eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania

Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania

2008-09-24 13:51

Kontakty międzyludzkie a sztuka słuchania

© fot. mat. prasowe

Nerwy. Kłótnie. Nieporozumienia. Depresja. Brak radości z życia. Niepowodzenia w pracy. Ciągłe użeranie się z niezadowolonymi klientami. Tego wszystkiego można uniknąć jednym prostym działaniem - należy umieć dobrze słuchać. Myślisz, że umiesz słuchać? No to zobacz jakie są najczęstsze błędy złego słuchania.

Przeczytaj także: Konflikty w miejscu pracy - przyczyny i powiązania

Jeśli któreś z poniższych błędów złego słuchania rozpoznasz, nie miej do siebie pretensji. To naturalna kolej rzeczy. Ponieważ większą część życia spędzamy w grupach, a nie tylko z jedną osobą, mamy znacznie więcej okazji do ćwiczenia złego słuchania. Im więcej jest osób, które mogą odpowiadać za sukces grupy, tym łatwiej twoje złe słuchanie może ujść płazem. Wszyscy nabywamy więc nawyków złego słuchania. Na szczęście możesz je wyeliminować — bo już je znasz.

błąd 1 — słuchanie pozorne

Słuchanie pozorne następuje wtedy, gdy słuchacz udaje aktywne słuchanie, dając osobie mówiącej wiele znaków świadczących o zainteresowaniu, a w rzeczywistości myśli o czymś innym. Osoba słuchająca pozornie kiwa głową, uśmiecha się, przytakuje, często także utrzymuje kontakt wzrokowy z osobą mówiącą. Jednak może myśleć o niebieskich migdałach zamiast próbować zrozumieć perspektywę rozmówcy.

Przykład sytuacji:
  • żona/mąż próbuje coś ci powiedzieć, ale w tym momencie akurat w telewizji jest film/mecz,
  • spieszysz się na spotkanie, gdy na korytarzu zaczepia cię szef i zaczyna rozmowę na temat jednego z klientów.
błąd 2 — kłótnia w milczeniu

Kłótnia w milczeniu oznacza, że słuchacz szybko formułuje opinię dotyczącą pomysłu osoby mówiącej i zaprzecza temu pomysłowi bez wysłuchania go do końca, a następnie rozpoczyna poszukiwanie w myślach argumentów przeciwko temu pomysłowi. Nie możesz dobrze słuchać, jeśli jednocześnie obmyślasz po cichu kontrargumenty.

Przykład sytuacji:
  • żona/mąż coś mówi, film/mecz leci za jej/jego plecami, a ty już wiesz, że jak tylko zaczerpnie powietrza, rzucisz jadowitą uwagę „po co się mnie pytasz, skoro i tak zawsze potem robisz po swojemu?”,
  • nie słuchasz szefa, ale gorączkowo szukasz skutecznej wymówki, żeby się odczepił i dał ci wyjść z budynku.
błąd 3 — przyjmowanie założeń

Przyjmowanie założeń o znaczeniu ma miejsce, gdy odbiorca interpretuje to co zrobił lub powiedział nadawca poprzez filtr swojej kultury i w wyniku tego formułuje jakąś opinię o nadawcy.

Przykład sytuacji:
  • uznajesz, że żona/mąż złośliwie przerywa ci przyjemne chwile przed telewizorem, przez co jest ostatnią zołzą/ostatnim kretynem,
  • uznajesz, że szef stawia cię przed wyborem mniejszego zła — albo się spóźnisz, albo okażesz mu brak szacunku; chyba szuka na ciebie haka, w końcu niedługo będą roczne oceny okresowe.
błąd 4 — atak mentalny

Atak mentalny to upieranie się, że osoba mówiąca miała na myśli to co słuchacz miałby na myśli wygłaszając takie zdanie. W dodatku jest to upieranie się trwałe, pomimo protestu ze strony osoby mówiącej. Takie zachowanie jest próbą zdominowania nadawcy lub zaprzeczenia jego wypowiedzi.

Przykład sytuacji:
  • dziękujesz żonie/mężowi za to, że w końcu powiedzieli ci, jesteś tutaj na dożywotnim zesłaniu,
  • mówisz szefowi, że jego mikrozarządzanie odbierasz jako osobisty afront dla ciebie i całego działu; ta sprawa z klientem ciągnie się od paru tygodni i dopiero teraz taka afera?
Przeczytaj także: Przebojowy jak introwertyk Przebojowy jak introwertyk

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: