eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Elastyczne formy zatrudnienia mało popularne

Elastyczne formy zatrudnienia mało popularne

2007-12-16 11:49

We współpracy z organizatorami kampanii 'Bądź flexi', firmami D-Link, Intel, Toshiba serwis GazetaPraca.pl przeanalizował ponad dwa tysiące ogłoszeń o pracę w poszukiwaniu ofert uwzględniających możliwość elastycznego zatrudnienia. Celem badania było sprawdzenie, czy oferowanie tzw. flexi-pracy jest dla pracodawców atrakcyjne i czy nowe regulacje prawne dotyczące telepracy wpływają korzystnie na ilość ofert telepracy.

Przeczytaj także: Stanowisk pracy będzie coraz mniej

Na ponad dwa tysiące ogłoszeń pracodawcy wskazali możliwość elastycznego zatrudnienia w przypadku trzynastu ogłoszeń. Szansę na flexi-pracę otrzymali kandydaci na stanowisko kierownika sklepu, kasjera, sprzedawcy, Web community managera, konsultanta, pracownika do telefonicznego biura obsługi klienta, lekarza i lekarza specjalisty. Pozostałe oferty dotyczyły telemarketerów oraz przedstawicieli medycznych i handlowych. Żaden z pracodawców nie oferował pracy zdalnej (telepracy) i w żadnym z ogłoszeń nie umieszczono informacji na temat udostępnienia narzędzi potrzebnych do wykonywania flexi-pracy (komputera, komórki, Internetu).

W sumie średnio około sześć na 1000 ogłoszeń zawiera informacje na temat możliwości zatrudnienia w elastycznych godzinach pracy. Najczęściej możliwość elastycznego zatrudnienia była wymieniana przy stanowisku telemarketera.

Wyniki analizy sugerują, że pracodawcy dopiero zaczynają zauważać pozytywny wpływ flexi-pracy na atrakcyjność firmy. Możliwość elastycznych godzin jest wymieniana przy rekrutacjach na stanowiska pracy, których specyfiką jest zmianowość (kasjer, sprzedawca), ale również tam, gdzie przybiera ona postać telepracy (telemarketer) i pracy zadaniowej (przedstawiciele medyczni i handlowi).

Eksperci z portalu flexipraca.pl podają 7 argumentów na temat: jak przekonać pracodawcę do flexi-pracy?
  • Flexi-pracodawca jest atrakcyjny dla potencjalnych pracowników. Pokazując, że dba o zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym tworzy wizerunek przyjaznego pracownikom. Jest to istotne zarówno przy rekrutacji, jak i zatrzymywaniu pracowników.
  • Poprzez flexi-pracę pracodawca zyskuje możliwość zatrudniania pracowników z regionów o niższym poziomie płac i osób mieszkających w dużych odległościach od centrali firmy.
  • Ustawa o telepracy daje pracodawcy możliwość 3-miesięcznego okresu próbnego. Jeśli w tym okresie uzna, że pracownik nie jest efektywnym flexi-pracownikiem, może wycofać się z umowy.
  • Flexi-praca pomaga ograniczyć biurokrację i koszty stałe pracodawcy: konieczność wynajmu powierzchni biurowej, a nawet kosztów telefonicznych (stały dostęp do Internetu oraz szybki komputer wraz z komunikatorami tekstowymi i głosowymi).
  • Wyniki badań telepracy w 100 polskich przedsiębiorstwach pokazują, że dzięki elastycznemu zatrudnieniu poprawił się stopień wydajności pracy i oszczędność czasu pracowników poświęconego na dojazdy do pracy (Telepraca. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców).
  • Badania przeprowadzone wkrótce po wejściu w życie przepisów o elastycznym czasie pracy w Wielkiej Brytanii wykazały, że flexi-praca nie wpływa na zwiększenie kosztów pracodawcy (UK Chartered Institute for Personel and Development, październik 2003).
  • To samo badanie wykazało, że 68 procent pracodawców uznało, że flexi-praca ma pozytywny wpływ na ich relacje z pracownikami.

 

1 2

następna

Elastyczna praca a zdrowie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: