eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wskaźnik Optymizmu IX 2007

Wskaźnik Optymizmu IX 2007

2007-09-26 01:14

Wskaźnik Optymizmu IX 2007

© fot. mat. prasowe

We wrześniu mierzony przez Ipsos Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) nieznacznie stracił na wartości i jest notowany na poziomie 106,63 pkt. Spadek wartości wskaźnika WOK odbył się za sprawą pogorszenia klimatu gospodarczego, czyli ocen sytuacji gospodarczej kraju - wartość tego wskaźnika spadła o przeszło 3 pkt. (96,64 pkt.) - podaje Ipsos.

Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu VIII 2007

W ślad za pogorszeniem ocen sytuacji gospodarczej kraju nie podążają oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Zarówno oceny sytuacji materialnej gospodarstw, jak i oceny obecnego czasu pod względem dokonywania zakupów dóbr trwałych nieznacznie się poprawiły. Wskaźnik skłonności do zakupów przyjmuje obecnie wartość 105,63 pkt.

Warto zauważyć, że pogorszenie ocen klimatu gospodarczego w ostatnim miesiącu nie jest zjawiskiem jednorazowym. Po dynamicznych wzrostach notowanych na wiosnę tego roku, wskaźnik ten od maja systematycznie traci na wartości. Trudno jest przy tym jednoznacznie wskazać na przyczyny tej tendencji, bowiem np. oczekiwania konsumentów co do inflacji są dosyć optymistyczne. We wrześniu gorzej tylko oceniano sytuację na rynku pracy. Jednak pogorszenie w tym przypadku nie jest ani znaczące, ani trwałe.

Wydaje się zatem, że tendencja spadkowa w przypadku klimatu gospodarczego powinna niebawem się osłabić. Przemawiają za tym oceny konsumentów, wśród których większość uważa, że przyszłość przyniesie poprawę sytuacji gospodarczej kraju. Nieco bardziej negatywnie oceniana jest jedynie sytuacja bieżąca.

Wśród czynników, które mogą w najbliższym czasie wpływać na tendencje w nastrojach społecznych, ważne miejsce zajmuje rozpoczęta już kampania wyborcza. Można się spodziewać, że jak zawsze w takim okresie, optymizm konsumentów będzie karmiony coraz to nowymi obietnicami polityków, a zatem mierzone wskaźniki powinny zyskiwać na wartości. Tak zazwyczaj działo się w przeszłości.

fot. mat. prasowe

Informacje o badaniu

Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie "Rzeczpospolitej". Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 12 września 2007 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2013 Wskaźnik optymizmu XII 2013

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: