Polskie prawo lotnicze dostosowane do UE?
2007-12-17 01:29
Przeczytaj także: Polski rynek lotniczy zasilą kolejni przewoźnicy
Wzmocnieniu bezpieczeństwa podróżnych ma służyć nałożenie na przewoźników obowiązku przekazywania Straży Granicznej informacji dotyczących pasażerów. Będzie on spoczywał na tych, którzy wykonują międzynarodowe loty pasażerskie do lub z Polski.W projekcie określono kary pieniężne nakładane na przewoźników w przypadku, gdy nie przekażą, podadzą niepełne lub błędne informacje. Projekt zawiera również ogólne zapisy o ochronie lotnisk cywilnych przed atakami terrorystycznymi. Szczegółowe rozwiązania w tych sprawach znajdą się w rozporządzeniach. Wprowadzono także przepisy usprawniające działalność Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
Z innych rozwiązań na uwagę zasługują przepisy zobowiązujące przewoźników lotniczych do podawania pełnej wysokości taryfy za przewóz, uwzględniającej wszystkie dodatkowe opłaty i dopłaty, jakie muszą ponosić pasażerowie.
Zmiany w ustawie dotyczą również rozwoju lotnisk lokalnych i regionalnych. Żeby skłonić zarządzających lotniskami do perspektywicznego planowania ich rozwoju, wprowadzono zapis o konieczności przygotowywania przez zakładającego lotnisko lub zarządzającego nim planu rozwoju lotniska na okres nie krótszy niż 20 lat.
Plan rozwoju ma dotyczyć lotnisk użytku publicznego, które będą powstawać na gruntach stanowiących wyłączną własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Będą to obiekty dostępne dla wszystkich samolotów. Jednak zarządzać nimi mają nie tylko podmioty publiczne, ale także prywatne, np. spółki kapitałowe, mające siedzibę w Polsce lub innym państwie członkowskim Unii. Oprócz lotnisk użytku publicznego, w projekcie wyróżniono lotniska użytku wyłącznego (np. przyzakładowe). Będą je mogły prowadzić podmioty mające miejsce stałego pobytu lub siedzibę w Polsce lub innym państwie członkowskim UE. Z tego typu obiektu, za zgodą zarządzającego, będzie można wykonywać niektóre loty handlowe.
Nowe prawo dopuszcza, aby starty i lądowania mogły odbywać się także na terenach innych niż lotnisko lub lądowisko, ale tylko w sytuacjach awaryjnych, np.: zwalczania klęsk żywiołowych, ratowania życia i zdrowia ludzi.
Projekt nowelizacji ustawy dostosowuje polskie przepisy do prawa wspólnotowego.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zmiany w ustawie Prawo lotnicze
-
Tanie linie lotnicze: co piszą media?
-
Siódma czarna lista przewoźników lotniczych
-
Tanie linie lotnicze mają 50 proc. rynku
-
Linie lotnicze i lotniska 2007
-
Linie lotnicze i lotniska I-IX 2007
-
Czarna lista linii lotniczych poszerzona
-
Linie lotnicze i lotniska I-VI 2007
-
Linie lotnicze i lotniska I-III 2007
Najnowsze w dziale Firma
-
Fundusze Europejskie: z jakich programów można obecnie korzystać?
-
Umowy o dzieło w 2023 roku - z kim i na jak długo były zawierane?
-
Raport Elephate "Ranking blogów w e-commerce". Najsilniejsze strategie SEO i content marketingowe w świecie e-handlu
-
Forum Mieszkaniowe 2024. Godne i dostępne mieszkalnictwo bez granic.