eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaEuropa › Tydzień 34/2003 (18-24.08.2003)

Tydzień 34/2003 (18-24.08.2003)

2003-08-24 12:24

  • Eksperci przewidują, że PKB strefy euro zmniejszy się w drugim kwartale o 0,1%-0,2%.

  • W czerwcu bilans handlowy krajów strefy euro zamknął się nadwyżką rzędu 900 mln USD. W czerwcu eksport zmniejszył się o 0,2%, a import wzrósł o 0,9%. Te wyniki są skutkiem silnej pozycji euro.

  • W czerwcu bilans handlowy Unii Europejskiej zamknął się nadwyżką rzędu 3,7mld USD.

  • Według Eurostat (Europejski urząd statystyczny) lipcowe ceny w strefie euro spadły o 0,25. Inflacja liczona r/r wyniosła 1,9%.

  • Według Europejskiego Banku Centralnego (ECB) produkcja przemysłowa w strefie euro spadła w lipcu o 0,1%m/m i o 1,6% r/r. Wartość produkcji w drugim kwartale roku spadła o 0,8% kw/kw.

  • PKB Francji w pierwszym kwartale bieżącego roku wzrósł o 0,2%, a w drugim kwartale zmniejszył się o 0,3%. Wydatki konsumenckie (to we Francji niemal połowa PKB) zmalały o 0,2%.

  • W recesji pogrążone są gospodarki Holandii, Italii i Niemiec.

  • Rząd Słowacji zatwierdził zmiany w ustawie o podatkach, ustalając od przyszłego roku jedną stawkę - 19%. Stawka ta będzie wspólna dla osób fizycznych i prawnych. Na tym samym poziomie przyjęto też stawkę podatku VAT. Jednocześnie zniesiono szereg ulg podatkowych. Projekt musi jeszcze zatwierdzić parlament. Uproszczenia w systemie podatkowym i w stawkach podatkowych to atrakcyjna oferta dla zagranicznych inwestorów.

  • Węgry czynią wysiłki, by utrzymać stabilność swojej gospodarki. Rząd prognozuje tegoroczny deficyt na poziomie 4,8% PKB, a Narodowy Bank Węgier spodziewa się jego wzrostu do ok. 5,2%-5,5% PKB.

  • Według niemieckiego Federalnego Biura Statystycznego liczba miejsc pracy w drugim kwartale 2003 roku spadła w skali roku o 646 tys.

  • Zysk netto Nestle w pierwszym półroczu spadł o połowę i wyniósł 2,78mld CHF (1,99mld USD).


Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych

Na światowym rynku usług lotniczych utrzymuje się trudna sytuacja. Wielu światowych przewoźników ma spore kłopoty, kilku z nich nie wytrzymało konkurencji.

Kilkanaście dni temu pojawił się komunikat potwierdzający dobrą sytuację Air France i sygnalizujący równocześnie gotowość firmy do planowanej prywatyzacji. Rząd francuski ogłosił też zamiar zmniejszenia swojego udziału w tej firmie. Jednak równocześnie rząd ten poinformował, że wstrzymuje proces prywatyzacji ze względu na obecnie niski kurs akcji firmy.

Dziś wiemy, że od pewnego czasu Air France negocjuje przejęcie holenderskiego KLM. Istota tej francuskiej koncepcji polega na tym, że:
  • rząd Francji zmniejszyłby swoje udziały w Air France z 54,4% do 20%, a
  • francuska firma dokonałaby wymiany akcji z holenderskim KLM.

Dzięki tej fuzji powstałaby licząca się w świecie największa linia lotnicza w Europie. Do dziś największym przewoźnikiem jest jeszcze British Airways, tuż za nim jest Air France, a następnie Lufthansa i KLM. Obecna wartość Air France jest szacowana na 3,1mld euro, a KLM na ok. 420 mln euro. Informacja o zaawansowaniu rozmów pomiędzy Air France i KLM natychmiast podniosła kurs akcji obu firm.

Lecz fuzja tych firm (mimo potwierdzeń pochodzących z kręgów rządów, a dotyczących jej dużego zaawansowania) nie jest przesądzona. Pojawiły się też informacje tym razem z kierownictwa British Airways, że i z nimi KLM prowadzi podobne rozmowy.

Europejscy eksperci są zdania, że konsolidacja na tym rynku jest słuszna i nieunikniona. Przeważa też pogląd, że koncepcja połączenia Air France i KLM jest najbardziej prawdopodobna, ale... na planowaną fuzję musi wyrazić zgodę Komisja Europejska, a to nie jest pewne.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: