eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe

Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe

2008-04-29 00:59

Rynek spożywczy 2008: produkty luksusowe

Dynamika rozwoju rynku napojów i żywności luksusowej oraz rynku spożywczego ogółem w Polsce (%), 200 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Polscy konsumenci w większości są wciąż bardzo wrażliwi na cenę i deklarują nie kierowanie się w procesie zakupowym marką. Jednak grupa klientów o bardziej zasobnych portfelach, dla których wysoka jakość, marka produktu oraz szeroki asortyment sklepu odgrywają kluczowe znaczenie przy wyborze zarówno sklepu, jak i danego produktu, rośnie - wynika z raportu PMR.

Przeczytaj także: Spożywczy rynek hurtowy w 2008 r.

Tacy konsumenci to idealni odbiorcy produktów luksusowych i klienci sklepów delikatesowych, których to w Polsce pojawia się coraz więcej. Rynek napojów i żywności luksusowej stymulowany jest więc zarówno od strony popytu jak i podaży, to zaś wpływa na jego niebagatelnie szybki rozwój.

Według raportu firmy analitycznej PMR, "Rynek napojów i żywności luksusowej w Polsce 2008", mimo, iż rynek luksusowy napojów i żywności w odniesieniu do całości spożywczej sprzedaży detalicznej w kraju stanowił mniej niż 2% w 2007 roku, jednak jego wartość wrosła o ponad 23% w porównaniu do poprzedniego roku. Oznacza to, iż segment luksusowy rośnie zdecydowanie szybciej (o około 10 punktów procentowych) niż rynek spożywczy ogółem w Polsce.

fot. mat. prasowe

Dynamika rozwoju rynku napojów i żywności luksusowej oraz rynku spożywczego ogółem w Polsce (%), 200

Dynamika rozwoju rynku napojów i żywności luksusowej oraz rynku spożywczego ogółem w Polsce (%), 2007-2009

W okresie 2005-2007 sprzedaż żywności i napojów luksusowych niemal wzrosła o połowę. W kolejnych latach PMR przewiduje dalszy dwucyfrowy wzrost segmentu. Główne czynniki wzrostu rynku to rosnąca siła nabywcza konsumentów, aspiracyjność oraz zjawisko „affordable luxury”. Rosnące wynagrodzenia, spadek bezrobocia, stosunkowo niska inflacja oraz poprawa ogólnej kondycji kraju odzwierciedla się w dobrych nastrojach konsumenckich. Coraz więcej osób poszukuje ekskluzywnych towarów z wyższej półki. Trend ten szczególnie widoczny jest w dużych aglomeracjach, wśród singli lub bezdzietnych osób na kierowniczych stanowiskach o dochodach zdecydowanie przekraczających średnią krajową.

„Uwagę zwraca również rosnąca świadomość konsumencka oraz wzrost dostępności produktów luksusowych, do czego przyczynia się głównie rozwój sieci detalicznych oraz wprowadzanie i promocja nowych marek,” zaznacza Małgorzata Machnicka, główny analityk handlu detalicznego w firmie PMR. „Detaliści, wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów w zakresie atrakcyjności asortymentu, wysokiej jakości produktów, zaczynają wprowadzać produkty własnych marek w segmencie premium. Często prowadzą też własny import,” dodaje.

Alkohole i wędliny z wyższej półki

Rynek spożywczych dóbr luksusowych charakteryzuje się znaczącym udziałem napojów, a w tym produktów alkoholowych. Według danych PMR, alkohol stanowi 95% wartości sprzedawanych w Polsce napojów z wyższej półki. Wiodąca pozycja alkoholi wynika z ich dużej konsumpcji ogółem oraz z charakteru zaspokajanych potrzeb, w tym głównie aspiracyjności. Duże znaczenie mają również cechy tych produktów, czyli długi termin przydatności do spożycia oraz wysokie marże, co ułatwia dystrybucję i optymalizację działań w skali globalnej.

fot. mat. prasowe

Struktura rynku napojów i żywności luksusowej w Polsce (%), 2007.

Struktura rynku napojów i żywności luksusowej w Polsce (%), 2007.

Wśród alkoholi luksusowych główną rolę odgrywa wódka. PMR szacuje, iż w 2007 roku wartość sprzedaży wódek luksusowych wyniosła w Polsce ponad 480 mln zł. W nadchodzących latach produkty luksusowe na rynku wódki będą nadal zyskiwać na znaczeniu, jednak tempo wzrostu nie będzie tak dynamiczne jak obecnie. To właśnie w głównej mierze będzie wpływać na malejącą dynamikę całego rynku luksusowych produktów spożywczych.

Podczas gdy rynek napojów luksusowych zdominowany jest przez alkohol, w tym głównie wódkę, w kategoriach żywności pakowanej zdecydowanie największą kategorię stanowią mięso i wędliny.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: