eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak stworzyć modny produkt

Jak stworzyć modny produkt

2006-09-27 13:25


Moda na Chucka Norrisa i dowcipy na jego temat spowodowały, że wiele firm kierujących swoją ofertę do młodych ludzi zaczęło wykorzystywać tę postać w swoich reklamach. Wystarczy przywołać tu reklamę zegarków Casio z zabawnie wykorzystującym konwencję znanych dowcipów hasłem „Casio Edifice tylko mierzy czas, kontroluje go Czak Noris!”, czy też reklamę kursów korespondencyjnych ESKK, gdzie nie znający języków obcych taksówkarz został potraktowany przez Chucka kopniakiem z półobrotu.

Moda może mieć charakter lokalny, regionalny, ogólnokrajowy i globalny. Dzięki modzie czasem można odnieść wrażenie, że nagle, w pewnym czasie i miejscu, wszyscy zaczynają podobnie wyglądać lub robić podobne rzeczy.

Dlaczego chcemy być modni?

Motywacja może mieć różny charakter. Chęć przynależności do określonej grupy, poszukiwanie różnorodności, ekspresja własnej osobowości czy podkreślenie atrakcyjności seksualnej mogą decydować o tym, czy ktoś stanie się modny. Jedna z najstarszych teorii mody wskazuje, że zmiany w modzie były związane z podkreślaniem atrakcyjnych seksualnie części i obszarów ludzkiego ciała. W czasach wiktoriańskich eksponowano ramiona, a w latach 20. i 30. nogi, zaś w 70. piersi.

Ekonomia też dorzuciła swoje trzy grosze do teorii mody, opisując zjawisko demonstracyjnej konsumpcji, zwanej efektem Veblena. Według tej teorii noszenie odpowiednich ubrań i używanie luksusowych produktów (często mało praktycznych) jest związane z podkreślaniem swojego statusu społecznego.

Według znanego socjologa Georga Simmela, modę wyznaczają dwie tendencje – z jednej strony potrzeba jedności, z drugiej – izolacji. Jeśli jednej z nich zabraknie, moda nie powstanie. Ci, którzy chcą się izolować, wymyślają np. styl ubrania, który odróżnia ich od otoczenia. Reszta, chcąc naśladować idoli, upodabnia się do nich. To z kolei powoduje, że tamci znowu wymyślają inny sposób na odróżnianie się… i tak w kółko. Paradoksalnie, upowszechnienie się mody może ją zabić – straci wówczas na swojej atrakcyjności.

Podatność na modę zależy od indywidualnych cech nabywców – wieku (konsumenci młodsi chętniej akceptują modę), wykształcenia (wyższe wykształcenie zwiększa podatność na modę), poziomu dochodów (wyższe dochody oznaczają z reguły większą skłonność do akceptacji mody), a także miejsca zamieszkania (liderzy opinii to przede wszystkim mieszkańcy dużych miast).

Cykl życia mody

W dzisiejszych czasach nie ma jednej dominującej mody, za to wiele różnych mód. Nie ma reguł, których trzeba jasno przestrzegać, a tylko wybory. Każdy konsument może wybierać i łączyć różne style według własnego upodobania. Gwałtownie skracają się cykle życia produktów, skraca się też funkcjonowanie poszczególnych mód.

poprzednia  

1 2 3 ... 5

następna

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Rośnie rynek reklamy online

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: