eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Skuteczny merchandising usług bankowych

Skuteczny merchandising usług bankowych

2006-07-18 13:19

Ponad 45 proc. osób odwiedzających placówki bankowe korzysta z materiałów reklamowych. Blisko połowa z nich pod wpływem tych materiałów decyduje się na zakup reklamowanego produktu, a ponad 2/3 chce zgłębić wiedzę o produkcie u obsługi banku.

Przeczytaj także: Pachnące reklamy

W świetle "Badania efektywności przekazów i korzystania z merchandisingu w polskich bankach", przeprowadzonego w maju bieżącego roku przez Instytut Badania Opinii i Rynku Pentor S.A., na zlecenie PMT Marketing System, rola merchandisingu usług bankowych jest nie do przecenienia.

Najczęściej wykorzystywaną i jednocześnie najbardziej lubianą formą reklamy są ulotki. Prawie połowa klientów określa je jako najatrakcyjniejsze narzędzie reklamowe. Ulotki są też najefektywniejszym narzędziem reklamy - 75 proc. respondentów, którzy zauważyli ulotki w oddziale skorzystało z nich.

Drugim najbardziej lubianym nośnikiem reklamy są plakaty. Pod względem efektywności działania ustępują one jednak najnowszemu z narzędzi merchandisingu - ekranom LCD. Spośród osób, które zauważyły ekrany w oddziale banku ok. 64 proc. zapoznało się z prezentowanymi na nich treściami, podczas gdy w przypadku plakatów wskaźnik ten wyniósł zaledwie 51 proc.. Ponadto ekrany LCD określono jako najbardziej użyteczne narzędzie merchandisingu, a co piąta osoba chętnie widziałaby je w oddziale.

Badanie wykazało również, że zewnętrzna powierzchnia oddziałów bankowych pozostaje niedocenianym środkiem komunikacji marketingowej. Na 9 przebadanych banków najpełniej powierzchnię zewnętrzną wykorzystywał BZ WBK.

"Każdy oddział bankowy znajduje się w specyficznym otoczeniu. Rozwiązanie, które zaproponowaliśmy BZ WBK opiera się na indywidualnym podejściu do każdej placówki. Każdy oddział ma swój plan ekspozycji. Np. prestiżowe lokalizacje to sposób na skuteczne dotarcie do znacznej liczby klientów. Dzięki takim rozwiązaniom Bank dysponuje efektywną ekonomicznie i skuteczną metodą komunikacji z lokalnymi rynkami, na których funkcjonują oddziały bankowe." - komentuje Michał Klincewicz, menedżer Działu Usług w PMT Marketing System.

Nie stwierdzono różnic w korzystaniu z narzędzi merchandisingu przez określoną płeć i grupę wiekową. Zaobserwowano nieznaczne zróżnicowanie ze względu na dochód i wykształcenie. Najczęściej z materiałów merchandisingowych korzystają osoby z wykształceniem średnim i dochodem 1600 – 2500 zł.

"Badanie efektywności przekazów i korzystania z merchandisingu w oddziałach banków" zostało przeprowadzone w maju br. na zlecenie firmy PMT Marketing System przez Instytut Badania Opinii i Rynku "Pentor - Poznań". Badaniem objęto po trzy oddziały dziewięciu banków: BZ WBK, BPH, PeKaO SA, PKO BP, Kredyt Bank, ING Bank Śląski, Millenium Bank, Citibank Handlowy, Multibank. W sumie w ankiecie wzięło udział 660 osób.



oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: