eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Administracja publiczna chce nowych biur

Administracja publiczna chce nowych biur

2019-09-24 00:45

Administracja publiczna chce nowych biur

Biurowiec © whitelook - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Czy rodzima administracja publiczna idzie z duchem czasu? Jeżeli spojrzeć na jej zainteresowanie nowoczesnymi powierzchniami biurowymi, odpowiedź na to pytanie jest zdecydowanie twierdząca. Okazuje się, że na przestrzeni ostatnich lat istotnie wzrosła liczna instytucji, które zdecydowały się przenieść swoje siedziby do nowych biurowców.

Przeczytaj także: Sektor publiczny w końcu w nowoczesnych biurach?

Nowoczesne biurowce cieszą się coraz większym zainteresowaniem jednostek administracji publicznej. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat, tylko na terenie Warszawy, najemcy z tego sektora podpisali umowy opiewające na 260 000 mkw. Eksperci JLL są przekonani, że w kolejnych latach tendencja ta ulegać będzie nasileniu. Tym bardziej, że dla obu stron, a więc zarówno dla właścicieli biur, jak i instytucji publicznych, jest to sytuacja win – win. Pierwsi z wymienionych są otwarci na współpracę z administracją publiczną, ponieważ zapewnia im ona stabilną, wieloletnią współpracę i gwarancję pokrywania kosztów przez państwo. Dla drugich przeprowadzka do nowoczesnych, funkcjonalnych biurowców oznacza oszczędności i znacznie lepsze warunki pracy od tych, które zapewniały przestarzałe gmachy.

Biuro dla urzędnika


Współczesne biura powinny być nowoczesne, wygodne, efektywne i przyjazne swoim użytkownikom. Niestety praktyka pokazuje, że w przypadku powierzchni użytkowanych przez rodzime urzędy pozostaje to często w sferze marzeń. Większość gmachów zajmowanych przez administrację publiczną liczy sobie kilkadziesiąt lat. Często są to również budynki adaptowane do funkcji, którą mają spełniać i w związku z tym nie są one dostosowane do obecnych wymogów oraz standardów rynkowych. Co widzimy, kiedy przypominamy sobie swoją ostatnią wizytę w urzędzie? Ogromne korytarze i dużą liczbę małych pokojów lub odwrotnie – źle zaprojektowane wąskie przejścia, w których tłoczymy się razem z innymi petentami.
W nowych biurowcach powierzchnia jest po prostu o wiele bardziej efektywna – jest projektowana z myślą o ich przeznaczeniu i potrzebach najemców, jak również osób odwiedzających. Pod uwagę brana jest nie tylko liczba pracowników, ale i liczba potencjalnych gości, ścieżka, którą pokonują, aby załatwić daną sprawę, czy w końcu czas, który spędzają w danej części biura. W konsekwencji w nowoczesnych budynkach urzędy mogą świetnie rozplanować wszystkie potrzebne funkcje na o wiele mniejszej całkowitej powierzchni - mówi Tomasz Trzósło, Dyrektor Zarządzający JLL w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej

Projektowanie przestrzeni biurowej na podstawie rzeczywistych potrzeb najemców zapewnia nie tylko wysoką funkcjonalność biura, ale również optymalne wykorzystanie dostępnej powierzchni.
Dodatkowo standard jest dużo wyższy. Nie chodzi tu tylko o wrażenia estetyczne, ale przede wszystkim o kwestię wentylacji, chłodzenia, czy doświetlenia, które przekładają się zarówno na obniżenie kosztów eksploatacji, jak i znaczną poprawę komfortu pracy. Nowoczesne biurowce idealnie odpowiadają również na rosnące potrzeby pracowników. Od pracodawców oczekujemy szeregu udogodnień i ciekawego designu, który sprawi, że z ochotą będziemy przychodzić do pracy. Pracownicy urzędów nie powinni być tu wyjątkiem - dodaje Tomasz Trzósło.

Nowocześnie i oszczędnie


Skala ewentualnych, możliwych do wygenerowania oszczędności, jest kwestią indywidualną, która zależy przede wszystkim od tego, jak bardzo nieefektywna jest obecna siedziba danego urzędu.
Wielu potencjalnych najemców nowoczesnych projektów biurowych obawia się o wysokość czynszu, który jest oczywiście wyższy, przeliczając go na metr kwadratowy. Jednak w ogólnym rozrachunku całkowite koszty wynajmu okazują się z reguły niższe, dzięki lepszej efektywności powierzchniowej, niższym kosztom eksploatacji oraz możliwości uzyskania przychodów ze sprzedaży obecnych siedzib, np. pod butikowe projekty mieszkaniowe - mówi Tomasz Czuba, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych, JLL

fot. mat. prasowe

Największe wybrane umowy najmu zrealizowane przez jednostki administracji publicznej w Warszawie

Wzrasta zainteresowanie instytucji rządowych i samorządowych nowoczesnymi przestrzeniami biurowymi.


Instytucje administracji publicznej przenosząc się do nowszych budynków mogą więc wygenerować oszczędności, jednocześnie dając pracownikom lepsze środowisko pracy, a budżet Państwa lub samorządu może nie tylko generować bieżące oszczędności, ale i dodatkowo być zasilony ewentualnym przychodem ze sprzedaży starszych budynków deweloperom.

Administracja publiczna może w istotny sposób podtrzymać potencjał popytowy na powierzchnie biurowe, zarówno w Warszawie jak i miastach regionalnych, szczególnie jeśli urzędy centralne rzeczywiście byłyby rozlokowywane poza Warszawą, jak zapowiadała minister Jadwiga Emilewicz. Oprócz możliwych oszczędności kosztowych dla urzędów i instytucji publicznych, jest to również dodatkowa szansa na podtrzymanie tempa wzrostu PKB w Polsce poprzez generowanie popytu na powierzchnie biurowe i przez to pośrednio wspieranie koniunktury sektora budowlanego i deweloperskiego w kraju - podsumowuje Tomasz Trzósło.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: