eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy a marka handlowa towaru

Polacy a marka handlowa towaru

2006-10-03 14:14

Jakie znaczenie dla rozwoju gospodarki i poziomu życia społeczeństwa mają marki? Czy Polacy podczas zakupów wybierają produkty markowe? Jakie emocje im towarzyszą przy dokonywaniu tych wyborów? Na powyższe pytania odpowiedzieć ma III edycja kampanii edukacyjno-informacyjnej "Wybierz Markowe".

Przeczytaj także: Wizerunek firmy podstawą sukcesu

Patrząc na marki od strony producentów, widać, że dają one większą gwarancję utrzymania się na rynku niż produkty bez marki. Klienci produktów markowych wykazują się lojalnością, rzadko kierują się tylko ceną przy wyborze produktów, w mniejszym stopniu ulegają też czasowym ofertom i promocjom cenowym rywali. Podstawowymi czynnikami wyborów wskazywanymi przez Polaków są poza ceną, jakość produktu oraz własne doświadczenia związane z jego użytkowaniem

Jak wynika z ogólnopolskich badań towarzyszących kampanii „Wybierz Ma®kowe”, przeprowadzonych po raz drugi na zlecenie Stowarzyszenia ProMarka przez TNS OBOP „Co Polacy sądzą o marce 2006?, Polacy przyznają, że mają zaufanie do marek (74 procent badanych). Blisko 80 procent respondentów określić można mianem lojalnych, mają swoje ulubione marki, które zazwyczaj kupują. Dla 64 procent konsumentów kupowanie produktów markowych jest zazwyczaj przyjemnym doświadczeniem, a blisko 40 procent deklaruje, że woli nic nie kupić, niż wybrać nieznaną markę.

Konsument wybiera produkty, które zna. O których wie, czego może się spodziewać, ile kosztują,
a w końcu, do kogo może się zwrócić w razie niezadowolenia. Klienci kierując się własnymi doświadczeniami wybierają produkty, które już znają. Za gwarancję jakości są skłonni zapłacić więcej. Producenci myśląc o kreowaniu marki, przez cały okres życia marki konsekwentnie nią zarządzają, aby konsument identyfikował te same cechy związane z produktem i marką obecnie oraz w przyszłości.

- Podobnie jak w badaniach zrealizowanych w 2005 roku, czterech na pięciu Polaków podczas codziennych zakupów chętnie sięga po produkty markowe. Polacy przy zakupach produktów codziennego użytku kierują się głównie jakością (63 %), ceną (74%) i doświadczeniem (37%). Wyraźnie zauważalny jest wzrost znaczenia marki, o 50 % – komentuje Aleksander Krzyżowski, dyrektor generalny Stowarzyszenia ProMarka.

Doświadczenia wielu firm pokazują, że produkt markowy jest w stanie przetrwać nawet sytuacje kryzysowe, które dla wytwórców produktów nie markowych mogły by oznaczać koniec ich działalności. Marka umożliwia utrzymanie stabilnej i rentownej sprzedaży, siłę do walki z konkurencją i do dalszego rozwoju. Korzyści z wypromowania marki wiążą się ze skutecznym zabezpieczeniem przyszłości firmy. Posiadanie silnej marki chroni przed nieprzewidywalnymi załamaniami rynku, koniunktury i krótkotrwałymi modami oraz przed impulsywnymi działaniami konkurencji. Mocna marka to mocna pozycja firmy, ułatwiająca chociażby otwieranie korzystnych linii kredytowych i zawieranie nowych kontraktów.

W kampanii udział bierze 11 polskich i międzynarodowych marek: Bella, Blend a med, Brise, Chappi, Felix, Kamis, Lipton, Ludwik, Nutella, Vegeta i Vizir.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: marka, znajomość marki, branding

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: