VoIP w firmie - sprzęt czy oprogramowanie?
2007-03-18 00:12
Przeczytaj także: Telefonia internetowa w polskich firmach
Jakość dźwięku w połączeniach internetowych (uzyskiwana dzięki coraz doskonalszym kodekom i mechanizmom zapewniania odpowiedniego pasma Quality of Service, QoS), stała dostępność i usługi dodatkowe są aspektami branymi pod uwagę przez firmy budujące infrastrukturę VoIP. Z trudnych do wytłumaczenia przyczyn, bezpieczeństwo i poufność połączeń są kwestiami pozostającymi na marginesie, a przecież prawdopodobnie już wkrótce cała firmowa komunikacja głosowa będzie realizowana przez VoIP.Dwa podejścia do implementacji
Generalnie, możemy wyróżnić dwa podejścia do zagadnienia implementacji usług VoIP w firmie: sprzętowa centrala PBX z funkcjonalnością VoIP lub centrala programowa. Na tym etapie firma musi podjąć decyzję, czy rozbudowywać swą istniejącą klasyczną centralkę, czy zakupić zupełnie nowe urządzenie. Drugi scenariusz polega na wykorzystaniu rozwiązania programowego. Oba wspomniane scenariusze pozwalają wykorzystać konwencjonalne aparaty systemowe oraz telefony IP (sprzętowe i programowe) oraz dopuszczają równoczesne używanie telefonii klasycznej i VoIP.
Centralka LAN PBX to urządzenie bazujące na elementach sprzętowych. Architektura urządzenia jest zbliżona do klasycznej centralki PBX i oferuje co najmniej tę samą funkcjonalność: po instalacji i konfiguracji sprzętowa centralka VoIP jest gotowa do pracy, zapewnia wszystkie funkcje klasycznej centrali wzbogacone o VoIP. Możliwości centralki abonenckiej realizowanej sprzętowo nie mogą być rozszerzane w nieskończoność. W przypadku, gdy znacznie wzrośnie zapotrzebowanie na linie konieczne okazać się może zainstalowanie równolegle kolejnych centralek lub wymiana istniejącej na nową o większych możliwościach. Wobec powyższego już na etapie planowania należy rozpatrzyć możliwie największą ilość scenariuszy rozwoju infrastruktury i zabezpieczyć możliwości rozbudowy. Tradycyjnie centralki LAN PBX charakteryzują się wysoką kulturą pracy i niezawodnością, gdyż wszystkie elementy składowe rozwiązania zostały specjalnie w tym celu zaprojektowane.
oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Telefonia VoIP dla GG od easyCALL.pl
-
Rynek VoIP w Polsce 2010
-
Telefonia internetowa VoIP: usługi ważniejsze niż cena
-
Usługi VoIP w TP SA
-
Dlaczego warto pokochać VoIP?
-
Telefon IP Yealink SIP-T18P
-
proICT: routery FRITZ!Box
-
Europejczycy preferują telefonię VoIP
-
Sony: dzwoń przez konsolę PSP