eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Gabinet Cieni BCC publikuje rekomendacje dla rządu nowej kadencji

Gabinet Cieni BCC publikuje rekomendacje dla rządu nowej kadencji

2019-10-10 15:09

Przeczytaj także: Gabinet Cieni BCC publikuje nowe wskazania dla rządu


Środowisko naturalne

RYSZARD PAZDAN, minister środowiska Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


Polska jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych krajów europejskich i to we wszystkich komponentach. Powietrze zagraża zdrowiu i życiu mieszkańców. Składowanie niepotrzebnych odpadów i poziom szarej strefy w tym obszarze są wielokrotnie wyższe niż w innych cywilizacyjnie rozwiniętych krajach. Gospodarka wodna charakteryzuje się szczególnie niskim stopniem retencji, co oprócz perturbacji w zaopatrzeniu w wodę, uzależnia nas od przypadkowych zjawisk meteorologicznych. Od kilku lat wzrasta poziom emisji CO2, co stawia nas, w przeliczeniu na PKB, na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Choć od dziesięcioleci słyszymy szczytne hasła ochrony środowiska, zaniedbania, do których przyczyniły się praktycznie wszystkie powojenne administracje rządowe wymagają nadzwyczajnych działań. Każda zmiana rządu jest nadzieją na poprawę tych działań, dlatego Gospodarczy Gabinet Cieni BCC rekomenduje:

1. Zreformowanie zarządzania jakością powietrza – przede wszystkim zintegrowanie samorządowych działań naprawczych wynikających z prawa europejskiego z rządowymi działaniami naprawczymi pn. „czyste powietrze”.

Dysonans w tym zakresie skutkuje marnymi rezultatami i nie tworzy perspektyw w deklarowanym przez rząd rozwiązaniu tego problemu w najbliższej dekadzie. W obecnej sytuacji, w przypadku stwierdzenia złego stanu powietrza, za działania naprawcze odpowiedzialna jest wojewódzka administracja samorządowa, która w postaci prawa lokalnego ustala plan działań z sankcjami karnymi wynikający z programu ochrony powietrza zgodnie z ustawodawstwem europejskim. Z uwagi na poważne ograniczenia finansowe, stopień realizacji tych działań jest dalece niewystarczający. Stan ten spowodował wysokie niezadowolenie społeczne. Rząd w odpowiedzi utworzył zupełnie odrębny i konkurencyjny program pn. „Czyste Powietrze” z planowanym finansowaniem ok. 104 mld zł na najbliższą dekadę. Niestety, rządowy program nie opiera się na tych samych co samorządowe prognozach i nie posiada żadnej oceny skutków realizowanych działań, co z zasady skazuje go na niepowodzenie. Stopień zaawansowania tego programu jest tak nikły, że spowodował interwencje pozarządowych organizacji ekologicznych oraz Komisji Europejskiej z uwagi na wsparcie środkami unijnymi.

2. Odpolitycznienie struktur środowiskowych, które z natury rzeczy mają charakter cywilny i utworzenie ośrodków operacyjnych realizujących długofalowe i zintegrowane działania w imieniu państwa. Utworzenie niezależnej od rządu agencji środowiskowej.

3. Wsparcie finansowe (grantowe) niezależnych politycznie, opiniotwórczych ośrodków akademicko-gospodarczych szczególnie w zakresie problemów środowiskowych.

Spółdzielczość

MIECZYSŁAW GRODZKI, minister ds. spółdzielczości Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC


1. Funkcjonowanie spółdzielni mieszkaniowych w nowych uwarunkowaniach prawnych.

Ustawa o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów

Dla prawidłowego funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowych potrzebne jest opracowanie i opublikowanie wykładni stosowania przepisów znowelizowanej ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów. Brak jednoznacznej interpretacji właściwego stosowania przepisów znowelizowanej ustawy powoduje powstawanie opóźnień w szczególności w sektorze budownictwa oraz utrudnienia w działalności spółdzielni mieszkaniowych.

Ustawa z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych

Obowiązujący obecnie przepis ustawy umożliwiający reprezentowanie członków spółdzielni przez pełnomocników, bez żadnych ograniczeń liczby reprezentacji w ogólnej liczbie członków spółdzielni, w skrajnych przypadkach może doprowadzić do braku rzeczywistych członków na Walnym Zgromadzeniu Członków Spółdzielni. W wielu przypadkach nie ma możliwości zweryfikowania pełnomocnictwa, tj. czy faktycznie członek spółdzielni udzielił takowego danej osobie. W praktyce, prowadzi to do podejmowania uchwał odnoszących się do działalności spółdzielni i jej organów przez osoby, które w momencie podejmowania decyzji nie zostały zweryfikowane. Potrzebne jest ujednolicenie zasad reprezentacji członków we wszystkich branżach spółdzielczych – przywrócenie zasad obowiązujących powszechnie w spółdzielczości.

2. Uproszczenie krajowych procedur przy uznawaniu organizacji producentów (OP) w rolnictwie, będących dużą barierą w ich tworzeniu oraz upowszechnienie procesu powstawania OP.

Potrzebne jest uproszczenie krajowych procedur uznawania organizacji producentów, uruchomienie wsparcia przewidzianego w PROW 2014-2020 na tworzenie organizacji producentów (do 100 tys. euro rocznie przez 5 lat) oraz upowszechnienie procesu powstawania OP. Komisja Europejska wraz z MRiRW projektuje główne wsparcie rynkowe w ramach WPR po 2020 roku, w tym interwencje sektorowe i wsparcie
inwestycji, dla uznanych OP w rozumieniu Rozporządzenia PEiR (UE) nr 1308/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych m.in. zboża, wieprzowina, wołowina i cielęcina, mleko i przetwory mleczne, baranina i kozina, produkty pszczele – szczegółowy wykaz produktów określa Załącznik I do tego rozporządzenia (vide prezentacja MRiRW z konferencji w dniach 23.01. oraz 28.05.2019 r. nt. WPR po 2020 r. i Rozwoju współpracy rolników). W Polsce poza organizacjami producentów w sektorze owoców i warzyw, organizacje producentów w rozumieniu ww. rozporządzenia nie występują. Aby móc konkurować na jednolitym rynku wewnętrznym UE, powinny one funkcjonować w naszym kraju powszechnie. Członkami OP mogą być osoby fizyczne lub prawne, z zachowaniem 80-procentowego udziału producentów rolnych w liczbie członków organizacji. Otwiera to drogę do uczestnictwa w OP podmiotów nie będących producentami rolnymi, posiadających np. możliwości magazynowe, przechowalnicze, inne usługowe, związane z obrotem, konfekcjonowaniem, itd. produktów rolnych.

3. Wzmocnienie polskiego sektora bankowego poprzez wprowadzenie zachęt do zwiększania kapitałów z wypracowanych dochodów banków.
Potrzebne jest wzmocnienie kapitałowe polskich banków. Mogłoby ono następować poprzez wprowadzenie systemu umożliwiającego zwiększenie kapitałów banku z wypracowanego dochodu, przy jednoczesnym zwolnieniu z podatku. Polski sektor bankowy, w szczególności banki spółdzielcze, muszą konkurować z innymi, często dużo większymi bankami zagranicznymi, na otwartym rynku. Ciągle zwiększane wymagania wobec banków powodują, że szczególnie banki spółdzielcze, działające zazwyczaj na niewielką skalę, lokalnie, mają coraz trudniejsze warunki prowadzenia działalności.

Potwierdzają to dane rynkowe. Na koniec I kwartału 2019 roku struktura sektora bankowego w Polsce, mierzona wielkością sumy bilansowej w zł przedstawiała się następująco: (1) banki komercyjne – 1 762,4 mld, (2) banki spółdzielcze – 140,7 mld, (3) oddziały kredytowe banków zagranicznych – 60,8 mld i (4) skok-i 9,5 mld. Jednocześnie, udział kapitału polskiego w zarządzaniu aktywami sektora bankowego wynosił 53,5% (w tym bezpośrednio lub pośrednio Skarbu Państwa – 40,8%).
Sektorowi bankowemu przychodzi działać w niekorzystnym dla niego otoczeniu makroekonomicznym, cechującym się m.in. niskim poziomem stóp procentowych. Na tym tle, w szczególnie niekorzystnej sytuacji pozostaje sektor spółdzielczy. Jego rozdrobniona skala działania oraz wymogi regulacyjne i kapitałowe powodują duży spadek jego efektywności, a tym samym konkurencyjności w stosunku do banków komercyjnych (w tym w 40,8 % pozostających w gestii SP). Potencjalne upadłości jednostek spółdzielczych mogą powodować, że koszty kwot gwarantowanych zgromadzonych tam depozytów pokrywać będzie BFG, na rzecz którego w zasadniczej części opłaty na ten cel wnoszą banki komercyjne (w tym z udziałem SP).

Aby ograniczyć skalę tego niekorzystnego zjawiska, oba zrzeszenia banków spółdzielczych powołały spółdzielcze systemy ochrony, które gwarantują ich płynność finansową, a wspólne mechanizmy oceny ryzyka i potencjalnej naprawy gospodarki finansowej każdego zrzeszonego tam banku spółdzielczego w sposób zasadniczy stabilizują finansowo cały sektor banków spółdzielczych. Doceniając wysiłek banków spółdzielczych, państwo w swojej polityce gospodarczej powinno wspierać ten sektor, który w stu procentach jest własnością rodzimego, lokalnego kapitału (chociażby wpływając na ograniczenie agresywnej konkurencji banków komercyjnych, w których dominuje SP).

Istotnym jest również, aby w obszarze rozwiązań prawnych i regulacyjnych normujących działalność sektora bankowego stosować właściwą miarę tzw. zasady adekwatności w odniesieniu do banków spółdzielczych (rozwiązania dostosowane do skali działania, struktury organizacyjnej i podejmowanego ryzyka).Takie działania umocnią sektor spółdzielczy, który powinien mieć zasadniczy wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy Polski lokalnej.

Przemysł obronny

GEN. LEON KOMORNICKI, minister ds. przemysłu obronnego Gospodarczy Gabinet Cieni BCC


Przedsiębiorcy polskiego przemysłu obronnego oczekują od rządu nowej kadencji:
1. Powołania Agencji Uzbrojenia w celu:

a) koordynacji współpracy polskiego przemysłu obronnego z Wojskiem Polskim i zwiększenia jej efektywności w zakresie wydatkowania pieniędzy przewidzianych na Program Technicznej Modernizacji SZRP oraz na badania i rozwój,

b) nawiązania efektywnej współpracy polskiego przemysłu obronnego z firmami USA i Europy Zachodniej w zakresie współpracy nad nowym uzbrojeniem i wyposażeniem wojsk (wspólne programy) i w zakresie pozyskiwania środków finansowych z Europejskiego Funduszu Obrony.

2. W praktyce zakupowej Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie sprzętu i uzbrojenia za granicą, należy wykluczyć takie zakupy, które nie przynoszą naszemu przemysłowi obronnemu żadnych korzyści, a przede wszystkim nie gwarantują pozyskania i dostępu do nowych technologii.

3. W państwowym przemyśle obronnym, w szczególności w Polskiej Grupie Zbrojeniowej należy zdecydowanie poprawić politykę kadrową na kierowniczych stanowiskach w zakresie doboru kadr oraz zagwarantować ich stabilność.

4. Wyeliminowania zjawisk dyskryminowania prywatnych przedsiębiorstw polskiego przemysłu obronnego w praktyce przetargowej i zakupowej.

poprzednia  

1 ... 4 5

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: