eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zarządzanie jakością: cechy dobrego audytora

Zarządzanie jakością: cechy dobrego audytora

2008-08-22 13:47

W stereotypowych skojarzeniach audytor ma wiele wspólnego z księgowym: jest bliskim zausznikiem szefa-sadysty, wszędzie wsadza nos, nosi obciachowe okulary, uwielbia kolumny cyfr, nie ma dziewczyny (stereotypowo jest to facet) i żywi się daniami gotowymi w skład których wchodzą niedogotowane kopytka.

Przeczytaj także: System zarządzania jakością: błędy przy wdrażaniu

Gdy zjawi się taki w firmie lub w dziale, jest przyjmowany z równie wielką sympatią jak awaria internetu lub generatora prądu. Atmosfera od razu robi się napięta, co automatycznie utrudnia mu pracę, co z kolei jeszcze bardziej napina atmosferę. Ludziom trudno zrozumieć jak ktoś tak niemiły może równocześnie być tak przydatny. Motywacyjne apele i edukacyjne maile na temat przydatności audytora z działu HR niewiele zmieniają. Co najwyżej nikt z pracowników nie ma już ochoty podkładać mu gumy do żucia na krzesło.

Prawda jest jednak zupełnie inna. Audytor o wysokiej reputacji na rynku ma kwalifikacje i doświadczenie o wiele większe niż ktokolwiek w twojej firmie, z CEO włącznie. Mądrzy badacze z obszaru psychologii opracowali bowiem zbiór cech osobowościowych, którymi powinien się charakteryzować audytor. Szanse na sukcesy w karierze audytorskiej ma więc osoba (źródło: „Zarządzanie jakością z przykładami”, A. Hamrol, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008):
  • etyczna — prawa, prawdomówna, szczera, uczciwa i dyskretna,
  • otwarta — chętna do rozważenia różnych pomysłów lub punktów widzenia,
  • dyplomatyczna — taktowna w postępowaniu z ludźmi,
  • percepcyjna — świadoma i zdolna do zrozumienia i przystosowania się do sytuacji,
  • elastyczna — zdolna do przystosowania się do różnych sytuacji,
  • wytrwała — ukierunkowana na osiąganie celów,
  • zdecydowana — wyciągająca w porę wnioski logicznie uzasadnione i oparte na analizie,
  • niezależna — działająca i funkcjonująca niezależnie i jednocześnie skutecznie współdziałający z innymi.
Poza cechami osobistymi audytor powinien dysponować odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w zakresie zasad, procedur i technik audytowania. Nieobce powinny mu być zatem umiejętności:
  • planowania i organizowania pracy,
  • komunikowania się,
  • zapobiegania konfliktom i rozwiązywania ich,
  • dokonywania wyboru priorytetów i skupiania się na sprawach istotnych,
  • zbierania informacji w wyniku rozmów, słuchania, obserwowania i przeglądania dokumentów oraz zapisów,
  • weryfikowania zebranych informacji,
  • wyciągania wniosków,
  • stosowania technik pobierania próbek losowych,
  • sporządzania zapisów z działań audytowych,
  • przygotowania jasnego i zwięzłego raportu z audytu,
  • zachowania poufności informacji.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: