eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Mowa nienawiści i hejt w sieci, czyli dzień powszedni nastolatków

Mowa nienawiści i hejt w sieci, czyli dzień powszedni nastolatków

2019-03-14 11:19

Mowa nienawiści i hejt w sieci, czyli dzień powszedni nastolatków

Hejt w sieci dotyczy coraz większej liczby nastolatków © Photographee.eu - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Mowa nienawiści i hejt to zjawiska, z którymi spotyka się w sieci coraz większa rzesza polskich nastolatków. Do tego niepokojącego wniosku prowadzą ostatnie badania EU Kids online 2018. Co gorsza, okazuje się również, że wielu młodych ludzi w sytuacji zagrożenia nie może liczyć na stosowne wsparcie. Biorąc pod uwagę aktywność internetową najmłodszych, jasne staje się, że konieczne jest podjęcie konkretnych działań prewencyjnych.
Jeśli porównać bieżące wyniki badania z jego poprzednią edycją z 2010 roku, wyraźne staje się jak dużej ewolucji uległo pojęcie 'bycia online'. Granice pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym rozmyły się w głównej mierze poprzez masowe dziś wykorzystanie smartfonów (82,5% respondentów używa ich do surfowania w sieci). Najmłodsi mogą pozostawać online niemal bezustannie. Istotnym wnioskiem z badania jest również to, że rodzice, nauczyciele i opiekunowie mają dość ograniczoną kontrolę internetowej aktywności młodzieży.

Okazuje się również, że spora część młodych internautów nie otrzymuje wsparcia, jakie niezbędne jest w trudnych sytuacjach - aż 38% tych, którzy doświadczyli w sieci nieprzyjemności, nie potrafiła wskazać osoby, z którą przedyskutowali problem.

O przeciwdziałaniu negatywnym sytuacjom w internecie mówi dr Adam Bodnar, Rzecznik Praw Obywatelskich:
– Patostreaming, mowa nienawiści i hejt to niektóre ze zjawisk, którym poświęcam szczególną uwagę. Musimy rozmawiać z młodymi o wartościach i uczyć się reagować na przemoc i patologie w internecie. Zaprosiłem do współpracy grono specjalistów, aby Ci, którzy się na internecie znają, wspierali rodziców i wychowawców oraz pomoc społeczną. Chcemy, aby internet stawał się lepszy.

– W EU Kids online 2018 dokładnie przyjrzeliśmy się temu, co młodzi ludzie robią w sieci. Dziś mowa nienawiści, z którą spotkała się blisko jedna trzecia badanych, wydaje się szczególnie palącą kwestią. To już kolejne badania, pokazujące jak ważna jest edukacja, uświadamianie i wczesne ostrzeganie przed poważnymi problemami. Jednak ważne, żebyśmy pracując z młodzieżą nie koncentrowali się wyłącznie na ciemnej stronie internetu, a szukali pozytywnych rozwiązań – dodaje prof. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik badań.

fot. EU Kids Online 2018

Edukacja w szkole: czy któryś z nauczycieli z Twojej szkoły wykonywał działania wymienione poniżej?

Obraz edukacji medialnej w szkole rzeczywiście jest pesymistyczny, kiedy analizujemy odsetek odpowiedzi „Nigdy lub prawie nigdy”.


Z badań wynika także, że cyberprzemoc jest silnie powiązana z agresją w świecie rzeczywistym. Prawie 68% tzw. częstych sprawców przemocy tradycyjnej równie często sięgało po przemoc elektroniczną. Podobnie wygląda sytuacja ofiar. Kiedy ktoś doświadczał agresji twarzą w twarz, był także częściej ofiarą agresji online.
– Jako firma dostarczająca usługi telekomunikacyjne mamy duży udział w upowszechnianiu internetu i jego rosnącej obecności w naszym życiu. To narzędzie, które ułatwia wiele codziennych spraw, pozwala być w kontakcie z bliskimi, rozwijać się i uczyć. Chcemy wspierać dobrą stronę internetu, pomagać zwalczać zjawiska niebezpieczne, które w sieci niestety łatwo się rozprzestrzeniają. Stąd nasze zaangażowanie w Okrągły Stół Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie, ale też wiele innych działań, które mają na celu budowanie kultury dialogu, szacunku do drugiego człowieka – zarówno w sieci, jak i offline – mówi Witold Drożdż, członek zarządu ds. Strategii i Spraw Korporacyjnych Orange Polska.

fot. EU Kids Online 2018

Kontrolowanie wykorzystania telefonów komórkowych/smartfonów w szkołach

Nauczyciele określają zasady korzystania z telefonów komórkowych w szkole.


Z polskiej edycji badań EU Kids online 2018 wynika, że większość dzieci i młodzieży wykorzystuje sieć do przeglądania portali społecznościowych (prawie ¾ osób w wieku 9-17 lat ma własne konto, a wśród 9-10 latków niemal połowa), komunikacji, gier, słuchania muzyki i oglądania filmów. Zaledwie co dziesiąty ma za sobą próbę twórczego wykorzystania narzędzi online. Jedynie 31% twierdzi, że potrafi zweryfikować wiarygodność znalezionej w sieci informacji.
– Wyniki badań ugruntowują nasze przekonanie o potrzebie permanentnej cyfrowej edukacji, którą prowadzimy od lat. W tym roku głośno opowiemy o potrzebie stworzenia wspólnoty młodych ludzi, którzy chcą zawalczyć o lepszy internet i sprzeciwiają się hejtowi. W pierwszy dzień wiosny ruszy kampania, w której pokażemy, że po lepszej stronie sieci jest więcej osób – dodaje Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

fot. EU Kids Online 2018

Sharenting: jak często w ostatnim roku zdarzały Ci się wymienione sytuacje?

Niemal co dziesiąty nastolatek (9,5%) ma świadomość, że jego rodzice od czasu do czasu umieszczają w internecie jakieś treści na jego/jej temat bez pytania o zgodę.


Wnioski z badania EU Kids Online wskazują też na potrzebę dalszej edukacji medialnej skierowanej do rodziców, opiekunów i nauczycieli. Ponad 40% nastolatków nigdy lub prawie nigdy nie otrzymało od rodziców porady o tym, jak bezpiecznie korzystać z internetu. Ponad 60% nigdy lub prawie nigdy nie otrzymało pomocy od nauczyciela po napotkaniu niepokojącej treści w internecie.

fot. EU Kids Online 2018

Edukacja w szkole: czy któryś z nauczycieli z Twojej szkoły wykonywał działania wymienione poniżej?

Obraz edukacji medialnej w szkole rzeczywiście jest pesymistyczny, kiedy analizujemy odsetek odpowiedzi „Nigdy lub prawie nigdy”.


Nowym zjawiskiem - po raz pierwszy ujętym w badaniu - jest zamieszczanie przez rodziców w sieci zdjęć, filmów czy komentarzy na temat swoich dzieci bez ich wiedzy i zgody, tzw. sharenting. Około połowa nastolatków, którzy znaleźli się w takiej sytuacji, doświadcza w związku z tym negatywnych emocji i nieprzyjemnych komentarzy ze strony innych internautów.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: