eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Franczyza w Polsce 2006

Franczyza w Polsce 2006

2007-02-26 00:41

Franczyza w Polsce 2006

Liczba placówek franczyzowych i agencyjnych w latach 2002-2006. © fot. mat. prasowe

Firma konsultingowa PROFIT system po raz kolejny zaprezentowała "Raport o franchisingu i systemach agencyjnych w Polsce 2006/2007". Na koniec 2006 roku 20,6 tys. sklepów i punktów usługowych działało w ramach 309 systemów franczyzowych a 13 tys. placówek agencyjnych było zrzeszonych w 37 sieciach. Przychody ze sprzedaży franczyzobiorców i agentów wyniosły w 2006 roku niemal 50 mld zł, co stanowi 4,8 proc. polskiego PKB.

Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2016

Jak wynika z raportu, w jednostkach franczyzowych i agencyjnych zatrudnionych jest ponad 175 tys. osób. Coraz więcej polskich sieci decyduje się na ekspansję za granicą.

W Polsce działa obecnie 346 systemów sieciowych - 309 franczyzowych i 37 agencyjnych. W tej liczbie 313 aktywnie poszukuje partnerów do prowadzenia placówek franczyzowych i agencyjnych. Sieci franczyzowe występują w handlu i usługach, przy czym w handlu najpopularniejsza jest branża odzieżowa, a w usługach - gastronomia. Wśród systemów agencyjnych w handlu najwięcej jest mniejszych sklepów spożywczo-przemysłowych (np. Kolporter i Żabka) a w usługach pośredników finansowych (np. placówki partnerskie Banku BPH, agencje PKO BP czy partnerzy Expandera).

Na rozwój przez franczyzę zdecydowały się między innymi: Vision Express, BZ WBK, ING Nationale-Nederlanden oraz Wedel (Pijalnie Czekolady). Pojawienie się placówek partnerskich nowych banków (np. ING Bank Śląski, Polbank EFG) było bezpośrednio związane z dobrą koniunkturą na sprzedaż kredytów hipotecznych i innych produktów bankowych. Pojawienie się nowych franczyzowych sieci sklepów z artykułami dla domu i ogrodu (np. Dobre Dla Domu – sklepy z podłogami, panelami ściennymi i drzwiami) odzwierciedla boom w budownictwie mieszkaniowym.

W 2006 roku 28 systemów franczyzowych zakończyło rozwój poprzez franczyzę. Powody takiej decyzji były różne – od przejęcia przez konkurencję, (bank BISE przejął punkty kasowe Skarbonka), poprzez niewłaściwy model biznesowy (Pan American Pizza, Agro.Gps.pl), po brak zainteresowania potencjalnych franczyzobiorców (Video24, Tele Catering). Również na rynku sieci agencyjnych byliśmy świadkami spektakularnych wydarzeń. Sieć ponad 400 placówek partnerskich zostanie włączona do nowego banku, który powstanie po fuzji Banku BPH z Pekao oraz Fortis Bank kupił Dominet Bank wraz z siecią 120 placówek partnerskich. W obu przypadkach potwierdzono zachowanie placówek partnerskich.

Liczba jednostek franczyzowych

Coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na zakup licencji franczyzowej. W 2006 roku 17 tys. franczyzobiorców prowadziło 20,6 tys. placówek franczyzowych. Wzrosła także liczba punktów agencyjnych z 12 do 13 tys. prowadzonych przez 10,5 tys. agentów. Niezmiennie największym powodzeniem cieszą się inwestycje tanie, przynoszące zwrot kosztów w ciągu pierwszych 24 miesięcy działalności. W 2006 roku franczyzobiorca zainwestował średnio 380 tys. zł w otwarcie nowej jednostki z czego ponad 44 proc. pochłonęły inwestycje w urządzenie i wyposażenie placówek. W sumie do końca roku inwestycje franczyzobiorców wyniosły ponad 10 mld zł.

fot. mat. prasowe

Liczba placówek franczyzowych i agencyjnych w latach 2002-2006.

Liczba placówek franczyzowych i agencyjnych w latach 2002-2006.

Przeczytaj także: Franczyza w Polsce 2014 Franczyza w Polsce 2014

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: