eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Firmy dbają o zdrowy styl życia

Firmy dbają o zdrowy styl życia

2019-04-14 00:45

Firmy dbają o zdrowy styl życia

Zero cukru © nito - Fotolia.com

Zdrowy styl życia oraz dobro środowiska to wartości, za którymi coraz częściej podążają współcześni konsumenci. W obliczu tych zmian coraz większego znaczenia nabiera zajmująca się promocją działań prozdrowotnych organizacja The Consumer Goods Forum. Z 5. już edycji „Health & Wellness Progress Report” wynika, że od 2015 roku producentom udało się poprawić jakość aż 320 tys. produktów żywnościowych. 3/4 z ankietowanych postawiła na zmniejszenie zawartości soli i cukru. To niewątpliwie słuszny krok, zważywszy chociażby, że do 2045 roku powinniśmy spodziewać się nawet 50-procentowego wzrostu zachorowań na cukrzycę.
Jak wynika z najnowszej odsłony „Health & Wellness Progress Report”, wspólnego raportu Deloitte oraz The Consumer Goods Forum, w CGF zrzeszonych jest dziś około 400 członków, których łączne przychody szacowane są na 3,5 biliona euro, a liczba zatrudnianych przez nich pracowników - na niemal 10 mln osób. Wśród organizacji należących do Forum znajdują się tacy giganci rynkowi jak: Danone, Carrefour, Johnson & Johnson, Shell, Tesco czy Walmart.

Zdrowy styl życia jeszcze nigdy nie była tak ważny


Okazuje się, że społeczności, wśród których działają zrzeszone firmy, jeszcze nigdy nie były aż tak mocno zorientowane na kwestie związane ze zdrowym stylem życia. Nie jest zatem żadnym zaskoczeniem, że producenci muszą wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom, ulepszając skład produktów i poprawiając opisy na etykietach. 98 proc. badanych przedsiębiorstw przyznało się do przeformułowania przynajmniej części swojej oferty produktowej zgodnie z własną polityką zdrowotną, a prawie 3/4 firm zadeklarowało zmniejszenie ilości soli i cukru w wytwarzanych produktach.
- Jesteśmy świadkami wielkiej rewolucji. Konsumenci na całym świecie zyskują większą świadomość środowiskową i społeczną, coraz bardziej interesując się zdrowym stylem życia. Dostrzegli to również producenci i sieci handlowe, którzy, wsłuchując się w potrzeby klientów, nadają zrównoważonemu rozwojowi strategiczny priorytet. Liderzy biznesu, z którymi rozmawiamy, zdają sobie sprawę, że mają do odegrania dużą rolę w tym zakresie. Wiedzą, że sukces odniosą firmy, które w DNA swojego modelu biznesowego i kultury organizacyjnej wpisują wartości ważne dla współczesnych konsumentów – mówi Irena Pichola, Partner, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.

fot. nito - Fotolia.com

Zero cukru

70 proc. firm zmniejszyło ilość cukru i soli w swoich produktach spożywczych i napojach.


W ramach CGF rozwija się także współpraca na rzecz zdrowszego życia Collaboration for Healthier Lives (CHL). Jest to globalny ruch producentów, sprzedawców detalicznych, władz publicznych i lokalnych społeczności, założony w 2017 roku. Jego uczestnicy współpracują na rzecz poszerzania wiedzy na temat zdrowszych wyborów zakupowych. Strategia polega na połączeniu różnorodnych kompetencji i zasobów, by znaleźć rozwiązania poprawiające zdrowie społeczeństwa. Dotąd w inicjatywę zaangażowały się miasta w pięciu krajach – Kolumbii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Kostaryce i Turcji. Już wiadomo, że w kolejnych latach dołączą do nich następne.

Zaufanie zbudowane na przejrzystości


W badaniu CGF i Deloitte 79 proc. firm zadeklarowało, że od 81 proc. do nawet 100 proc. ich produktów spożywczych i napojów zawiera na opakowaniach kluczowe informacje o składnikach. Kolejne 84 proc. respondentów zapewniło, że tyle samo ich produktów kosmetycznych zawiera na opakowaniach zrozumiałe informacje o przeznaczeniu i sposobie używania. Jest to wzrost o 18 proc. rok do roku. Technologia zapewniła konsumentom bezprecedensowy dostęp do informacji o składnikach i surowcach.

Badanie „The Honest Product”, przeprowadzone wśród członków CGF i Chartered Institute of Marketing, pokazuje, że 90 proc. korporacji dostrzegło, że konsumenci są obecnie bardziej zainteresowani przejrzystością niż jeszcze pięć lat temu. Kolejne 95 proc. stwierdziło, że w przyszłości zainteresowanie konsumentów transparentnością w kwestiach społecznych, zdrowotnych, środowiskowych i bezpieczeństwa jeszcze wzrośnie.
– Kwestie przejrzystości dotyczą także wartości korporacyjnych wyznawanych przez firmy wytwarzające te produkty, w tym kwestii dotyczących polityki społecznej, środowiskowej, zdrowotnej i bezpieczeństwa. W tym kontekście warto zaznaczyć, że firmy zrzeszone w The Consumer Goods Forum uruchamiają także programy prozdrowotne dla swoich pracowników. W 2018 roku zaangażowała się w nie rekordowa liczba 2 mln osób. Rok wcześniej było to 1,6 mln osób – dodaje Irena Pichola.

Zrealizowane obietnice


Co roku firmy zrzeszone w CGF zobowiązują się do wdrażania i przestrzegania rezolucji związanych z szerzeniem idei, dla których Forum zostało powołane. Pierwsza z nich dotyczy oferowania klientom produktów wspierających zdrowy styl życia. W najnowszym badaniu 99 proc. firm zadeklarowało, że wdraża programy, które to zapewniają. Wszystkie firmy wywiązują się z drugiej rezolucji, dotyczącej przejrzystych informacji o produkcie, a 76 proc. firm zmieniło swoje praktyki w celu wdrożenia odpowiedzialnego marketingu. Co więcej, wszystkie badane firmy uruchomiły programy komunikacyjne i edukacyjne na temat zdrowego stylu życia i diety.

Badanie wykazało duży postęp w zakresie realizacji czterech zobowiązań ustalonych w 2014 r. Aż 78 proc. firm zobowiązało się do upublicznienia swoich polityk dotyczących żywienia i receptur produktów. Jest to wzrost z 61 proc. w ubiegłym roku. Firmy są także zaangażowane w ochronę zdrowia i samopoczucia pracowników - 85 proc. z nich wdrożyło odpowiednie programy, co stanowi wzrost o 7 pkt. proc. od ubiegłego roku.

58 proc. przedsiębiorstw zapewnia, że poprawiło zasady etykietowania, co ma ułatwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów. To ogromna zmiana na lepsze w porównaniu z 2017 r., kiedy tylko 37 proc. firm wypełniło to zobowiązanie. Zauważalne jest również coraz częstsze zaangażowanie firm w uświadamianie młodych ludzi w zakresie dbania o zdrowie. W 2018 roku członkowie CGF współpracowali z ponad 550 tys. szkół. To wzrost o 44 proc. w ciągu dwóch lat.

Tegoroczny raport zamyka pięć lat działań filaru CGF Health & Wellness. Kolejne, planowane do 2023 roku, inicjatywy wyznaczają nowe cele dla członków Forum, zakładając m.in. dalszy postęp w kierunku zdrowszych koszyków zakupowych i zachowań konsumentów, naukową weryfikację wpływu CHL na społeczności, a także ekspansję poza firmy zrzeszone w CGF. Wyniki z ostatnich pięciu lat pokazują, że projekt spełnia oczekiwania konsumentów i pomaga im w dbaniu o zdrowie.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: