eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy online w Polsce po III kw. 2018

Rynek reklamy online w Polsce po III kw. 2018

2019-03-05 10:56

Rynek reklamy online w Polsce po III kw. 2018

Reklama online © weedezign - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Rynek reklamy online w Polsce ma się całkiem dobrze - po trzech pierwszych kwartałach minionego roku wydatki na reklamę w sieci wzrosły o niemal 400 mln zł, osiągając tym samym pułap 3 mld zł. Taki wzrost dowodzi rocznej dynamiki rzędu 14%. Zobacz, do jakich jeszcze wniosków prowadzi najnowsze, cykliczne badanie IAB AdEx.

Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce I poł. 2016

Dwucyfrowa dynamika wzrostu na rynku reklamy online nadal pozostaje faktem, co pozwala przypuszczać, że miniony rok może zakończyć się historycznie wysoką wartością 4,5 mld zł. Autorzy raportu przekonują również, że jesteśmy coraz bliżej zwrotu w obrazie polskiego rynku reklamowego - już wkrótce łączne wydatki na wszystkie formaty reklamy cyfrowej mają bowiem przekroczyć to, co reklamodawcy zwykli wydawać na spoty telewizyjne.

W analizowanym okresie ciągle widoczne były kluczowe mechanizmy decydujące o obecnym obrazie rynku reklamy online. Dynamicznie nadal rozwija się reklama w urządzeniach mobilnych, a także komunikacja marketingowa prowadzona w social mediach oraz wideo online. Na dynamikę rynku istotny wpływ wywiera również reklama sprzedawana w modelu programmatic, której wartość wzrosła o ponad jedną trzecią.

Ogólny obraz rynku nie uległ zmianie – dominuje reklama graficzna z prawie połową udziałów tortu reklamowego online, marketing w wyszukiwarkach pozyskuje prawie jedną trzecią, ogłoszenia prawie jedną szóstą, zaś e-mail około 2%. Utrzymały się także obserwowane dotychczas trendy wzrostowe w dynamice poszczególnych formatów – wszystkie z nich wypracowały dodatnie indeksy, oprócz reklamy e-mail, która ponownie odnotowała wskaźnik ujemny.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online po III kw. 2018

Po pierwszych trzech kwartałach 2018 roku inwestycje w reklamę online wzrosły o prawie 400 mln zł.


Istotnej zmianie nie uległ także udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. Nie doszło do zmian w rankingu top 5 podstawowych sektorów, które pozyskują połowę wartości rynku (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność). Największe wzrosty zanotowały następujące branże: higiena i pielęgnacja (+40%), usługi dla biznesu (+37%) oraz media, książki, CD i DVD (+36%).

fot. mat. prasowe

Wydatki wg branż

Największe wydatki na reklamę stały się udziałem handlu.


O BADANIU
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, CS Group (częściowo szacowane), Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: