE przez Urząd projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury, na pomoc finansową mogą liczyć lotniska znajdujące się w sieci TEN-T. Wsparcie będzie pochodziło z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Przewiduje się, że jest to kwota ok. 251,5 mln euro.

Zdaniem UOKiK udzielane, na podstawie rozporządzenia, wsparcie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu przepisów wspólnotowych, ponieważ jednocześnie spełnione są następujące warunki:
  • jest ono udzielane ze środków publicznych – program ma być finansowany środkami pochodzącymi z Funduszu Spójności, które, stosownie do ustawy z 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych, stanowią środki publiczne;
  • ma charakter selektywny – dotyczy przedsiębiorców z jednego sektora gospodarki (sektor lotnictwa cywilnego) i ograniczone jest jedynie do zarządzających portami lotniczymi należącymi do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T;
  • stanowi korzyść dla przedsiębiorcy – środki wypłacane będą jako bezzwrotna dotacja przeznaczona na pokrycie części kosztów inwestycji, a zatem przedsiębiorcy uzyskają korzyść, jakiej nie uzyskaliby w ramach swojej normalnej działalności gospodarczej;
  • udzielenie go grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE – przesłankę tę uznaje się za spełnioną w przypadku, gdy nie można jednoznacznie wykluczyć potencjalnego negatywnego wpływu udzielanego wsparcia na konkurencję. W tym zakresie należy odnosić się zarówno do rzeczywistych jak i jedynie potencjalnych zakłóceń konkurencji, np. dany środek pomocowy powodował będzie istotne trudności w wejściu na rynek dla przedsiębiorstw, które dopiero zechcą w nim uczestniczyć.
Mimo że udzielane wsparcie stanowi pomoc publiczną, w opinii UOKiK, zgodne jest ono z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską oraz odpowiada warunkom dopuszczalności pomocy określonym w wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych. Tym samym udzielana pomoc publiczna może zostać uznana przez Komisję za zgodną z regułami wspólnego rynku.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: