eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wycena wartości firmy: jaką metodę zastosować?

Wycena wartości firmy: jaką metodę zastosować?

2007-11-14 13:32

Przeczytaj także: Wartość firmy - oszustwa i manipulacje


W zależności od indywidualnego planu i etapu rozwoju, e-firmy mogą należeć do każdej z tych grup.

Dla każdej z tych grup opracowano mnożniki kapitalizacyjne zysków lub przychodów (przeliczniki urealniające wartość firmy z uwzględnieniem ryzyka oraz spodziewanych zwrotów z kapitału). I tak wynoszą one:
  • dla firm z Grupy I — 5,73,
  • dla firm z Grupy II — 3,93,
  • dla firm z Grupy III — 3,29.
Stosuje się je w następujący sposób:

Przykład 1

Warsztat samochodowy osiąga w ciągu roku obroty netto równe 850 680 zł. Jego aktywa ogółem według wartości księgowej są warte 234 000 zł. Zobowiązania firmy wraz z odsetkami wynoszą na dzień wyceny 56 000 zł. Warsztat w ostatnim czasie cechował się niestabilnymi przychodami i zyskami, zatem można zaliczyć go do Grupy II ryzyka (mnożnik 3,93). Zatem wartość warsztatu wynosi:
wartość rynkowa aktywów = 3,93 x 850 680 = 3 343 172 zł
wartość warsztatu ogółem = 3 343 172 + 234 000 (aktywa ogółem) – 56 000 (zobowiązania) = 3 521 172 zł
W wycenie mikroprzedsiębiorstw można również wykorzystać technikę nazywaną metodą nadwyżki dochodów nad kosztem zainwestowanego kapitału. Metoda ta uwzględnia strumień przepływów pieniężnych osiąganych z firmy i wartość jej aktywów trwałych, szacuje wartość jej aktywów niematerialnych oraz bierze pod uwagę uwarunkowania podatkowe i finansowe funkcjonowania form. Jednym z kluczowych elementów tego sposobu wyceny jest właściwy wybór mnożnika kapitalizacyjnego dla aktywów niematerialnych i prawnych. Jego rolą jest ukazanie rangi tego typu aktywów w kształtowaniu dochodów firmy w zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

W praktyce amerykańskiej mnożniki te osiągają następujące wartości:
  • 1,0—1,9: usługi profesjonalne np. lekarskie, stomatologiczne, księgowe, doradcze, prawne, architektoniczne, obrotu nieruchomościami, agencje reklamowe,
  • 2,0—3,5: inne usługi np. pralnicze, szewskie, krawieckie, transportowe, poligraficzne, fryzjersko-kosmetyczne, kluby fitness, firmy turystyczne, usługi leasingowe, wszelkie usługi budowlano-remontowe, handel detaliczny,
  • 3,6—5,0: handel hurtowy, produkcja wyrobów,
  • 5,1—8,0: usługi specjalistyczne np. hotelarstwo, gastronomia, prywatny szpital.
W przypadku e-firm brakuje jeszcze zgodności co do tego, w którym przedziale się one znajdują. Wydaje się, że bezpiecznie jest przyjmować przedział pierwszy, z usługami doradczymi i reklamowymi. Jeśli jednak serwis internetowy posiada rozbudowaną i unikalną budowę umożliwiającą klientom korzystanie z zaawansowanych funkcji, rozsądne byłoby rozważenie przedziału czwartego z usługami specjalistycznymi.

Proces wyceny mikrofirmy metodą nadwyżki dochodów nad kosztem zainwestowanego kapitału składa się z pięciu następujących po sobie etapów.

W etapie pierwszym określa się przepływy pieniężne netto osiągane przez właściciela firmy:
przepływy pieniężne netto = zysk operacyjny z prowadzonej działalności gospodarczej — porównywalne wynagrodzenie, gdyby właściciel był zatrudniony na etacie w cudzym przedsiębiorstwie (zakładamy średnie wynagrodzenie w gospodarce)
W etapie drugim oblicza się wartościowy koszt kapitału:
koszt kapitału = aktywa materialne x oczekiwana stopa zwrotu

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: