eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rosnące ceny żywności zmieniają rynek

Rosnące ceny żywności zmieniają rynek

2008-07-10 13:44

Rosnące ceny żywności zmieniają rynek

Wybrane międzynarodowe ceny zboża (fioletowy - ryż; pomarańczowy - pszenica; zielony - kukurydza) © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Według nowego raportu Deloitte "Żywność i napoje 2012 - przedsmak tego, co nas czeka" rosnące ceny towarów mają bardzo dotkliwy wpływ na zachowania konsumentów oraz strategie zarówno firm detalicznych, dostawców jak i producentów. Skutki rosnących kosztów zakupu podstawowych towarów oraz brak pewności co do bezpieczeństwa dostaw żywności pogłębiają niepewność ekonomiczną konsumentów na całym świecie.

Przeczytaj także: Czekają nas podwyżki cen żywności

Od 2005 r., po raz pierwszy od lat siedemdziesiątych, wzrost cen żywności jest coraz bardziej widoczny. Dla przykładu w samym tylko 2007 r. cena pszenicy podskoczyła o 52%. Według Organizacji Narodów Zjednoczonych do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) globalny wskaźnik cen żywności podniósł się o 40% w porównaniu z poziomem 9% w 2006 r.

fot. mat. prasowe

Wybrane międzynarodowe ceny zboża (fioletowy - ryż; pomarańczowy - pszenica; zielony - kukurydza)

Wybrane międzynarodowe ceny zboża (fioletowy - ryż; pomarańczowy - pszenica; zielony - kukurydza)







„Już w chwili obecnej zauważyć można oznaki rosnących cen żywności. Zmianom ulegają trendy konsumenckie: ludzie wybierają bardziej dostępne marki własne, produkty dyskontowe oraz zakupy w sklepach detalicznych oferujących produkty tanie. Obecna sytuacja może również zniechęcić klientów od odwiedzania restauracji i barów – jak w przypadku ostatniej bessy. W krajach biedniejszych, których rządy często nie mogą pozwolić sobie na subsydiowanie cen żywności, wzrosty tych cen okazały się zdecydowanie poważniejsze i doprowadziły do gwałtownych protestów w niektórych częściach Azji, Ameryki Łacińskiej i Afryki”- podkreśla Dr Ira Kalish, Dyrektor Działu rynku konsumenckiego w Deloitte Research.

„Z drugiej strony zmiany w nawykach konsumenckich idą w stronę wygody zakupów, szerokiej oferty produktów, w tym produktów klasy premium, oraz trendu zdrowego żywienia. Oznacza to konieczność zmian w strategii sprzedaży istniejących na rynku detalistów oraz dostosowanie ich oferty do potrzeb konsumentów. Ze względu na globalizację rynku produktów żywnościowych i globalną obecność sieci detalicznych również globalnie wypracowane strategie wielokrotnie są adaptowane na lokalne rynki. Niejednokrotnie zmiany są wprowadzane z pewnym opóźnieniem. Przykładem jest niewielka obecność w Polsce sklepów internetowych z żywnością należących do największych sieci globalnych – a sklepy internetowe to przecież dla wielu największa możliwa wygoda – komfort zakupów w domu” - komentuje Krzysztof Pycia, Menedżer w Deloitte.
Przeczytaj także: Podwyżki cen a małe sklepy Podwyżki cen a małe sklepy

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: