eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFirmaBiznes wiadomości › Uwaga na nieuczciwe gazetki reklamowe

Uwaga na nieuczciwe gazetki reklamowe

2008-04-20 01:52

Budzą zainteresowanie i są jednym z popularniejszych sposobów na zachęcenie klienta do zakupów. Nie zawsze jednak rzetelnie informują o ofercie sklepu. UOKiK zwraca uwagę na najczęstsze uchybienia w gazetkach reklamowych.

Przeczytaj także: UOKiK: uwaga na fałszywe promocje i obniżki cen

Informacje zamieszczane w gazetkach sieci handlowych informują o ofercie oraz zapraszają do ich odwiedzenia. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest dostarczenie kontrahentowi pełnej i rzetelnej informacji o ofercie. Często bowiem tylko na ich podstawie konsumenci podejmują decyzje zakupowe.

Jak wynika z praktyki UOKiK, najczęstsze uchybienia dotyczące ulotek sieci handlowych, wiążą się z nierzetelnym informowaniem o zasadach przeprowadzanych akcji promocyjnych. Jeśli artykuł dostępny jest po obniżonej cenie, konsument powinien poznać zarówno jej wysokość przed obniżką, jak i aktualną. Tymczasem jako stare ceny podawane są albo nigdy nieobowiązujące, identyczne jak dotychczas, a bywa że w promocji są wyższe niż przed jej organizacją.

W ostatnim czasie Prezes UOKiK zakończył dwa postępowania, w których kwestionował praktykę wprowadzania konsumentów w błąd w gazetkach reklamowych sieci Kaufland i Stokrotka. Urząd ustalił, że prezentowane w ofercie obniżki procentowe w rzeczywistości były znacznie mniejsze – w przypadku sieci Kufland, przedsiębiorca informował np. o obniżeniu ceny sera Mozzarella o 21 proc., podczas gdy w rzeczywistości wynosiła ona jedynie 9 proc. UOKiK zakwestionował także działania polegające na znakowaniu wywieszkami informującymi o promocji towarów nią nieobjętych.

Ponadto w sklepach uwidaczniano ceny niezgodne z tymi, które zostały zakodowane w kasach fiskalnych i czytnikach. Zdarzało się również, że wartości podawane w gazetkach, jako obowiązujące przed promocją, były zawyżane – sieć Stokrotka informowała np., że cena herbaty przed obniżką wynosiła 4,79 zł, podczas gdy w rzeczywistości było to 4,59 zł.

Nie są to jedyne postępowania, których przedmiotem były informacje zawarte w ulotkach reklamowych. W ubiegłym roku Urząd zakwestionował także działania wrocławskiej spółki Neonet, które polegały na zastrzeganiu w gazetkach promocyjnych prawa do zmiany ceny oferowanego towaru oraz błędów edytorskich. Ponadto przedsiębiorca informował potencjalnych nabywców, że produkty prezentowane na zdjęciach mogły się różnić od dostępnych w sprzedaży.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: