eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Aktualizacja i rozwój serwisu WWW

Aktualizacja i rozwój serwisu WWW

2003-10-28 00:15

Przeczytaj także: Jak zostać webmasterem?


BEZ STATYSTYK ANI RUSZ

Na temat statystyk serwera WWW można pisać wiele. Z jednej strony przeprowadzenie prostych analiz odwiedzalności serwisu WWW jest stosunkowo proste i dość tanie, z drugiej istnieją kosztowne narzędzia do przeprowadzania zaawansowanych analiz umożliwiających głębokie zrozumienie zachowania użytkowników na serwisie WWW. Potrzeba determinuje rozwiązanie, dlatego warto dobrać narzędzia i wnikliwość przeprowadzanych analiz do szerokości oferty, metod dystrybucji, istotności internetu z punktu widzenia prowadzenia biznesu itp. Aby ułatwić sobie analizę statystyk, warto zintegrować serwis WWW z działającym online systemem Gemius firmy Global eMarketing S.A.

O pozycjonowaniu w wyszukiwarkach już pisaliśmy (MwP 8/03 "Promocja serwisu WWW"), w tym miejscu chcemy tylko przypomnieć o konieczności permanentnego monitorowania pozycji firmowej witryny w wynikach wyszukiwania zadanych "fraz kluczowych". Analiza taka powinna być przeprowadzana przynajmniej raz na dwa miesiące, aby zabezpieczyć się przed działaniami konkurencji. Jako że optymalizację wyników zazwyczaj ciężko przeprowadzić bez specjalistycznej wiedzy agencji, warto zamówić systematyczne raporty analizujące sytuację oraz sugerujące niezbędne działania.

Dobrym pomysłem na zebranie informacji na temat opinii i preferencji użytkowników serwisu WWW jest wprowadzenie miniankiet (sond). Publikowane najczęściej na pierwszej stronie stanowią miłe urozmaicenie i okazję do kilku sekund odprężenia dla internauty. Ważne, aby po udzieleniu odpowiedzi wyświetliły się użytkownikowi zbiorcze wyniki. Jest to swego rodzaju nagroda za udzielenie odpowiedzi. Dzięki bardzo prostemu mechanizmowi sond możliwe jest szybkie zebranie odpowiedzi od użytkowników. Systematycznie zmieniane pytania w sondzie pozwolą zebrać w ciągu kilku miesięcy wiele wartościowych informacji pomocnych w rozbudowie serwisu WWW.

Ciekawym pomysłem jest przeprowadzanie konkursów dla użytkowników serwisu WWW. Jest to jednak stosunkowo skomplikowany i kosztowny sposób promocji. Posiada on jednak niezaprzeczalne zalety, takie jak zmotywowanie użytkownika do dużego zaangażowania (wyszukanie odpowiedzi na serwisie WWW, zrozumienie idei produktu) oraz zebranie danych osobowych uczestników konkursu. Organizacja konkursu jest także dobrą okazją, aby odświeżyć markę za pomocą reklamy łączącej promocję konkursu ze stroną internetową. W tym miejscu chcielibyśmy jeszcze wspomnieć o często spotykanej pokusie zorganizowania loterii zamiast konkursu. Choć loteria ma wiele zalet, ma jedną zdecydowaną wadę - aby ją zorganizować, konieczna jest zgoda Ministerstwa Finansów.

Najbardziej zaawansowanym sposobem utrzymania atrakcyjności serwisu internetowego jest przygotowanie programu lojalnościowego dla internautów. Przykładem może tu być program lojalnościowy BIRLive zorganizowany przez browar Żywiec. Celem programów lojalnościowych jest przyciągnięcie i utrzymanie przez jak najdłuższy czas uwagi i aktywności użytkowników na firmowej lub markowej witrynie. Dobrze zrealizowany program lojalnościowy posiada wiele odsłon i etapów, jasny cel i atrakcyjną nagrodę. Według klasycznego podejścia, pierwszy etap programu lojalnościowego jest etapem rekrutacji, gdzie działania promocyjne skierowane są na pozyskanie jak największej liczby uczestników. Po etapie rekrutacji następuje rozpoczęcie interakcji. W trakcie trwania programu liczba uczestników jest systematycznie pomniejszana o tych, którzy odpadli lub nie zakwalifikowali się do dalszego etapu. Wygrywają ci, którzy zrealizują wszystkie zadania, odpowiedzą na postawione pytania konkursowe i wytrwają do końca programu. Realizację programu lojalnościowego w internecie należy zlecić doświadczonej firmie, która potrafi stworzyć dobry kreatywny pomysł na program i co najważniejsze przygotuje rozwiązanie od strony technicznej. Kwestie techniczne są bardzo istotne z uwagi na masowy charakter zabawy (obsłużenie od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy użytkowników wymaga zapewnienia bezawaryjności i dużej odporności na przeciążenia serwera, infrastruktury sieci oraz dobrze zoptymalizowanej aplikacji). Źle przygotowana aplikacja i niewystarczające zaplecze techniczne mogą zawiesić usługę i przynieść więcej szkód wizerunkowi marki niż spodziewanych pożytków.

PORZĄDKUJĄCY PLAN

Wszystkie opisane działania powinny być połączone w jeden spójny, logiczny plan działania. Plan powinien zostać dobrze przemyślany i dostosowany do aktualnych potrzeb firmy. Wtedy nie będzie trzeba walczyć o utrzymanie użytkowników po odnotowaniu spadku odwiedzalności, lecz można będzie systematycznie zwiększać bazę użytkowników serwisu.

Podsumowując, chcemy podkreślić istotność ciągłej kontroli, aktualizacji i rozbudowy witryny internetowej. Na sukces nie ma łatwej recepty. Z praktyki wynika, że wprowadzane zmiany powinny być odczuwalne dla przeciętnego użytkownika serwisu, dając mu informację, rozrywkę i większą wygodę w korzystaniu z witryny. Użytkownik jest konsumentem, a o klientów należy dbać podwyższając stale poziom i jakość produktu. W tym wypadku przedmiotem modyfikacji jest witryna, która bez zaoferowania czegoś wyjątkowego, użytecznego oraz odmiennego od witryn konkurencyjnych szybko zostanie porzucona i otrzyma etykietę nieciekawej i nudnej. Warto pamiętać, że serwis WWW, tak jak każdy inny produkt, przestanie z czasem spełniać oczekiwania odbiorców i niezbędna będzie jego gruntowna przebudowa. Zwykle czas jego życia wynosi około trzech lat, choć mocno się on różni w zależności od branży, w jakiej działa firma.

Jeśli prace rozwoje będą wykonywane systematycznie, a opinie użytkowników gromadzone, to po kilku latach przystępując do przebudowy serwisu będziemy mieli pełno nowych pomysłów i jasną wizję działania.



Piotr Poznański jest konsultantem ds. marketingu internetowego, doktorantem w SGH. Pracował w Super Media Interactive przy największych w Polsce budżetach reklamowych w internecie.
e-mail: piotr.poznanski@ovs.art.pl

Tomasz Karolak jest dyrektorem zarządzania projektami w Webservice sp. z o.o.
e-mail: tkarolak@webservice.pl



Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce wejdź .

poprzednia  

1 2 3

oprac. : P. Poznański , T. Karolak / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Przeczytaj także

Czym jest CRM?

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: