eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Telefonia IP nie spełnia oczekiwań

Telefonia IP nie spełnia oczekiwań

2006-07-18 00:26

Darmowe rozmowy przez sieć to brzmi kusząco, ale ta technologia nie jeszcze jest w pełni gotowa - wynika z najnowszego raportu.
Analiza sześciu darmowych usług telefonowania przez Internet wykonana przez Computing Which? odkryła różnice w łatwości użytkowania danego systemu, jakości rozmów i posiadaniu dodatkowych opcji.

Pomimo tego, że opisane są jako darmowe, wiele spośród usług tego typu wymaga ze strony użytkownika opłaty za wykonywanie połączeń poza sieć użytkowników danego systemu.

Computing Which? podkreśla, że ludzie powinni mimo wszystko zachować zwykłą linię telefoniczną, gdyż jak np. w Wielkiej Brytanii, korzystając z telefonii internetowej nie można zadzwonić na żaden z numerów alarmowych.

Analitycy Computing Which? wykonywali połączenia korzystając z usług Skype, Yahoo, Google, MSN, Babble i Sipgate.

Usługi te są nowościami ponieważ pozwalają użytkownikom wykonywać rozmowy za darmo lub tylko za ułamek opłat wymaganych przez inne firmy telekomunikacyjne.

Wielu obcokrajowców dzwoni do rodziny lub przyjaciół właśnie przez Internet, aby uniknąć wysokich kosztów połączeń międzynarodowych.

W przeprowadzonych testach najlepszy pod względem łatwości obsługi, prostoty procesu ściągania potrzebnego oprogramowania i łatwości konfiguracji komputera, okazał się Skype.

Szczególnie użyteczna w Skype jest możliwość wykonywania rozmów testowych, które pozwalają sprawdzić poprawność konfiguracji systemu.

Yahoo, Sipgate i MSN wprowadziły głosowy system pomocy lub też kreator w celu przetestowania mikrofonu, głośności i jakości dźwięku. Babble został skrytykowany za zbyt ubogie pliki pomocy.

Test sześciu komunikatorów głosowych pokazał także pewne zróżnicowanie w jakości rozmów pomiędzy różnymi sieciami. Najlepszą jakość rozmów miał Skype, a zaraz za nim Yahoo, Google Talk i Sipgate.

Jednak jakość rozmów wykonywanych przez sieci Babble i MSN była bardziej zróżnicowana. Analitycy stwierdzili, że czasami była dość kiepska.

Różne usługi oferują szeroką gamę dodatkowych opcji takich jak np. poczta głosowa, rozmowy konferencyjne, książka adresowa, jednak jak podkreśla Gilmour - "Użytkownicy powinni sprawdzić listę opcji przed zarejestrowaniem się".

Niektóre z komunikatorów jak np. Google Talk i MSN Messenger nie mają w swej ofercie możliwości dzwonienia na zwykły telefon domowy.

Wszystkie testowane usługi oferują możliwość darmowych rozmów z innymi użytkownikami danej sieci, ale dzwonienie poza nią - podkreśla Gilmour - oznacza konieczność zapłacenia za rozmowę.

Jest to istotne, gdyż rynek usług telefonii internetowej podzielony jest na społeczności zdefiniowane przez usługi, z których korzystają użytkownicy.

Ponadto, jak mówi Gilmour, są jeszcze inne koszty związane z użytkowaniem tych usług. Użytkownicy muszą mieć szerokopasmowy dostęp do Internetu i komputer z kartą dźwiękową z mikrofonem i słuchawkami, niezbędnymi do wykonywania rozmów telefonicznych.

Pomimo sukcesu telefonii internetowej, jak podkreśla Kim Gilmour, usługi te mają nadal wiele wad. "Nie mogą zastąpić zwykłej linii telefonicznej ponieważ ludzie potrzebują jej do dzwonienia na numery alarmowe lub gdy zabraknie prądu".

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: