eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Niedziele bez handlu 1 rok później. Kto skorzystał?

Niedziele bez handlu 1 rok później. Kto skorzystał?

2019-04-05 10:23

Niedziele bez handlu 1 rok później. Kto skorzystał?

Na zakazie handlu skorzystały stacje benzynowe © Carolyn Franks - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Wraz z początkiem bieżącego roku zaczęły obowiązywać przepisy stanowiące kolejne zaostrzenie obowiązującego od marca 2018 roku zakazu handlu w niedzielę. Jak Polacy radzą sobie z nową rzeczywistością? Co zmieniło się w naszych zachowaniach? Czy znaleźliśmy alternatywę dla niedzieli w centrum handlowym? Odpowiedzi na te pytania dostarcza kolejna już analiza firmy Selectivv, badająca przyzwyczajenia użytkowników smartfonów i tabletów.

Przeczytaj także: Zakaz handlu w niedziele. Przedsiębiorcy podzieleni

Kolejne już badanie zostało przeprowadzone na identycznej grupie respondentów jak poprzednie. Pod lupę wzięto zachowania 511 221 użytkowników, którzy na przestrzeni 1 roku poprzedzającego wprowadzenie zakazu handlu przynajmniej jedną niedzielę spędzili w placówkach handlowych. Pozyskane od nich dane lokalizacyjne wskazują, że takie osoby w dużej mierze stały się klientami takich sklepów jak: Biedronka, Lidl czy Kaufland.

Z danych zebranych przez Selectivv wynika, że od marca 2018 z oferty dyskontów w sposób regularny korzystało 78% analizowanej społeczności, czyli o 15 p.p. więcej niż w analogicznym okresie przed wprowadzeniem ograniczeń w handlu. Pokaźny wzrost stałych klientów w badanej grupie odnotowały również markety drogeryjne – Rossmann, Hebe i SuperPharm – 22 p.p. więcej regularnie kupujących niż w ubiegłym roku. Może to oznaczać, że Polacy zamiast hipermarketów – w których dokonywali większych zakupów wszelkich niezbędnych produktów – wybierają obecnie szybsze zakupy w łatwiej dostępnych dyskontach spożywczych, a następnie odwiedzają drogerie, które posiadają szerszy wybór asortymentu z zakresu chemii domowej czy kosmetyków.

fot. mat. prasowe

Kim są Niedzielni Klienci?

Niedzielni Klienci to najczęściej rodzice.


Wygląda na to, że – mimo zmian w ustawodawstwie – weekend nadal pozostał czasem, który Polacy poświęcają na zakupy. Analizując dane z dni poprzedzających niedziele bez handlu widać, że i w tym przypadku większymi beneficjentami są dyskonty. W piątki poprzedzające niedziele niehandlowe, galerie handlowe odwiedzało 12% badanych osób, co dało wzrost w tym dniu tygodnia na poziomie 7p.p. w skali rok do roku. Natomiast na zakupy w sobotę poprzedzającą dzień niehandlowy decydowało się 21% użytkowników, co przełożyło się na roczny wzrost na poziomie 12p.p. W przypadku danych o użytkownikach odwiedzających w tych dniach dyskonty – było to analogicznie 14% oraz 31% analizowanych użytkowników. Wzrost w piątki o 4p.p., a w soboty aż o 18p.p.

fot. mat. prasowe

Jakie miejsca odwiedzają?

Od marca 2018, z oferty dyskontów korzystało regularnie 78% badanej grupy osób, czyli o 15p.p. (punktów procentowych) więcej niż w analogicznym okresie przed zakazem.


Na zakazie handlu w niedziele, korzystają również stacje benzynowe. W analizowanym okresie w niedziele handlowe ten typ lokalizacji odwiedzało jedynie 9% osób. Natomiast podczas gdy większość sklepów była zamknięta, na stacje benzynowe udawało się aż 31% badanych. Nasuwa się wniosek, że wprowadzony zakaz przyśpiesza transformację stacji paliw w punkty sprzedażowo-usługowe, posiadające coraz bogatszy asortyment produktów spożywczych takich jak pieczywo, owoce czy większą ofertę gastronomiczną.

Coraz częściej robimy także zakupy przez internet. Z tej formy korzysta regularnie już 36% osób ujętych w badaniu, czyli o 7p.p. więcej niż przed wejściem przepisów ograniczających handlowe niedziele.

fot. mat. prasowe

Aktywność badanej grupy od marca 2018 do marca 2019

Na zakazie handlu najwięcej zyskały dyskonty i stacje benzynowe.


Zebrane dane pozwoliły również na sprawdzenie, jak Polacy spędzali czas wolny od zakupów, w ciągu minionego roku. W niedziele wolne od handlu na rekreację na świeżym powietrzu decydowało się 35% badanych, podczas gdy w niedziele handlowe relaks w parkach, na placach zabaw czy na terenach spacerowych wybierało o 14p.p. mniej osób. W niedziele wolne od handlu, 2% z badanej grupy osób odwiedza galerie handlowe, głównie by skorzystać z oferty zlokalizowanych tam kin. Można zatem wysnuć wniosek, że zakaz handlu zadziałał na kina pozytywnie, o czym świadczy zwiększona frekwencja w tych miejscach. W dużym stopniu mógł się do tego przyczynić brak konkurencji ze sklepami, które dotychczas wybierali rodzice z dziećmi lub młodzież w niedzielne popołudnia.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: