Szybkie pociągi w PKP Intercity
2008-08-02 01:41
Przeczytaj także: PKP inwestuje w nowoczesność
Koszt przedsięwzięcia wyniesie niemal 400 mln euro. Pierwsze pociągi nowej generacji mogące jechać powyżej 200 km/h wjadą na nasze tory na przełomie 2011 i 2012 roku.Składy zespolone, w najszerszym ujęciu, to pociągi pasażerskie wyposażone we własny napęd trakcyjny (odrębna lokomotywa nie jest konieczna). Posiadają stałe zestawienie składu (nie włącza się i nie wyłącza poszczególnych wagonów jak konieczne jest to w tradycyjnym składzie) i osiągają prędkość użytkową powyżej 200 km/h.
PKP Intercity korzystając ze wzorów europejskich realizuje projekt kolei dużych prędkości w dwóch etapach. Pierwszym jest zakup składów zespolonych klasy drugiej, a zatem pociągów jadących z prędkością 190 km/h - 250 km/h po obecnie istniejących torach. Drugi etap, czyli kupno składów jadących z prędkością do 350 km/h, związany będzie z budową tzw. Ygreka czyli szybkiej trasy łączącej Warszawę - Łódź - Poznań i Wrocław.
Kupione składy kursować będą na razie do Gdańska, Krakowa, Katowic i Poznania. Na tych właśnie trasach, zmodernizowanych już przez Polskie Linie Kolejowe, najlepiej da się wykorzystać przewagi składów nad tradycyjnymi pociągami.
Kupowane teraz przez PKP Intercity składy będą osiągały prędkość maksymalną 250 km/h, długość składu wyniesie około 200 m, a liczba miejsc dla pasażerów w zależności od wybranego modelu może wynieść od 380 do 420 foteli.
Obecnie koszt jednego składu zespolonego waha się w granicach od 16 do 29 mln euro. Na koszt inwestycji wpływają czynniki takie jak wielkość zamówienia, standard wyposażenia wnętrza, ilość wagonów i miejsc, ewentualne zastosowanie opcji przechyłu pudła wagonu. Spółka koszt zakupu składów pokryje środkami własnymi, wpływami z emisji obligacji, podniesieniem kapitału zakładowego poprzez emisję akcji na GPW, dofinansowaniem z Unii Europejskiej i kredytem bankowym.
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Przeczytaj także
-
PKP testują Dart - "polskie Pendolino"
-
PKP wprowadziły wakacyjny rozkład jazdy
-
Polskie lokomotywy spalinowe w PKP Intercity
-
Symulator jazdy lokomotywą pomaga w szkoleniu maszynistów PKP Intercity
-
Nie tylko Pendolino: PKP Intercity FLIRT-uje. Testy nowego pociągu
-
PKP korygują rozkład jazdy. Wszystko za sprawą remontów
-
„Żółtek” lepszy od Pendolino
-
PKP Intercity znów sprzedaje bilety przez Internet
-
Wpadka z biletami na Pendolino: w PKP Intercity lecą głowy
Najnowsze w dziale Firma
-
Fundusze Europejskie: z jakich programów można obecnie korzystać?
-
Umowy o dzieło w 2023 roku - z kim i na jak długo były zawierane?
-
Raport Elephate "Ranking blogów w e-commerce". Najsilniejsze strategie SEO i content marketingowe w świecie e-handlu
-
Forum Mieszkaniowe 2024. Godne i dostępne mieszkalnictwo bez granic.