eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy i Internet

Polacy i Internet

2007-05-21 01:58

Połowa dorosłych Polaków (51 proc.) ma w swoim gospodarstwie domowym komputer osobisty. Dostęp do internetu w domu ma dwie piąte ogółu ankietowanych (40 proc.), czyli większość posiadaczy komputerów osobistych. Niestety najstarsi posiadacze komputerów najrzadziej ich używają - wynika z badań CBOS.

Przeczytaj także: Internet w Polsce i na świecie 2006

W ostatnim roku wyraźnie zwiększył się dostęp do sieci w miejscu zamieszkania. Polacy najczęściej łączą się z internetem z domu za pomocą stałego łącza obsługiwanego przez firmę oferującą usługi telekomunikacyjne (13 proc. ogółu dorosłych, czyli jedna trzecia internautów). Rośnie grupa użytkowników stałego łącza obsługiwanego przez firmę oferującą telewizję kablową.

Zdecydowana większość komputerów w domach ma zainstalowaną którąś z wersji systemu operacyjnego Windows. System Linux jest w co pięćdziesiątym komputerze użytkowanym w gospodarstwie domowym. Połowa użytkowników (30 proc. ogółu) ma telefon wyposażony w funkcję pozwalającą na połączenie z internetem. Korzysta z niej około jedna trzecia badanych mających taką możliwość do dyspozycji (9 proc. ogółu).

Dwie piąte respondentów (41 proc.) deklaruje korzystanie z komputera w domu. Większość z nich używa go codziennie lub prawie codziennie, pozostali rzadziej. Znacząca część ankietowanych (10 proc. ogółu) ma komputer w domu, lecz go nie używa. Są to zwykle najstarsi respondenci.

Prawie dwie piąte dorosłych Polaków (37 proc.) korzysta z internetu. Użytkowników przybywa systematycznie, ale wraz z wiekiem maleje prawdopodobieństwo korzystania z internetu. Użytkownicy sieci to najczęściej najmłodsi respondenci, najrzadziej zaś seniorzy.

Blisko jedna czwarta ogółu zatrudnionych (czyli prawie połowa pracujących internautów) musi korzystać z internetu w swojej pracy zawodowej. Co dziesiąty dorosły niełączący się obecnie z siecią ma zamiar to robić w przyszłości.

Internet szybko zyskuje na znaczeniu jako kanał dystrybucji produktów i usług. Jednocześnie przestaje być już tylko źródłem informacji, a staje się kanałem komunikacji, której formy są coraz bardziej różnorodne. Kilkaset tysięcy osób zamieszcza w sieci własne materiały (np. teksty, zdjęcia). Zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne. W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie co jedenasty respondent (9 proc.) kupił coś w sieci.

Jedna czwarta dorosłych internautów (9 proc. ogółu respondentów) poznała kogoś przez internet. Szczególnie intensywnie nawiązują znajomości najmłodsi – co trzeci badany liczący mniej niż 25 lat poznał kogoś w ten sposób, a co dwudziesty osobiście spotkał się z osobą poznaną przez internet.

oprac. : Senior.pl Senior.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: