eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Tylko 1/5 firm dba o jakość danych

Tylko 1/5 firm dba o jakość danych

2019-02-26 11:30

Tylko 1/5 firm dba o jakość danych

Dane © thodonal - Fotolia.com

Jeżeli porównać dane do paliwa, którym napędzany jest biznes, to podążając tym tropem, systemy analityczne to rodzaj silnika napędzającego rozwój przedsiębiorstwa. O sukcesie projektów analitycznych w dużej mierze decyduje posiadanie właściwych danych.Tymczasem, jak wynika z badania SAS, tylko 20% firm monitoruje, zarządza i dba o poprawę jakości informacji.

Przeczytaj także: Zarządzanie danymi wciąż kuleje. Dlaczego?

Jak wynika z badania, w minionym roku aż 76% firm poprawiło dostęp do swoich kluczowych danych. Demokratyzacja analityki to zarówno pokłosie rozwoju systemów analitycznych, które są w stanie wygenerować jasne i zrozumiałe dla wszystkich osób w organizacji raporty, jak również efekt coraz większej dostępności narzędzi klasy Business Intelligence dla mniejszych organizacji i startupów. Przedsiębiorstwom ciągle jednak brak przekonania, że posiadane przez nie informacje cechuje wysoka jakość. Co ósmy z respondentów badania SAS (12%) wyraża przekonanie, że posiada aktualne dane, 9% uważa, że są one właściwe, a już zaledwie 6% badanych twierdzi, że dysponuje danymi kompletnymi. Brak zaufania do posiadanych informacji i niewiara w trafność podejmowanych na ich podstawie decyzji to - jak podkreślają eksperci SAS - czynnik, który może wpływać na spowolnienie rozwoju biznesu.

Jakim danym ufa biznes?


Z badania SAS wynika, że stopień zaufania względem danych jest zależny od źródła ich pochodzenia. Najbardziej cenione są informacje wewnętrzne (63% odpowiedzi). Na kolejnych pozycjach znalazły się dane pochodzące z sensorów / urządzeń Internetu rzeczy (57%), dane regulatorów (55%), informacje dostarczone przez klientów (37%), dane pochodzące od sprzedawców / partnerów (29%), powszechnie dostępne informacje (23%) oraz dane dotyczące konkurencji (12%).
Coraz bardziej powszechne wykorzystywanie potencjału analityki w biznesie napędza chęć włączenia nowych źródeł danych do systemów. Tymczasem w przypadku projektów analitycznych więcej nie zawsze znaczy lepiej. Niezależnie od tego, skąd pochodzą analizowane informacje, należy zadbać o ich jakość i podejść do wyników z pewną dozą ostrożności. Trzeba pogodzić się z tym, że nie ma danych idealnych, które nie wymagają wyczyszczenia, niezależnie czy są to informacje wewnętrzne, czy pochodzące ze źródeł zewnętrznych. Jeżeli członkowie organizacji nie będą ufali posiadanym informacjom, nie będą również skłonni, aby w oparciu o nie podejmować decyzje biznesowe – mówi Łukasz Leszewski, Lider praktyki Data Management w SAS Polska.

fot. thodonal - Fotolia.com

Dane

Tylko jedna na pięć firm dba o jakość danych.


Dane klientów najbardziej wartościowe


Zanim organizacja stanie przed wyzwaniem polegającym na skutecznym zarządzeniu danymi, musi najpierw je pozyskać. Niezwykle ważne informacje pochodzą od klientów, gdyż to one pozwalają m.in. na wybór optymalnej formy kontaktu, skonstruowanie właściwej oferty lub – w dłuższej perspektywie – zbudowanie lojalności do marki. Mimo że wejście w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych wymusiło na organizacjach działających na terenie Unii Europejskiej większą dbałość o dane, jedynie 41% respondentów badania SAS informuje klientów o tym, w jaki sposób przetwarza informacje na ich temat oraz kontroluje, jak pracownicy wykorzystują te dane.

Najbardziej dojrzałe analitycznie firmy deklarują konkretne działania na rzecz bezpieczeństwa danych, obejmujące:
  • wdrożenie procedur bezpieczeństwa – 39%
  • zatrudnienie specjalisty na stanowisku chief information security officer (CISO) – 37%
  • wykorzystanie analityki do przewidywania zagrożeń – 22%

Eksperci SAS wskazują trzy dobre praktyki, które wpływają na poprawę jakości danych:


  1. Procedury zarządzania danymi – jedynie 33% organizacji biorących udział w badaniu SAS ma specjalistów na stanowisku chief data officer (CDO) lub chief analytics oficer (CAO). Tymczasem pracownicy w firmach zatrudniających takie osoby w większym stopniu ufają danym i są przekonani, że dysponują właściwymi i kompletnymi informacjami potrzebnymi do podjęcia decyzji. Dodatkowo tylko 21% respondentów ankietowych zgłasza formalne podejście do jakości danych, które określane jest jako rutynowe monitorowanie, zarządzanie i poprawianie jakości danych w ramach formalnych wysiłków związanych z zarządzaniem danymi. Procesy monitorowania i poprawy jakości danych jest jednym z kluczowych elementów budujących zaufanie do danych.
  2. Inwestycja w analitykę – poprawa jakości danych wymaga inwestycji w narzędzia analityczne. Decydenci po stronie biznesu rozumieją tą zależność, o czym świadczy fakt, że w ciągu ostatniego roku 55% uczestników badania SAS nadała wydatkom na analitykę znacząco lub nieco wyższy priorytet.
  3. Kształtowanie liderów analityki – największą wartością każdej organizacji są pracownicy, którzy sami wyszukują dane i wykorzystują systemy analityczne w procesie podejmowania decyzji (59% uczestników badania SAS deklaruje, że takie osoby są częścią ich organizacji). Zanim będą oni stanowili o sile firmy, niezbędne jest przeprowadzenie szkoleń dotyczących analityki (jedynie 17% respondentów prowadzi obecnie tego rodzaju inicjatywy).

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: