eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak stworzyć modny produkt

Jak stworzyć modny produkt

2006-09-27 13:25

Przeczytaj także: Wygoda kusi klienta


Rok 1997 należał do małego cyfrowego zwierzątka wymyślonego przez Japończyków, które w ciągu dwóch lat zdominowało świat. Po sukcesie w Japonii, gdzie sprzedano ponad 3 mln sztuk zabawki Tamagotchi, przeniosło się ono do innych krajów, by w ciągu roku osiągnąć liczbę 7 mln sprzedanych sztuk. O to elektroniczne zwierzątko trzeba dbać, jakby było żywe. W przypadku zaniedbania przez właściciela – słabnie, a w wersji japońskiej ginie (w wersji amerykańskiej zwierzątko przenosi się w inne miejsce).

Przypadek Tamagotchi pokazuje, jak szybko pewne trendy mogą osiągać poziom globalny. Popularność poszczególnych mód może trwać miesiąc lub całe stulecia. Zależy to od cyklu życia mody, który jest bardzo podobny w swych założeniach do cyklu życia produktu.

Sposób funkcjonowania akceptacji mody (oparty na modelu dyfuzji innowacji) można przedstawić na przykładzie muzyki popularnej. W fazie wprowadzania piosenka jest słuchana przez niewielką grupkę muzycznych innowatorów. Być może grana jest przez niszowe stacje radiowe i w niektórych klubach. Jej popularność stopniowo wzrasta. Podczas fazy akceptacji zostaje uznana za hit, osiąga szczyty list przebojów. Jest grana zawsze i wszędzie. Oczywiście ten proces może nie tylko być wspierany – najczęściej jest po prostu kreowany przez przemysł muzyczny. W fazie spadku piosenka albo zupełnie znika z fal eteru, albo zostaje uznana za klasykę i wówczas jest grana od czasu do czasu jako tak zwany standard.

W zależności od czasu, jaki zajmuje modzie osiągnięcie fazy akceptacji, można mówić o modzie chwilowej, po prostu o modzie i o klasyce. Klasyka to mała czarna sukienka na wieczór, jazzowe standardy grane od lat i nieśmiertelne tenisówki (wprowadzone na rynek w 1917 roku w USA). Klasyka to moda o bardzo długim cyklu życia. W niektórych przypadkach wręcz ekstremalnym. Klasyka może przeżywać lepsze i gorsze chwile, po to, by powracać w blasku chwały.

Chwilowa moda to moda o bardzo krótkim cyklu życia. Chwilowe mody są akceptowane przez relatywnie niewiele osób. Najczęściej związane są z pewną subkulturą. Chwilowe mody dotyczą także większości popularnych zabawek i filmów dla dzieci – dzisiaj są modne pokemony czy też czarodziejki Witch, jutro śmierdziele i yoyo. Chwilowa moda ma najczęściej charakter nieużytkowy (nie dotyczy przedmiotów użytkowych) i jest akceptowana na zasadzie impulsu. Szybko się rozprzestrzenia, by równie szybko zaginąć. Kawały o Chucku Norrisie, plastikowe bransoletki z przesłaniem to przykłady chwilowej mody.

fot. mat. prasowe


Przeczytaj także: Co daje myślenie projektowe? Co daje myślenie projektowe?
Rośnie rynek reklamy online

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: