eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sklepy internetowe w Polsce 2007

Sklepy internetowe w Polsce 2007

2008-09-08 02:01

Sklepy internetowe w Polsce 2007

Wykorzystanie stron WWW innych podmiotów do sprzedaży. Źródło: Badania własne "Wykorzystanie narzędz © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Obserwując tendencje na rynku handlu elektronicznego widać dalsze przenikanie się handlu elektronicznego z handlem tradycyjnym. Główną przyczyną przenikania się jest oczywiście walka konkurencyjna i chęć dotarcia do nowych grup klientów, ale w przypadku sklepów internetowych to nie wszystko. Jest to także próba rozwiązania niektórych problemów na jakie napotykają sklepy internetowe, szczególnie związane z logistyczną obsługą swoich klientów i terminową dostawą zamówionych towarów - wynika z raportu "Sklepy internetowe w Polsce".

Przeczytaj także: Handel detaliczny a nowe technologie

Instytut Logistyki i Magazynowania w celu analizy stanu i rozwoju sklepów internetowych w Polsce w 2007 roku przeprowadził dwa rodzaje badań wśród sklepów internetowych: „Badanie zawartości, funkcjonalności i dostępu do informacji stron WWW sklepów internetowych” oraz badanie „Wykorzystanie narzędzi elektronicznej gospodarki w sklepach internetowych”. Badania obejmowały dwie grupy sklepów. Pierwsza grupa zawierała sklepy internetowe prowadzące sprzedaż produktów (grupa uwzględnia zarówno sklepy, które dokonywały sprzedaży wyłącznie produktów fizycznych lub elektronicznych, a także sklepy, które posiadały w swojej ofercie zróżnicowany asortyment, w ramach którego mogły się znaleźć zarówno produkty fizyczne, elektroniczne i usługi), do drugiej grupy zaklasyfikowano sklepy prowadzące sprzedaż wyłącznie usług.

Charakterystyka sklepów internetowych w Polsce

W celu weryfikacji liczby sklepów internetowych w Polsce, w oparciu o bazy pasaży handlowych, porównywarek cen, indywidualnych adresów sklepów oraz innych baz, stworzono listę sklepów internetowych. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że pod koniec 2007 roku w Polsce sprzedaż prowadzona była przez niemniej niż 6131 sklepów internetowych, z których 289 prowadziło wyłącznie sprzedaż usług i 619 wyłącznie produktów elektronicznych.

Analizując lokalizację sklepów internetowych wynika, że województwem o największej liczbie zarejestrowanych sklepów internetowych było mazowieckie (25,3%). Drugą grupę stanowiły województwa z liczbą sklepów zdecydowanie niższą od mazowieckiego, były to: śląskie (11,8%), małopolskie (10,8%), wielkopolskie (9%), dolnośląskie (8,6%).

Sklep internetowych może funkcjonować w oparciu o dwa modele biznesowe, wykorzystując jedynie Internet jako kanał dystrybucji sprzedawanych produktów lub uzupełniając tradycyjny kanał sprzedaży jakim jest fizyczny sklep, sprzedażą elektroniczną. W 2007 roku udział sklepów prowadzących sprzedaż mieszaną, to znaczy zarówno działalność tradycyjną i internetową (64%) był większy niż sklepów prowadzących jedynie sprzedaż internetową (35%).

fot. mat. prasowe

Wykorzystanie stron WWW innych podmiotów do sprzedaży. Źródło: Badania własne "Wykorzystanie narzędz

Wykorzystanie stron WWW innych podmiotów do sprzedaży. Źródło: Badania własne "Wykorzystanie narzędzi elektronicznej gospodarki w firmach B2C", ILiM 2007

Wraz ze wzrostem zainteresowania obywateli kupowaniem produktów w innych miejscach niż bezpośrednio w sklepach internetowych, następuje migracja sklepów internetowych do rożnych miejsc, gdzie mogą zaprezentować swoje produkty. Do najpopularniejszych alternatywnych kanałów sprzedaży należą aukcje. Aż 50% sprzedawców w 2007 roku za ich pośrednictwem sprzedawało także swoje produkty i jest to o 6 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym. Przewiduje się dalsze pogłębianie tej tendencji, z uwagi na udostępnianie nowych funkcjonalności związanych z możliwością zakładania sklepów internetowych na platformach aukcyjnych, czy przenoszeniem zawartości aukcji automatycznie z jednego serwisu aukcyjnego do drugiego.

Nadal można było zaobserwować ciekawe podejście do handlu w Internecie. Sprzedawcy wytwarzają pewnego rodzaju sztuczną konkurencję, tworząc ten sam sklep, z tym samym asortymentem, ale pod innym adresem WWW. Koszt otwarcia kopii sklepu są zazwyczaj niskie i wiążą się przede wszystkim z opłatami za nową domenę, opłatami hostingowymi (ale czasami podstawowy pakiet hostingowy starcza na obsłużenie dwóch sklepów), kosztami związanymi ze zmianą grafiki i kolorystyki sklepu. W 2007 roku średnio sklep internetowy jednego właściciela znajdował się pod 2 niezależnymi adresami WWW, w przypadku sklepów sprzedających jedynie usługi wskaźnik ten był wyższy i sklep znajdował się pod 3 niezależnymi adresami.

 

1 2 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: