eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Elektroniczna gospodarka w Polsce 2006

Elektroniczna gospodarka w Polsce 2006

2007-08-17 10:47

Przeczytaj także: E-administracja: korzysta z niej 18 proc. Polaków


Najpopularniejszym rodzajem łącza internetowego wśród urzędów gminnych było łącze stałe (DSL, ADSL, HDSL, Neostrada). W 2006 roku korzystało z niego 2008 placówek (81 proc.). Łącze ISDN posiadało 226 gmin (9,1 proc.), a łącze radiowe 203 gminy (8,2 proc.). Tylko 18 korzystało z łączy satelitarnych. Łącze wydzwaniane (dial-up) miało 23 gminy. Jako łącze podstawowe nigdzie nie było używane GPRS czy UMTS.

Większość urzędów gmin (70,7 proc.) korzystała z łączy o przepustowości minimum 1 Mb/s. Drugą najliczniejszą grupę 607 gmin (24,5 proc.) stanowiły jednostki, w których przepustowość łączy podstawowych wynosiła pomiędzy 256 kb/s a 512 kb/s. Tylko 118 gmin (4,8 proc.) posiadało łącza o małej przepustowości, 128 kb/s lub mniejsza.

Ogółem urzędy gminne korzystały z usług ponad 280 różnych dostawców Internetu. Jednak głównym operatorem była Telekomunikacja Polska, która obsługiwała 2031 gmin (82 proc.). Pozostali alternatywni gracze dostarczający połączenie do Internetu kilku lub kilkunastu urzędom gminnym to: Multimedia Polska (33 urzędy - najwięcej w podkarpackim - 15), Dialog (23), Netia (16), Telefony Podlaskie (9), MNI (9), Telefonia Pilicka (8), Telekomunikacja Kolejowa (7), TTcomm (6), Crowley (5) i Exatel (3).

W ramach prac związanych z realizacją projektu PESEL-2 dokonano także inwentaryzacji obecnego stanu w zakresie infrastruktury IT wykorzystywanej do prowadzenia zadań związanych z ewidencją ludności i aktami stanu cywilnego. Z ankiety wynika m.in., że w 1775 urzędach gminnych obsługę systemu PESEL zajmuje się zatrudniony informatyk. Z usług firm zewnętrznych korzysta 465 gmin.

System operacyjny komputerów stosowany do ewidencji to w większości Windows (1692 gminy), Novell (291 gmin) i Linux (132 gminy). Dane przechowywane są przede wszystkim w bazie dBase (934 gminy) i MS SQL (597 gmin). Zdecydowana większość gmin (2164), obok elektronicznej, prowadzi papierowe Karty Osobowe Mieszkańca (KOM). Natomiast zinformatyzowanego systemu ewidencji aktów stanu cywilnego nie posiada 1190 urzędów gminnych. W ramach projektu PESEL2 zrezygnowano więc z budowy Centralnego Rejestru Aktów Stanu Cywilnego.

fot. mat. prasowe

ONZ-owski wskaźnik gotowości do e-administracji, 2005 (fragment).

ONZ-owski wskaźnik gotowości do e-administracji, 2005 (fragment).

Przedstawiono również ranking wybranych krajów według wskaźnika gotowości do wdrożenia e-administracji, opracowany przez ONZ. Polska znajduje się w tym rankingu pod koniec czwartej dziesiątki, daleko za Estonią, Węgrami, Czechami, Meksykiem i Słowacją. W porównaniu z innymi krajami UE bardzo słabo wypadamy w takich kategoriach jak: możliwość rozliczania się z fiskusem on-line (składanie deklaracji i dokonywanie płatności), wyrobienie prawa jazdy on-line czy rejestracja samochodu przez Internet. Ostatnie miejsce w UE otrzymaliśmy za brak możliwości rejestracji firmy on-line, ponieważ nie ma nawet możliwości pobierania formularzy do wypełnienia ze strony internetowej, podczas gdy już w 7 krajach UE rejestrację firmy można przeprowadzić on-line bez konieczności wypełniania jakichkolwiek dodatkowych procedur papierowych. Jedyny obszar, w którym Polska spełnia wszystkie wymagania, aby znaleźć się wśród najlepszych, to składanie deklaracji celnych on-line.

E-usługi

Ministerstwo Finansów uruchomiło system e-POLTAX, który ma służyć za platformę do składania elektronicznych deklaracji podatkowych, których autentyczność będzie potwierdzana e-podpisem. Użytkownik będzie miał dostęp do systemu poprzez tzw. "Portal dla Podatnika", na którym po zarejestrowaniu się będzie miał możliwość wprowadzenia dokumentu, podglądu listy wszystkich wprowadzonych przez siebie dokumentów oraz sprawdzenie w jakim miejscu ten dokument znajduje się w danym czasie. Dodatkowo w prosty, intuicyjny sposób użytkownik będzie mógł wprowadzać zmianę adresu korespondencyjnego i pobrać wzory dokumentów, które go interesują. Pierwsza faza projektu zaczęła się 16 sierpnia 2006 r., kiedy to deklaracje podatkowe w formie elektronicznej mogły już składać duże podmioty, pozostające we właściwości tzw. "wyspecjalizowanych" urzędów skarbowych, których roczne przychody netto przekraczają równowartość 5 mln euro. Wówczas to system umożliwiał przesłanie tylko dwóch wzorów formularzy deklaracji: PIT-4 (przeznaczonego dla pracodawców, którzy odprowadzają miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy za swoich pracowników) oraz PIT 8-A (deklarację o zryczałtowanym podatku dochodowym).

poprzednia  

1 ... 5 6 7 8

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: