eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Aktualizacja i rozwój serwisu WWW

Aktualizacja i rozwój serwisu WWW

2003-10-28 00:15

Przeczytaj także: Jak zostać webmasterem?


JEST DOBRZE?

Zapewnienie aktualności serwisu WWW jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym do zapewnia sukcesu. Należy sprawdzić, na ile publikowane informacje spełniają oczekiwania użytkowników serwisu internetowego. Niewątpliwą przewagą internetu nad tradycyjnymi formami przekazu i reklamy jest jego całkowita mierzalność. Z tego powodu bardzo łatwo jest stwierdzić, kiedy dzieje się coś złego, na przykład z odwiedzalnością witryny. Monitorowanie ruchu na witrynie jest podstawowym zadaniem dla pracownika odpowiedzialnego za rozwój witryny. Chodzi tu zarówno o sprawdzenie oglądalności całego serwisu, jak i jego poszczególnych sekcji. Spadek lub wzrost odwiedzalności jest pierwszym i najważniejszym sygnałem informującym o atrakcyjności witryny dla użytkowników. Identyfikacja przyczyn zmiany odwiedzalności witryny jest niezbędnym krokiem, jaki należy wykonać w celu doboru najlepszych działań stymulujących przyszły wzrost odwiedzalności.

Co robić, aby nie stracić powracających internautów i co najważniejsze zyskać nowych? Istnieje na to wiele sprawdzonych sposobów. Oprócz wspomnianej powyżej dbałości o aktualność informacji udostępnianych na witrynie, należy pomyśleć o:
  1. Bieżącym sprawdzaniu i szybkim odpowiadaniu na listy przesłane z serwisu WWW;
  2. Uważnym zapoznawaniu się z przesłanymi e-mailem uwagami krytycznymi;
  3. Rzetelnym i cyklicznym redagowaniu i rozsyłaniu
  4. zamówionych przez internautów newsletterów;
  5. Sprawnym moderowaniu grupy dyskusyjnej;
  6. Badaniu potrzeb internautów za pomocą prostych ankiet;
  7. Pełnej analizie statystyk serwera WWW pod kątem: najczęściej występujących ścieżek wędrówki po witrynie, stron wejścia i wyjścia z serwisu, czasu pozostawania na witrynie oraz najpopularniejszych działów i odwiedzanych pojedynczych stron;
  8. Monitorowaniu pozycjonowania serwisu w wyszukiwarkach internetowych;
  9. Systematycznym wznawianiu działań reklamowych w internecie;
  10. Cyklicznej wymianie lub uzupełnianiu o nowe udostępnionych gadżetów multimedialnych;
  11. Uruchomieniu konkursu dla obecnych i potencjalnych użytkowników serwisu;
  12. Programie lojalnościowym dla stałych bywalców witryny.

Codzienne czytanie napływającej poczty elektronicznej powinno być oczywistością. Co więcej, należy zrobić wszystko, aby jak najszybciej odesłać odpowiedę. Standardem powinien być jeden dzień roboczy. Po upływie 48 godzin nadawca listu elektronicznego przestaje liczyć na uzyskanie odpowiedzi. Udzielenie odpowiedzi w takim terminie świadczy o poważnym traktowaniu użytkowników serwisu oraz o umiejętności sprawnego działania. Każda odpowiedę powinna być zawsze podpisana (imię, nazwisko, stanowisko).

Informacje nadsyłane przez internautów są olbrzymią skarbnicą wiedzy, w której bez problemu odszukamy zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie oraz cenne sugestie ze strony użytkowników witryny na temat korzystania z udostępnionych informacji i usług. Skrzynka e-mailowa jest swoistą internetową Książką Skarg i Wniosków. Nie lekceważmy napływających opinii, starając się odpowiadać na każdą wiadomość.

Bardzo często witryny WWW dają możliwość zamówienia subskrypcji. W przypadku tej usługi bardzo ważne jest cykliczne rozsyłanie newsletterów. Udostępniając taką usługę należy liczyć się z nakładem pracy, jaki trzeba będzie ponosić na redagowanie treści informacyjnych i marketingowych. Opóęnienia i mała częstotliwość komunikacji spowodują, że więcej osób będzie z tej usługi rezygnować niż do niej przystępować. Bardzo szybko pozbędziemy się wszystkich subskrybentów. Bez względu na skalę prowadzonego biznesu, newsletter powinien być rozsyłany przynajmniej raz na miesiąc.
Kolejnym ważnym zadaniem, przed którym może stanąć zespół odpowiedzialny za bieżące utrzymanie witryny WWW, jest moderowanie grup dyskusyjnych, które zostały uruchomione w ramach serwisu internetowego. W tym przypadku bardzo ważne jest umożliwienie natychmiastowej filtracji napływających postów. Przestój w publikacji odstrasza uczestników dyskusji, którzy postrzegają takie grupy jako martwe. Równie ważne jak filtrowanie online napływających "postów" w przypadku grup moderowanych, jest dokonywanie ich przeglądu na grupach niemoderowanych. Celem jest wyczyszczenie grupy "postów", które nie są związane z tematyką i celem funkcjonowania grupy. Dzięki takiemu działaniu użytkownicy grup otrzymują czysty przekaz, pozbawiony zbędnych wiadomości-śmieci, które nie wnoszą nic nowego do tematu.

oprac. : P. Poznański , T. Karolak / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Przeczytaj także

Czym jest CRM?

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: