eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolska › Polska: wydarzenia tygodnia 18/2019

Polska: wydarzenia tygodnia 18/2019

2019-05-06 18:58

  • Termin europejskich wyborów zbliża się milowymi krokami. Niestety, od kilku miesięcy w tematyce przedwyborczych wystąpień polityków rządowych dominują problemy wewnętrzne, niewiele mówi się o sprawach unijnych. Rządzący utrwalają w świadomości społecznej pogląd, że kraj jest w doskonałej sytuacji gospodarczej i problemem jest tylko odpowiedni podział owoców sukcesu, co też oni czynią. Niewiele mówi się o tym w jakiej sytuacji gospodarczej możemy znaleźć się jutro, a także jak umocnić to, co jest jeszcze dzisiaj. Od dłuższego czasu niepokoi mnie to... Postanowiłem więc zwrócić uwagę naszym czytelnikom na Indeks Markit PMI dla polskiego przemysłu, który w kwietniu 2019 r. wzrósł do 49 pkt (wobec 48,7 pkt w marcu). Jest to korzystna informacja, ale nie zmienia to faktu, że jest to jednak szósty miesiąc z rzędu, kiedy poziom tego wskaźnika znajduje się poniżej 50 pkt, a jak wiadomo wynik powyżej tej liczby oznacza ożywienie w sektorze. Jest to też najdłuższy, nieprzerwany okres negatywnych odczytów od niemal sześciu lat.
  • Jest to też najwolniejsze tempo spadku od listopada 2018 roku, kiedy dane na temat PMI się pogorszyły. Uważam też za celowe i uzasadnione zacytować komentarz ekspercki związany z najnowszą publikacją indeksu PMI dla polskiego przemysłu, w kwietniu 2019 r. : według najnowszych wyników badań PMI w kwietniu polski sektor przemysłowy kurczył się w wolniejszym tempie niż miesiąc wcześniej. Produkcja i całkowita liczba nowych zamówień spadły szósty raz rzędu, ale w najwolniejszym tempie od pięciu miesięcy. Poziom zatrudnienia natomiast obniżył się najszybciej od ponad sześciu lat, a prognozy odnośnie przyszłej 12-miesięcznej produkcji były jednymi z najgorszych od 2013".
  • Już wiadomo, że Narodowy Bank Polski nie wpłaci do budżetu państwa ani złotówki, a taki wniosek, wynika ze sprawozdania finansowego opublikowanego 30 kwietnia. Gra na różnice kursowe pozwoliły wypracować 3,6 mld zł na plusie, a wynik z zarządzania rezerwami dewizowymi dał 3 mld zł. Z komunikatu NBP wynika, iż na wynik finansowy miały wpływ m.in.: koszty utworzenia rezerwy na pokrycie ryzyka zmian kursu złotego do walut obcych (NBP zobowiązuje do tego ustawa, koszty wyniosły 3,9 mld zł), koszty prowadzenia polityki pieniężnej (1,6 mld zł), a także koszty działania i amortyzacji (1,1 mld zł). Bank centralny wyjaśnia, że "podstawowymi elementami kształtującymi wynik finansowy NBP są: dodatni wynik z zarządzania rezerwami dewizowymi (stanowią one prawie 100 proc. aktywów NBP) oraz ujemny wynik z prowadzonej polityki pieniężnej (z uwagi na nadpłynność sektora bankowego)". W uzupełnieniu podajemy, że ustawa o NBP nakłada konieczność publikacji rocznego sprawozdania finansowego do 30 kwietnia roku następnego po roku obrotowym. Następnie Rada Ministrów podejmuje decyzję w sprawie jego zatwierdzenia. W terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego NBP część rocznego zysku NBP (wpłata z zysku NBP) podlega odprowadzeniu do budżetu państwa. W budżecie państwa na 2019 r. nie przewidziano wpłaty z zysku NBP za 2018 r. W 2017 roku wynik finansowy NBP wyniósł 2,5 mld zł na minusie, w 2016 9,2 mld zł na plusie, a do budżetu państwa trafiło z tego tytułu w 2017 roku 8,7 mld zł.
  • Kolejny etap walki L. Czarneckiego o przyszłość Idea Banku. Jak wiadomo ujawniając swoją "rozmowę" z szefem KNF uderzył w ludzi związanych z władzami. Teraz po wyciszeniu tego wydarzenia w mediach można odnieść wrażenie, rządzący chcą wymazać bank i jego właściciela z mapy rynku finansowego. Jasno przedstawił to premier M. Morawiecki który twardo i jednoznacznie stwierdził, że " on nie bierze pod uwagę, aby któryś z banków należących do Skarbu Państwa mógł pomóc bankom Leszka Czarneckiego. Tutaj muszą działać przede wszystkim siły rynkowe". Z komunikatu Idea Banku wynika, że bank zanotował na koniec 2018 roku skonsolidowaną stratę netto w wysokości 1,892 mld zł, na którą złożyły się głównie czynniki jednorazowe, w tym odpisy i rezerwy, a potencjalni inwestorzy prowadzą due diligence banku.
  • W zakończonym tygodniu ujawnione zostało wydarzenie, które zanotowaliśmy i na które musimy zwrócić uwagą naszych czytelników. Znany analityk Piotr Kuczyński poinformował, że nie będzie już pracował w Domu Inwestycyjnym Xelion, którego właścicielem jest... Bank Pekao i w Grupie Pekao. P.K. ujawnił, że "choć rozstanie formalnie jest za porozumieniem stron, to nie miał na tę decyzję wpływu". Wg licznych komentarzy środowiskowych powodem odejścia P.K. z Xeliona jest jego wypowiedź na temat OFE, w której Kuczyński ocenił m.in., że rządowa koncepcja zmian w OFE dla budżetu jest doskonała, ale dla giełdy dramatyczna. Oto kilka tez z wypowiedzi P. Kuczyńskiego zaprezentowanych w tym wywiadzie. Powiedział, że dotąd wszystkie scenariusze dotyczące OFE spełniły się w najgorszy możliwy sposób, a przez tą decyzję rząd dostanie prezent w wysokości przynajmniej 100 mld zł. "Dla emerytów jest to rozwiązanie neutralne, dla budżetu doskonałe, a dla giełdy dramatyczne. Zdaniem P.K. Jest to cwany ruch premiera. Całe szczęście, że zmiany mają wejść w życie od stycznia 2020 r. Jeszcze dużo się może zmienić.. P.K. dodał też, że ma nadzieję, że przez ten czas pojawią się nowe propozycje, znacznie bardziej prorynkowe...

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

ROWERY I HULAJNOGI ELEKTRYCZNE MOGĄ POMÓC W ODKORKOWANIU ZATŁOCZONYCH MIAST. TE INTELIGENTNE MAJĄ FUNKCJĘ AUTOMATYCZNEGO SKŁADANIA I SYSTEMY KONTROLI PRĘDKOŚCI.

Inteligentne, łączące się ze smartfonem poprzez aplikację mobilną rowery i hulajnogi stają się coraz bardziej popularnym środkiem transportu w zatłoczonych miastach. Dzięki dopracowanym napędom osiągają wystarczający zasięg, a ich transport nie sprawia kłopotu dzięki systemom automatycznego składania. Jednym z najnowszych rozwiązań, jest JIVR, produkowany w Polsce elektryczny, inteligentny rower. Rynek takich pojazdów będzie w najbliższych latach notował wzrosty, ale głównym rynkiem zbytu wciąż pozostanie Azja i Ameryka Północna.

– JIVR Bike to elektryczny, składany bezłańcuchowy rower. Ma elektryczny silnik w przedniej piaście o mocy 250 W z maksymalną prędkością 25 km/h. Baterie, cała elektronika, wszystko jest zamknięte w aluminiowej ramie, która jest tłoczona z dwóch blach i spawana razem w ten piękny kształt. Z tyłu rower jest bezłańcuchowy, czyli mamy napęd, który oparty jest na wale i pasie karbonowym, który napędza tylną oś – mówi agencji Newseria Innowacje podczas targów Mobile World Congress w Barcelonie Marcin Kasz z JIVR.

Choć producentem roweru jest brytyjska firma, to cała jego produkcja odbywa się w Polsce, w Mielcu. Przedsiębiorstwo prowadzi tam fabrykę, w której produkcja odbywa się w oparciu o opatentowany system składania. Innowacyjność tego pojazdu, w porównaniu z innymi rowerami elektrycznymi, oprócz niestandardowego napędu polega na tym, że wykorzystano w nim technologie wpisujące się w ideę inteligentnego transportu.

Czujniki ruchu w pedałach pozwalają JIVR wyczuć, kiedy rowerzysta potrzebuje pomocy i włączają dodatkowy, przedni silnik elektryczny. Pomaga również możliwość połączenia roweru z aplikacją mobilną.

– Mamy aplikacje mobilne, które łączą się bezpośrednio z rowerem. Przez aplikację można sprawdzić sobie nasz zasięg, obecny stan baterii, z jaką jedziemy prędkością i tego typu statystyki. Oprócz tego, od przyszłego miesiąca rower będzie wyposażony w LTE i GPS, będziemy mogli sprawdzić lokalizację roweru przez aplikację mobilną lub przez przeglądarkę – zapowiada Marcin Kasz.

Z raportu Allied Market Research wynika, że rynek rowerów elektrycznych będzie notował wzrosty głównie ze względu na coraz powszechniejsze stosowanie rowerów elektrycznych do codziennych dojazdów do pracy, a także do rekreacji i zajęć fitness.

– Nasz rower jest zaprojektowany dla osób, które mieszkają w mieście i dojeżdżają codziennie do swojego biura np. metrem albo pociągiem. Składają rower, biorą go ze sobą do pociągu, dojeżdżają do centrum, rozkładają go w centrum, dojeżdżają ten ostatni kawałek drogi na rowerze, potem go składają, chowają sobie pod biurko. I nie ma problemu, że ktoś go ukradnie, bo wszystko jest składane, elektryczne, więc się nie pocą, mogą jechać w garniturze –przekonuje Marcin Kasz.

Na rynku są już dostępne także inteligentne, lekkie pojazdy elektryczne przeznaczone do użytku w ruchu miejskim. Elektryczną hulajnogą Xiaomi można zarządzać z poziomu aplikacji mobilnej na smartfonie. Za pomocą telefonu można dokonać regulacji parametrów jazdy. Hulajnoga ma też algorytm wykrywania prędkości, który działa na podobieństwo aktywnego tempomatu w samochodach z wyższej półki, utrzymując żądaną prędkość. Pojazd jest składany, a jego rozłożenie odbywa się automatycznie, po naciśnięciu przycisku.

Elektryczne hulajnogi cechują się jednak zwykle mniejszym zasięgiem. Po jednym ładowaniu są w stanie przejechać ok. 30 km. Tymczasem rowery elektryczne mogą przemierzyć nawet dwukrotnie większy dystans.

– Bateria jest zamknięta w ramie, pełne naładowanie zajmuje około 2,5 godziny. Rower możemy naładować w domu czy w pracy, za pomocą magnetycznego portu. Zasięg roweru wynosi od 50 do 60 km, w zależności od wagi osoby. Ja np. ważę 80 kg i przejeżdżam mniej więcej 50 km tygodniowo, ładuję go raz na tydzień – twierdzi ekspert.

Urządzenie jest już dostępne w sprzedaży. Jego cena to niemal 3 200 euro. Połowa produkcji trafia na rynek brytyjski. Według analityków z Allied Market Research światowy rynek rowerów elektrycznych do 2025 roku osiągnie wartość niemal 34 mld dol., podczas gdy wycena za 2017 rok sięgnęła poziomu nieco ponad 16 mld dol.

– Rocznie sprzedaje się na rynku światowym około 40 mln rowerów elektrycznych. Oczywiście większość z tych rowerów, około 35 mln, sprzedaje się w Azji, około 2 mln elektrycznych rowerów zostały sprzedanych w Europie. My sprzedaliśmy do tej pory 400 sztuk, ale w tym roku chcemy sprzedać 2 tys. sztuk. To niesamowicie szybko rosnący rynek – podsumowuje Marcin Kasz.

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: