eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Nie ma już co liczyć na duże centra handlowe?

Nie ma już co liczyć na duże centra handlowe?

2020-02-03 12:40

Nie ma już co liczyć na duże centra handlowe?

Centrum handlowe © Pavel Losevsky - Fotolia.com

Rynek handlowy w naszym kraju osiągnął dojrzałość i wysoki stopień nasycenia, czego efektem jest najniższy od przeszło 20 lat przyrost nowych powierzchni handlowych. Z komunikatu opublikowanego przez BNP Paribas Real Estate Poland wynika, że całość nowej podaży z ubiegłego roku to zaledwie 410 tys. mkw. Powstawanie nowych obiektów jest dziś mocno ograniczone - inwestycje skupiają się przede wszystkim na modernizacjach, rozbudowach oraz poszerzaniu oferty placówek handlowych. Ten trend ma doczekać się kontynuacji również w najbliższych latach.

Przeczytaj także: Centra handlowe. Spadają szanse na duże inwestycje

Powierzchnie handlowe rosną dziś bardzo skromnym tempie. Takiej sytuacji nie należy się jednak dziwić, skoro - jak pisze BNP Paribas Real Estate Poland - deweloperom jest dziś naprawdę ciężko znaleźć białe plamy na mapie obiektów handlowych w naszym kraju. Można jednak liczyć, że centra handlowe, choć z mniejszą już intensywnością, rozwijać będą się jeszcze na terenie największych aglomeracji, gdzie miejsce dla nowych obiektów kreuje powstawanie nowych osiedli mieszkaniowych, a siła nabywcza rośnie w najbardziej dynamicznym tempie. Nowe powierzchnie handlowe powstawać mają również w małych miastach, co zresztą zauważalne stało się już w minionym roku, kiedy to otwarto aż 13 obiektów z segmentu małych centrów i parków handlowych typu "convenience". Wyraźnie zaznaczającym się trendem są także rozbudowy niewielkich, lokalnych obiektów o powierzchni nieprzekraczającej 5 tys. mkw., których właściciele dostrzegają duży potencjał w rozszerzeniu rozmiarów swojej działalności. Tej tendencji sprzyja szybki rozwój sieci dyskontowych, nie tylko spożywczych, ale także tych z asortymentem wielobranżowym i modowym.
Sklepy dyskontowe wygrywają nie tylko ceną oferowanych produktów, ale również przekrojową ofertą skierowaną dla całej rodziny. Ich niesłabnąca popularność jasno wskazuje, że klienci oczekują coraz łatwiejszej dostępności towarów dyskontowych, nie tylko w obrębie parków handlowych czy ulic miast, ale również w centrach handlowych. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, sieci dyskontowe dostosowują się do wymagań galerii, co z kolei często wpływa na podnoszenie standardu samych sklepów – mówi Anna Pływacz, Associate Director, Retail Leasing, BNP Paribas Real Estate Poland.

fot. Pavel Losevsky - Fotolia.com

Centrum handlowe

W ubiegłym roku segment centrów handlowych powiększył się o ok. 170 tys. m kw.


Jak czytamy w komunikacie, w minionym roku segment centrów handlowych powiększył swoje zasoby o skromne 170 tys. m kw., z czego blisko połowa przypadła na otworzoną w Warszawie Galerię Młociny (76 tys. m kw. GLA). Warto podkreślić, że to ostatni tak duży obiekt otwarty w perspektywie kilku najbliższych lat. Drugie pod względem wielkości centrum handlowe otwarte w ubiegłym roku w Polsce to obiekt Stara Ujeżdżalnia (28,5 tys. m kw. GLA ) zlokalizowany tuż przy rynku w Jarosławiu. Jeszcze na przełomie zimy i wiosny 2019 r. rynek konurbacji katowickiej, drugi pod względem wielkości po Warszawie, wzbogacił się o drugie centrum wyprzedażowe - Silesia Outlet, które zostało otwarte w Gliwicach w sąsiedztwie istniejącego od lat kompleksu handlowego Auchan. Obiekt usytuowany jest w dogodnej komunikacyjnie lokalizacji przy jednym z ważnych węzłów drogowych autostrady A4.

Dynamicznie rozwija się także segment wolnostojących magazynów handlowych z branży wyposażenia domu i ogrodu. W 2019 r. stanowiły one prawie 35% nowej podaży. Otwarto 12 nowych lokalizacji tego typu i dwie rozbudowy wcześniej istniejących sklepów, a deweloperzy doceniają potencjał coraz mniejszych rynków, jak np. Pabianice, Nowy Targ czy Ciechanów.

Na koniec grudnia 2019 r. w budowie było ok. 430 000 m kw. powierzchni najmu we wszystkich nowoczesnych formatach handlowych. Wg ekspertów BNP Paribas Real Estate Poland, powierzchnia przewidywana do otwarcia w 2020 r. może nieznacznie przekroczyć pułap 300 000 m kw. Wielkość największych z obecnie powstających projektów nie przekracza 30 tys. m kw. powierzchni najmu, a zdecydowana większość to parki i centra handlowe o wielkości oscylującej pomiędzy 5 a 10 tys. m kw., powstające w miastach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys., jak np. Premium Park w Strzelcach Opolskich, Pasaż Warmiński w Lidzbarku Warmińskim, Vendo Park w Jaworze czy Galeria Odyseja w Brzesku. Natomiast największym z obecnie budowanych projektów jest centrum handlowo – rozrywkowe Color Park w Nowym Targu.
Ponad 60% obecnie budowanej powierzchni zostanie dostarczone w miastach o liczbie mieszkańców nieprzekraczającej 100 tys. Wysokie wskaźniki nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w większych miastach motywują deweloperów do poszukiwania nowych możliwości rozwoju i realizacji swoich projektów w małych miastach. Sprzyja temu popyt najemców, którzy widzą rosnącą siłę nabywczą polskich konsumentów i decydują się zaistnieć na coraz mniejszych rynkach. Trend ten wyznaczy kierunki rozwoju handlu w Polsce przez co najmniej kilka kolejnych lat – mówi Patrycja Dzikowska, Dyrektor Działu Analiz i Badań Rynkowych, BNP Paribas Real Estate Poland.

W ciągu 2019 r. w Polsce zadebiutowało ponad 20 nowych marek i konceptów handlowychi rozrywkowych, jak np. Fabiana Filippi, WeekDay, Monki, Carrefour w koncepcie Bio, Corneliani, Gagliardi, La’Mona, Mayoral, Teilor, Columbia Sportswear, My Shoes, Sloggi, TEPFactor, Under Armour, LG Brand Store, Lloyd i oczywiście Hermes, który na swój pierwszy butik w Polsce wybrał prestiżową przestrzeń w Hotelu Europejskim na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie. Najważniejszym debiutem 2020 roku będzie długo oczekiwane otwarcie Primark w Galerii Młociny w Warszawie. Natomiast kolejne luksusowe marki mają dołączyć do Hermesa.

Autorzy komunikatu podkreślają również, że pomimo zakazu handlu w niedziele, dobra kondycja sektora nowoczesnego handlu w Polsce i pozytywne perspektywy dla krajowego rynku sprzyjają rozwojowi wielu sieci handlowych, zwłaszcza tych, które nauczyły się wykorzystywać możliwości wsparcia biznesu przez nowoczesne technologie i różnorodne kanały sprzedaży. Przepisy ograniczające handel w niedziele wraz z rosnącą popularnością e-commerce wyraźnie wpłynęły jednak na pogłębienie różnic w kondycji obiektów handlowych. O ile centra handlowe najbardziej nowoczesne, wiodące na swoich rynkach zyskują coraz więcej odwiedzających i odnotowują wzrost obrotów, o tyle obiekty niższej klasy, często działające w regionach o bardzo silnej konkurencji, borykają się ze słabnącym zainteresowaniem zarówno odwiedzających, jak i najemców.

Stąd też stawki czynszu w wiodących centrach handlowych są stabilne bądź nawet nieznacznie rosną, natomiast w lokalizacjach niższej klasy podlegają wyraźnej presji ze strony najemców. Obecnie stawki typu „prime” w Warszawie osiągają poziom 120-140 € / m kw. / m-c, a w pozostałych głównych aglomeracjach wahają się pomiędzy 40€ a 60€ m kw. / m-c w.

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: