eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaBiznes wiadomości › Szybkie pociągi w PKP Intercity

Szybkie pociągi w PKP Intercity

2008-08-02 01:41

Na początku sierpnia 2008 PKP Intercity rozpisze przetarg na zakup 20 składów zespolonych. Pociągi te mają osiągać prędkość użytkową powyżej 200 km/h. Będzie to pierwszy taki zakup w historii polskiej kolei.

Przeczytaj także: PKP inwestuje w nowoczesność

Koszt przedsięwzięcia wyniesie niemal 400 mln euro. Pierwsze pociągi nowej generacji mogące jechać powyżej 200 km/h wjadą na nasze tory na przełomie 2011 i 2012 roku.

Składy zespolone, w najszerszym ujęciu, to pociągi pasażerskie wyposażone we własny napęd trakcyjny (odrębna lokomotywa nie jest konieczna). Posiadają stałe zestawienie składu (nie włącza się i nie wyłącza poszczególnych wagonów jak konieczne jest to w tradycyjnym składzie) i osiągają prędkość użytkową powyżej 200 km/h.

PKP Intercity korzystając ze wzorów europejskich realizuje projekt kolei dużych prędkości w dwóch etapach. Pierwszym jest zakup składów zespolonych klasy drugiej, a zatem pociągów jadących z prędkością 190 km/h - 250 km/h po obecnie istniejących torach. Drugi etap, czyli kupno składów jadących z prędkością do 350 km/h, związany będzie z budową tzw. Ygreka czyli szybkiej trasy łączącej Warszawę - Łódź - Poznań i Wrocław.

Kupione składy kursować będą na razie do Gdańska, Krakowa, Katowic i Poznania. Na tych właśnie trasach, zmodernizowanych już przez Polskie Linie Kolejowe, najlepiej da się wykorzystać przewagi składów nad tradycyjnymi pociągami.

Kupowane teraz przez PKP Intercity składy będą osiągały prędkość maksymalną 250 km/h, długość składu wyniesie około 200 m, a liczba miejsc dla pasażerów w zależności od wybranego modelu może wynieść od 380 do 420 foteli.

Obecnie koszt jednego składu zespolonego waha się w granicach od 16 do 29 mln euro. Na koszt inwestycji wpływają czynniki takie jak wielkość zamówienia, standard wyposażenia wnętrza, ilość wagonów i miejsc, ewentualne zastosowanie opcji przechyłu pudła wagonu. Spółka koszt zakupu składów pokryje środkami własnymi, wpływami z emisji obligacji, podniesieniem kapitału zakładowego poprzez emisję akcji na GPW, dofinansowaniem z Unii Europejskiej i kredytem bankowym.

oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl Polska.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: